Annons

Ny spegelfri från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Bara en kortplats går fetbort, och är oförlåtligt IMO på ett kamerahus för över 40 papp (jag tycker personligen att det är oförlåtligt på kamerahus över 10 papp). Riktigt dåligt av Nikon!
Jag undrar hur alla gjorde innan det blev vanligt med två kortplatser.

Tex med D850 så skriver kameran snabbt till XQD-kortet, men sen ska det skrivas till ett risigt SD-kort så hela finessen med XQD-s snabbhet går bort.

Jag kör tryggt vidare med mina XQD. Sannolikheten att förlora en bild pga minneskortshaveri är väldigt låg, men sannolikheten att missa bilder när man tar extra lång tid på sig att byta kort, eller vänta på att kort ska skriva klart är rätt hög.

Jag har väl haft tur, de korthaverier jag haft (lågkvalitets CF) har kameran upptäckt så jag har kunnat byta kort innan jag förlorade några bilder.

Finns det någon i denna tråd som förlorat bilder på ett XQD-kort?
 

gunnargren

Aktiv medlem
Jag undrar hur alla gjorde innan det blev vanligt med två kortplatser.

Tex med D850 så skriver kameran snabbt till XQD-kortet, men sen ska det skrivas till ett risigt SD-kort så hela finessen med XQD-s snabbhet går bort.

Jag kör tryggt vidare med mina XQD. Sannolikheten att förlora en bild pga minneskortshaveri är väldigt låg, men sannolikheten att missa bilder när man tar extra lång tid på sig att byta kort, eller vänta på att kort ska skriva klart är rätt hög.

Jag har väl haft tur, de korthaverier jag haft (lågkvalitets CF) har kameran upptäckt så jag har kunnat byta kort innan jag förlorade några bilder.

Finns det någon i denna tråd som förlorat bilder på ett XQD-kort?
Har själv ingen kamera som använder XQD-kort, men här verkar det vara en som fått problem med sitt.
https://www.dpreview.com/forums/thread/4000165

Sen spelar det egentligen ingen roll om det händer extremt sällan eller inte, när du fotar bröllop (eller när du är ute på uppdrag för den delen) får det inte hända en enda gång. Punkt. För dig som fotar bilder för bildbyrån mestadels, gissar jag, så har det mindre betydelse om det skulle hända. Som sagt även om det händer extremt sällan så är det många som vill ha den extra tryggheten. Tycker det även är skönt att förvara de två korten på olika ställen om man kameraväskan eller kameran skulle bli stulen efter avslutat uppdrag.
 

iSolen.se

Guest
Har själv ingen kamera som använder XQD-kort, men här verkar det vara en som fått problem med sitt.
https://www.dpreview.com/forums/thread/4000165

Sen spelar det egentligen ingen roll om det händer extremt sällan eller inte, när du fotar bröllop (eller när du är ute på uppdrag för den delen) får det inte hända en enda gång. Punkt. För dig som fotar bilder för bildbyrån mestadels, gissar jag, så har det mindre betydelse om det skulle hända. Som sagt även om det händer extremt sällan så är det många som vill ha den extra tryggheten. Tycker det även är skönt att förvara de två korten på olika ställen om man kameraväskan eller kameran skulle bli stulen efter avslutat uppdrag.
Jag fotar även bröllop och uppdragsfoto. Inte går jag runt och funderar på om korten ska bli korrupta. Jag kollar bilderna ibland, det är en påtaglig risk att jag råkar glömma exponerings- eller ISO-inställingen fel. Kör med minst två kamerorsamt assistent för det händer ibland olyckor med kameror och folk.

Om jag hyrt in 7 modeller i Tokyo (budget 50 000) eller fotar som i Dubai (budget 70 000) kan jag lova att jag är mer mån om bilderna än på ett uppdrag. Jag litar på grejerna. D810 med två kort, ja men det är bara för att slippa byta kort så jag inte missar några bilder. Har väl haft tur då men tiden vid batteri- och kortbyten är garanterat eldavbrott och en påtaglig risk.

Edit: De korthaverier jag haft var för kort som inte var listade som kompatibla med min kamera)
 

gunnargren

Aktiv medlem
Jag fotar även bröllop och uppdragsfoto. Inte går jag runt och funderar på om korten ska bli korrupta. Jag kollar bilderna ibland, det är en påtaglig risk att jag råkar glömma exponerings- eller ISO-inställingen fel. Kör med minst två kamerorsamt assistent för det händer ibland olyckor med kameror och folk.

Om jag hyrt in 7 modeller i Tokyo (budget 50 000) eller fotar som i Dubai (budget 70 000) kan jag lova att jag är mer mån om bilderna än på ett uppdrag. Jag litar på grejerna. D810 med två kort, ja men det är bara för att slippa byta kort så jag inte missar några bilder. Har väl haft tur då men tiden vid batteri- och kortbyten är garanterat eldavbrott och en påtaglig risk.

Edit: De korthaverier jag haft var för kort som inte var listade som kompatibla med min kamera)
Inte går jag heller och funderar på det, men som sagt för mig är det ett enkelt val. Jag chansar inte. Sen kan du väl inte jämföra att missa någon enstaka exponering eller bild för kortbyte, jämfört med att förlora 1000 bilder för att kortet blir korrupt? För mig är inte kort- eller batteribyte något problem, det håller jag självklart koll på och byter i god tid före det. Då är det ett större problem att jag missat att radera bilderna på kortet sen förra fotograferingen, vilket har hänt flera gånger, men det är en annan sak.

EDIT: Nu är jag inte spekulant på kameran men jag förstår att du inte prioriterar dubbla kortplatser, men jag har svårt att se att jag skulle köpa en kamera för 40k utan det. Men man prioriterar olika, och det är fritt fram för var och en att bestämma vad som är viktigt för en själv.
 

iSolen.se

Guest
Inte går jag heller och funderar på det, men som sagt för mig är det ett enkelt val. Jag chansar inte. Sen kan du väl inte jämföra att missa någon enstaka exponering eller bild för kortbyte, jämfört med att förlora 1000 bilder för att kortet blir korrupt? För mig är inte kort- eller batteribyte något problem, det håller jag självklart koll på och byter i god tid före det. Då är det ett större problem att jag missat att radera bilderna på kortet sen förra fotograferingen, vilket har hänt flera gånger, men det är en annan sak.

EDIT: Nu är jag inte spekulant på kameran men jag förstår att du inte prioriterar dubbla kortplatser, men jag har svårt att se att jag skulle köpa en kamera för 40k utan det. Men man prioriterar olika, och det är fritt fram för var och en att bestämma vad som är viktigt för en själv.
Jag vet att folk tänker olika, jag är helt enkelt inte rädd för korthaverier eftersom de korthaverier jag haft inte kostat mig några bilder och jag har upptäckt dem redan i kameran.

Är van att köra med ett kort i kameran och med tanke på att jag producerat 1 000 000 bilder är risken på lottonivå baserat på egen erfarenhet.

Att pausen för kortbytena blir dubbelt så lång är däremot tydlig och konkret tidsförlust varje gång.

Vi är olika och frågan har inte med priset att göra utan med hur man fotar. Det är rätt bekvämt att inte ha så många kort att hålla på med och hålla reda på. En bekant hittade tre kort från en resa, de var alternativa vinklar med ny kamera som han helt enkelt glömde bort. Sen hör man om folk som tappar bort kort, eller inte kan fota för att man råkat ta fel kort eller blir osäker på om man fört över dem till datorn eller inte. Och i datorn måste man genast ta minst en backupp...det blir rätt mycket tid som går åt om man ska köra livrem och hängslen, tid som man kunnat lägga på mer foto så det är en konkret kostnad.

Ett annat konkret problem är stöld och olyckor som också är betydligt högre än miljonnivå. Då vill det till att man inte har backuppkorten med sig/på sig. Sen får ju inte blixten slå ner. Jag har blivit rånad och blixten har slagit ner. Saknar inga bilder för just då hade jag en backup på annat ställe.

Går det inte göra backup med wifi förresten? Jag har för mig att D850 stödjer det men har det inte aktiverat.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Han kanske syftade på att det är en av få kameror där pekskärmen går att använda fullt ut (om jag förstått det rätt).
Du har alltså kommit fram till att det är rimligt anta att orsaken till att Nikon gjort pekskärmen fullt ut användbar på sin Z-serie vara, att man förväntar sig att detta ska locka bort hipster-generationen från sina mobiltelefoner och till att skaffa Nikon spegellösa fullformatare för att få utlopp för sin lekfullhet? Att Nikon förväntar sig att Z-serien kommer att bli den stora motattacken mot kameravärldens storslaktare - mobiltelefonerna?

(Nä, jag tror absolut inte att du har förstått rätt)
 
ANNONS