Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

iSolen.se

Guest
Jo, Z6 verkar lite mer intressant tycker jag också. Speciellt om den så småningom kan röra sig mer ner till 23-24 papp.

Men jag kan inte komma runt missen att de bara har en enda kortplats. Hade de inte fått plats med ett till XQD-kort, så kunde de åtminstone klämt in ett SD-kort (eller i värsta fall ett microSD).
Hur många bildförluster har du råkat ut för, och på hur många bilder?

Nej jag släpper det, förstår att folk vill ha backupper, helst dubbla men jag är mer rädd för att slarva bort bilder än att kortet blir korrupt på ett sätt att jag blir av med allt, samt att jag inte gillar tidsförluster som garanterat kostar, inte eventuellt kostar. Jag får lite flashback till UV-filterdebatten :)

Jag kör Sonys egna kort och gillar prestandan och hur väl skyddade de är. Det finns ingen kamera med två XQD-platser.

Ett tips är att kolla på vad som går att göra med Wifi.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Mina tankar gick direkt till Leica som är Överprissatt om något när jag såg priserna...
Vad 0,95 kommer kosta nästa år vågar jag inte ens tänka på...
Nu finns det ju en billigare modell också...

Tillägg: Att 58/0,95 blir dyrt är ju självskrivet. Den är ju tänkt som ett "statement". Begagnade original-Noct 58/1,2 i bra skick är inte direkt billiga ens...
 

snap01

Aktiv medlem
Tråden handlar om en svindyr kamera som nästan ingen ännu testat ordentligt i praktiken. Din bakgrund fototekniskt har jag ingen aning om. Men jag har en gedigen sådan, bland annat när det gäller optik. Jag skrev också att jag använt Nikon utan problem i kyla. Men att de inte törs skriva att den kan användas i minusgrader. Fundera på om en biltillverkare skulle agera likadant.

Kameran är säkert jättebra, men för dyr, ergonomin haltar med den är fula adaptern, som jag inte ser en användning för om man nu bestämt sig för ett helt nytt system. Och dessutom använda sig av dess optiska fördelar i och med den stora bajonetten. Dessutom levereras den med ljussvaga "kitobjektiv", än så länge.

Som alla andra kan jag bara spekulera och utgå från bilder och det Nikon skriver om systemet. Jag är inte imponerad i förhållande till vad grejerna kostar...

PS, hälsa Ken. (Ironi och ett skämt) :))
Kameran kostar inte mer än min D850 så på vilket sätt är den svindyr? normalt Nikon pris. Sedan är det väl bra att dom får en större bajonett än den mindre dom har på sina dslr hus. Hur kan du avfärda ergonomin om du inte ens hållit i kameran? Kameran ser ok ut men jag föredrar fuji utseende men nikon z är betydligt snyggare än kantiga sony husen.
Det som avgör hur bra Z blir är om nikon får till objektiven samt om priserna blir vettiga. Blir det för dyrt kan man lika gärna köpa något större fuji gfx o få betydligt mer upplösning (100 mp) samt betydligt större sensor.
Vet inte vad jag tycker om utseendet på z kameran? måste se den i verkligheten.
 

pdahlen

Aktiv medlem
9D?
3D Tracking verkar inte finnas i nuläget enligt DPR:s titt på förserieex, utan de har i nuvarande version en lösning som tydligen är mer lik Lv-läget där man väljer vad kameran ska följa.

Självklart har den både singelfokus och följande.



Då kan du inte ha tittat särskilt länge. Den sitter ungefär på samma ställe som på de senaste kamerorna (i närheten av avtryckaren).



Det har jag inte varit med om, men jag har ganska länge haft kameror utan programratt där knappen sitter på ovansidan.
9D = 9 punkter dynamiskt

Jag har haft ISO knappen på baksidan, men nu har jag hittat den, tack
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jo, Z6 verkar lite mer intressant tycker jag också. Speciellt om den så småningom kan röra sig mer ner till 23-24 papp.

Men jag kan inte komma runt missen att de bara har en enda kortplats. Hade de inte fått plats med ett till XQD-kort, så kunde de åtminstone klämt in ett SD-kort (eller i värsta fall ett microSD).
Fast däromkring i pris ligger ju redan Z6 kamerahuset utan objektiv eller tänkte du dig kamera plus objektiv för 23-24000kr?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Kombination av sensor- och objektivstabilisering

Vad bra! Jag hade inte varit förvånad om bara en var aktiv i taget, det kan inte vara lätt att få till. Hur gör andra tillverkare?
Det går inte att bara lägga ihop objektivstabilisering och sensorstabilisering rakt av. Det skulle bli två parallellkopplade system, dvs det ena systemet jobbar för att stabilisera ljusstrålknippet till sensorn, samtidigt som det andra sensorsystemet flyttar runt själva sensorn för att parera samma skakningar som objektivstabiliseringen redan har försökt reducera. Resultatet blir att man får tillbaka de ursprungliga skakningarna igen, fast nu i motsatt fas (och distorderade pga olika karakteristik på de båda stabiliseringssystemen).

Vill man ha system som jobbar ihop, dvs det ena grovjusterar och det andra finjusterar, så måste man använda seriekopplade system. Detta kan göras t.ex. med digital stabilisering, vilken kan göra just detta ihop med ANTINGEN objektiv- ELLER sensorstabilisering (eller den selekterade kombination av objektiv- och IBIS beskriven nedan.

För att kunna kombinera OSS/VR/IS med IBIS gör man i stället så att man delar upp jobbet. Sannolikt ligger Nikons variant mycket nära Sonys (Olympus gör lite annorlunda). Kamerahuset känner av ifall objektivet har stabilisering. I så fall får denna OSS (VR i Nikons fall) stabilisera runt giraxeln (vänster/höger) och runt tippaxeln (upp/ner). Sensorn tilldelas jobben att stabilisera vridning runt rollaxeln samt planförflyttning i X-riktning (horisontellt) samt i Y-riktning (vertikalt) - relativt kamerakroppen.

Monterar man på ett objektiv som saknar stabilisering kommer sensorn även då att kunna stabilisera i fem frihetsgrader. Att kompensera roll är ju ganska trivialt (i teorin - implementerades inte av uppfinnarna av sensorstabilisering, Minolta), men det fundamentala är att man genom planförflyttningar i X- och Y-led av sensorn kan kompensera för rotationer runt gir- och tippaxeln. Detta senare kan intuitivt förefalla lite obegripligt, men det är fullt möjligt att matematiskt beräkna hur rotationsskakningar ska kunna kompenseras genom enbart planförflyttningar av sensorn (systemet behöver läsa av objektivets brännvidd och utdrag). Det senare utgör den "tvåaxliga" stabilisering som är grunden i Minoltas patent.

Även objektiv som saknar kommunikation mellan detta och kamerahuset (icke-nativa objektiv), kan ges verksam stabilisering genom att man ställer in brännvidden. Vet inte om detta går att göra med Nikons kameror - de kanske är mera angelägna att sälja egna nya objektiv.


Jag som är tämligen förtrogen med Sonys system ser ju att Nikon i hög grad har använt Sonys spegellösa fullformatare som mall i många avseenden så långt de har kunnat, och sedan lagt till ett "Nikon-stuk".
.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
I så fall blir det ju än mer komplicerat att sätta fokus vid macro. Blir nog bara att spraya, och ta den som funkar.
Vid makrofotografering använder man väl oftast stativ?

Om jag ska fotografera snabba insekter så väljer jag alla gånger ett makroobjektiv med AF. Oavsett hur bländaröverföringen fungerar så skulle jag inte hinna ställa in fokus manuellt.
 

PMD

Aktiv medlem
Vette 1000an, hade Olympus E-M1 tidigare och fick 100-150 bilder per batteri då jag är van att hålla på som med en DSLR och kolla hur bilder blir..
Med en spegelfri kamera kan man betrakta bilderna i sökaren om man behöver kolla om det blev OK. Jag skulle tro att en EVF drar mindre ström än en skärm.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
De är förmodligen billigare att tillverka ...
Jag anser personligen att det ar en fordel att inte ha blandarring pa objektivet. Det var en anledning till att vi valde Sony framfor Fujifilm nar vi skaffade ett spegellost system for nagra ar sedan.

Problemet med blandarring pa linsen ar att det blir for manga rattar for vanster hand.

Jag tycker helt enkelt det ar lattare att stalla blandaren med hoger pekfinger an att flytta vanster hand mellan fokus, zoom och blandarring.

Jag gillar att placera vanster hand dar jag har bast balans och ar darfor svag for fast optik dar jag bara behover skota fokus (vilket ar ganska sallan).
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag sag pa YouTube att nagon Nikon-representant i New York rakade forsaga sig och bekrafta att det senare kommer ett action/sport-kamera, dvs. en Sony A9-utmanare. Det huset kommer bli storre och far dubbla kortplatser.

Dessutom planeras billigare Z-kameror med tva siffror, oklart vilken sensorstorlek, men mitt tips ar APS-C med F-fattning.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Nu finns det ju en billigare modell också...

Tillägg: Att 58/0,95 blir dyrt är ju självskrivet. Den är ju tänkt som ett "statement". Begagnade original-Noct 58/1,2 i bra skick är inte direkt billiga ens...
Blir nog billigare an Leica Noctilux 50/0,95 ASPH med tillhorande sokare... ;-)
 

cardazio

Aktiv medlem
Var precis och klämde på Z7an och den är säkert bra, men inte känns den som en 40TSEK-maskin.
Ergonomin var något eftersatt med tanke på främre och bakre hjulet samt handgreppet och saknade en knapp för vitbalansen då jag använder funktionsknapparna till annat.

Tyckte det bör visas mer tydligt i EVF:en när man tar en bildruta och saknar en extra minneskortplats.

Inte en dålig kamera på något sätt, men designen kändes något prototypaktig.

Hade gärna sett en bredare / mer högupplöst display på ovansidan.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag anser personligen att det ar en fordel att inte ha blandarring pa objektivet. Det var en anledning till att vi valde Sony framfor Fujifilm nar vi skaffade ett spegellost system for nagra ar sedan.

Problemet med blandarring pa linsen ar att det blir for manga rattar for vanster hand.

Jag tycker helt enkelt det ar lattare att stalla blandaren med hoger pekfinger an att flytta vanster hand mellan fokus, zoom och blandarring.

Jag gillar att placera vanster hand dar jag har bast balans och ar darfor svag for fast optik dar jag bara behover skota fokus (vilket ar ganska sallan).
Ja fast som det implementerats kunde man låsa bländaren och sköta från huset så det var en möjlighet, inte tvång. När man tog bort den försvann kompitibiliteten med äldre hus. Det var säkert en mindre besparing ekonomiskt men något som drabbade ägare av äldre hus.
 
ANNONS