Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Flash Gordon

Aktiv medlem
Mats, jag tror du läste mitt inlägg fel. Jag syftade just på att flera Fujiobjektiv idag är ekvivalenta eller nära till de objektiv Nikon just släppte hänsyn taget till just sensorstorlek.
Endast om det är skärpedjup du menar. I alla övriga aspekter är de jämförbara är de just ett 1,2 eller 2,8 eller vad det råkar stå på objektivet.
Sedan är det olika hur mycket ljus ett objektiv verkligen släpper igenom till sensorn. Egentligen borde det vara T-värden för objektiven också som det är inom filmindustrin.
Ett värde på hur mycket ljus som kommer fram till sensorn.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kanske kan detta vara lite av ett varningens ord för ta något för givet när det gäller att använda 3-dje parts tillverkade objektiv på den nya Z-kameran.

Jag har kört mycket Canon objektiv med en smart-adapter från Fringer på min Fuji den sista tiden. Detta pga. att mina flesta Fujinon objektiv ligger kvar på båten i Kroatien.
Detta har lärt mig att inte ta något för givet när det gäller AF.

Fringer adaptern har en bländarrring så jag kan ställa bländaren på samma sätt som med Fujinon objektiv. All exil data och information till kameran om vad det är för objektiv som sitter på kameran fungerar också fullt ut. Detta lär vara en av de bästa för att köra Canon-objektiv på Fuji.

Men......Sedan var det då det här med AF.

När det gäller egna objektiv bör Nikon givetvis ha mycket bättre förutsättningar än vad Fringer har.

Det objektiv jag kunde utesluta helt var mitt enda 3-partsobjektiv. Ett Sigma 70-200/2,8 APO som jag tror är köpt cirka 2005. Alltså lastgammalt. Det får sökaren på min Fuji X-H1 att blinka och som kameran verkar blända upp och ner konstant. Det objektivet har fungerat bra på samtliga mina Canon-kameror inklusive den sista. En Canon 5Ds r. Fast på Fuji med Fringer adaptern blir det totalt obrukbart.

Canon-objektiven fungerar samtliga fast olika bra. Ett par ligger inte så långt efter mina äldsta Fujinon objektiv. Andra får väldigt långsam AF-S och har problem i dåligt ljus. Följande fokus är ofta ett ändå större problem.

Rent generellt är samtliga mina Fujinon objektiv bättre på allt. Inte så konstigt eftersom de är byggda för Fujis spegellösa kameror med PDAF-CDAF.

Misstänker precis som Martin att de nya objektiven byggda för Z-kameran kommer vara bättre än de äldre Nikon-objektiv man kan köra med adapter. Även här kommer det troligen variera en hel del., Tydligen är det olika förutsättningar för att nappa dSLR-objektiv till PDAF-CDAF .

När det gäller 3-partsobjektiv bör man nog vara försiktig och låta försökskaninerna testa först och skaffa bra information hur det fungerar på Z-kameran. Det finns definitivt risk för negativa överraskningar.

Jag har alla objektiv jag behöver till Fuji så nu är det dags att sälja av resterande Canon objektiv. Det finns inget skäl att krångla med adapter och objektiv som i samtliga fall presterar sämre. Speciellt när det gäller AF.

Här några bilder.

1. De objektiv jag testat mig igenom.
2. Bild tagen med Fujinon 80/2,8 OIS makro.
3.. Bild på vovven fotad med Canon 100-400 version.
 

Bilagor

AWid

Aktiv medlem
I spåren på nya Z-modellerna sjunker nu priset på D850. Mattssons tar nu 34 990:- för den. Köpläge?
 

PMD

Aktiv medlem
Här pratar vi inte bara om nya kameror och ny fattning med adapter utan även delvis ny AF funktionalitet som inte är direkt översättbar till F kamerorna.
Men det är ju F-objektiv det handlar om så ny funktionalitet som bara finns för Z-objektiv bör inte påverka (om inte Nikon hade gjort något elakt, som sagt var).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det bör väl vara många som är intresserade. Det är många som föredrar en optisk sökare och inte vill titta på en "musbio".

Även om nog de flesta är överens om att det är den spegellösa teknologin som har den ljusaste framtiden för sig så kommer många att föredra en dSLR.r.

Det kommer förmodligen att gå att köpa en dSLR även om tio år.

När det t.ex. gäller följande fokus är ännu ingen spegellös kamera ikapp de bästa dSLR-kamerorna.
 

PMD

Aktiv medlem
Ekvivalens-"kriget" förs av en modern Don Quixote som slåss mot väderkvarnar i form av "FF anhängare".
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Men det är ju F-objektiv det handlar om så ny funktionalitet som bara finns för Z-objektiv bör inte påverka (om inte Nikon hade gjort något elakt, som sagt var).
Har naturligtvis ingen information om hur Nikon löst det hela. Fast förmodligen 'r det en smart adapter det handlar om. Den har sin egen lilla processor och mappar hur de olika objektiven skall hanteras av kameran.
Det innebär att adaptern också har en firmware.

Med adaptern lägger man alltså till ytterligare en ganska komplex länk mellan objektivet och kamerans processorer.

Nikon ansvarar givetvis för att det kommer fungera med de objektiv de utlovat. Fast mot 3-dje parts objektiven har de inget ansvar.
Precis som med mitt Sigma som fungerat på samtliga mina Canon från 20D till och med 5DS r så kan det bli tvärnit när det kommer in en adapter i ekvationen.
 

PMD

Aktiv medlem
Klart att det kan bli tvärnit, men i inlägg #403 i denna tråd rapporterade alltså Martin Agfors om Sigmaobjektiv som fungerar med FTZ-adaptern.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Klart att det kan bli tvärnit, men i inlägg #403 i denna tråd rapporterade alltså Martin Agfors om Sigmaobjektiv som fungerar med FTZ-adaptern.
Jo men visst.
Förhoppningsvis blir det få tvärnitar. Vet att åtminstone Sigma idag har en docka så man kan uppgraderas firmware i objektivet. Det gör det hela mer framtidssäkert.

Att ett eller ett par Sigmaobjektiv fungerar säger lite om resten av dem. Kanske blir det inte tvärnit utan enbart en sämre funktionalitet än det hade tidigare.

Därav mitt råd att skynda långsamt om ni har många 3-djepartsobjektiv. Läs tester från de som tidigt slängt sig i vattnet och få bekräftat att era objektiv fungerar som ni tänkt er.
Adaptern ökar komplexiteten en hel del.
 

Polar300

Aktiv medlem
I spåren på nya Z-modellerna sjunker nu priset på D850.
Mattssons tar nu 34 990:- för den. Köpläge?
Inte i mina ögon, köpläge blir det när du kan köpa en begagnad D850
(med säg ungefär 6-7-8000 exponeringar, dvs en f.d. sekundärkamera)
för väl under 20 papp. Och då gärna med vertikalhandtaget...

[Exakt så köpte jag min D810.]
 

risse

Aktiv medlem
Ursäkta en kanske idiotisk fråga som dessutom är lite OT:

Läste någon stans att z6/z7 inte har någon nedbländningsknapp, eftersom det anses onödigt på spegellösa kameror som alltid visar sökarbilden med vald bländare. Är det så det funkar? Gäller det även slutartiden så förstår jag inte hur det kan funka vid långa sluttider...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ursäkta en kanske idiotisk fråga som dessutom är lite OT:

Läste någon stans att z6/z7 inte har någon nedbländningsknapp, eftersom det anses onödigt på spegellösa kameror som alltid visar sökarbilden med vald bländare. Är det så det funkar? Gäller det även slutartiden så förstår jag inte hur det kan funka vid långa sluttider...
Nej det gäller inte slutartiden. Sökaren uppdateras runt 60-100 gånger per sekund.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Man kan ju hoppas att de 3e parts optik som släppts till Sony även kommer till Nikon z framöver.
"Framöver" är ett nyckelord här. Den skog av mer eller mindre exotiska tredjepartstillverkade objektiv som nu finns till Sony E-mount, liksom deras egna "native" FF-objektiv har tagit ett halvt decennium att skapa. Sedan är det nog inte så realistiskt att förvänta sig att alla dessa tredjepartstillverkare kommer att klara göra objektiv även till Z--mount.

Dock har Tamron antytt att deras 28-75/2.8 Di III RXD som är designat för spegellösa kamerors kortare registerdistans, kan komma med fattning till förväntade spegellösa FF-kameror från Canon och Nikon. Sigma brukar ta sina objektiv utvecklade för DSLR-kamerors registerdistans och bara förlänga objektivröret för Sony E-mount.

Det är kanske lättare för mig att se lite mera realistiskt på detta, eftersom det var länge sedan jag använde Nikon...? Jag kan inte säga annat än att du nog får inrikta dig på att det i huvudsak kommer att vara originalobjektiv från Nikon som det kommer finnas att välja på.

Dels är det helt klart att Nikon inte kommer att hjälpa tredjepartstillverkare att komma igång genom att släppa information om sin fattning och dess protokoll som Sony gjorde i början,

dels räknar tredjepartstillverkarna förmodligen med att de flesta som kostar på sig en Nikon Z-kamera knappast kommer att vara intresserade av annat än Nikons originalobjektiv,

dels tar det tid att bygga upp den s.k. installerade användarbasen,

och dels, till råga på allt, förefaller det vara otippat trögt i portgången när det gäller den initiala försäljningen av Z-kamerorna.

Vill inte alls vara någon dysterkvist, men detta är trots allt vad jag ser i denna fråga (med betoning på att det är just min personliga mer eller mindre färgade uppfattning).
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det finns en god chans att även de original Nikon F-objektiv som Nikon angett vara kompatibla via FTZ-adaptern kommer att fungera...

Dock innebär detta inte att de kommer att ha samma AF-prestanda som "native" Z-objektiv (eller som när de sitter på en Nikon DSLR-kamera).

Trots detta är denna sak självfallet av vikt för dem som redan innehar Nikon F-objektiv. Men det var ju inte dessa som lonian talade om, utan om objektiv med "native" Z-mount.
.
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Lite sågningar. Det blir inget vertikalgrepp. Autofokusen suger, speciellt följande. Kortplatsen är tydligen avgörande misstag. Det är en amatörkamera. Adaptern är dum, dvs släpper bara genom signaler (varför är detta dåligt?) Menysystemet ogillas. För få inställningar. Greppet är inte bra.

Jason Lanier: https://www.youtube.com/watch?v=RJhUT8g_qyw

Uncle fester: https://www.youtube.com/watch?v=r19prJVWOXA

Northrups: https://www.youtube.com/watch?v=iUii9dTwPkw

och

https://www.youtube.com/watch?v=B1G6-8D3EcM

Fro https://www.youtube.com/watch?v=R2C9Z0foXOw
 

Photocon

Aktiv medlem
Lite sågningar. Det blir inget vertikalgrepp. Autofokusen suger, speciellt följande. Kortplatsen är tydligen avgörande misstag. Det är en amatörkamera. Adaptern är dum, dvs släpper bara genom signaler (varför är detta dåligt?) Menysystemet ogillas. För få inställningar. Greppet är inte bra.

Jason Lanier: https://www.youtube.com/watch?v=RJhUT8g_qyw

Uncle fester: https://www.youtube.com/watch?v=r19prJVWOXA

Northrups: https://www.youtube.com/watch?v=iUii9dTwPkw

och

https://www.youtube.com/watch?v=B1G6-8D3EcM

Fro https://www.youtube.com/watch?v=R2C9Z0foXOw
Numera verkar det mesta vara antingen svart eller vitt. Så kallade experter (oftast självutnämnda) lägger ut än det ena eller andra på nätet.

Många i syftet att skada, andra för att haussa. Tycker man ska minnas att att ingen av dessa har haft kameran så pass lång tid att alla för- resp nackdelar kommit i dagen på ett mer neutralt sätt.

Vi har sett det förut: Sonys SLT-serie haussades bara för att kort efter introduktionen sågas med allt från motorsågar till tandad kökskniv.

Tänkta användare får också ta ett visst ansvar. Tror man ofta ställer för stora förhoppningar och sedan hakar upp sig på bagateller. Efter ett tag vet vi mer om kameran och vilka förbättringar som kommer med FW-uppgraderingar.

Egentligen finns det bara ett sätt att veta om kameran kommer att passa ens personliga behov: Prova den själv.

Vem behöver läsa/titta på en massa "förståsigpåare" som huserar på Youtube när vi så här långt haft Martin Agfors som redogjort på ett jättebra sätt för Z-kamerorna i dagsläget.

Den enda miss jag på förhand vet om att jag inte alls är bekväm med är avsaknaden av vertikalavtryck.

Vem vet med säkerhet i övrigt vad tredjepartstillverkare av objektiv planerar att lägga i pipelinen för Z-kamerorna.

Personligen tror jag det kommer att gå ganska bra för Z-serien.
 
ANNONS