Annons

Liten test SONY A6000 med 16-70 vs. 16-50 vs gammal NIKON + 17-55/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Körde liten test hemma med fler objektiv och A6000 och D200.

Alla bilder är tagna i befintlig ljus med ISO på 400ASA.

Användes:

D200 + 17-55/2.8
D200 + 50/1.8

A6000 +16-70/4
A6000 + 16-50/3.5-5.6
A6000 + 50/1.8

http://www.sk7mw.se/samir/sony vs. nikon/

Vad tycker ni om prestanda på dessa kombo?

MVH
Samir
 

lofling

Aktiv medlem
Kan inte kolla på bilderna just nu men kan du ge lite info, antalet pixlar för de olika husen, om du använt manuell fokus, stativ etc?
 

smislo

Aktiv medlem
Kan inte kolla på bilderna just nu men kan du ge lite info, antalet pixlar för de olika husen, om du använt manuell fokus, stativ etc?
D200 10.2MP
A6000 24MP

Stativ har används, ite manuelll focus utan AF, mitt punkt.

Har inte tänkt så mycket på hus utan ville mer jämföra objektiv.
 

lofling

Aktiv medlem
D200 10.2MP
A6000 24MP

Stativ har används, ite manuelll focus utan AF, mitt punkt.

Har inte tänkt så mycket på hus utan ville mer jämföra objektiv.
Jo. Fast med olika upplösning och om fokus inte sitter på rätt ställe osv blir det inte så mycket till jämförelse, därav mina frågor.
 

lofling

Aktiv medlem
Focus sitter på samma ställe oavsett kamera eller lins.
Menar du att du sett till att det blivit så just i detta test eller skojar du med mig? Bara för att du riktar en fokuspunkt på något, kameran säger att det är ok AF så betyder inte det att fokus sitter perfekt. Det är ju en av anledningarna till att AF-finjustering har tillkommit i kamerahus. Sigma säljer tom en docka för att man ska kunna göra justeringar på deras objektiv.
 

smislo

Aktiv medlem
Menar du att du sett till att det blivit så just i detta test eller skojar du med mig? Bara för att du riktar en fokuspunkt på något, kameran säger att det är ok AF så betyder inte det att fokus sitter perfekt. Det är ju en av anledningarna till att AF-finjustering har tillkommit i kamerahus. Sigma säljer tom en docka för att man ska kunna göra justeringar på deras objektiv.
Jag menar att den är riktad på samma del av bilden, inget annat.
 

afe

Aktiv medlem
Dessvärre säger testet inget alls om prestanda hos vare sig kamera eller objektiv, då det inte är utfört under kontrollerade former. Vad vill du visa?
 

smislo

Aktiv medlem
Dessvärre säger testet inget alls om prestanda hos vare sig kamera eller objektiv, då det inte är utfört under kontrollerade former. Vad vill du visa?
Just det. Vad är kontrollerade former? Hur ofta vi tar bilder i "kontrollerade former"? Det som jag vill visa att det inte finns något större skyllnad på pryllar som kostar dubbla pengar...
 
ANNONS