Annons

Bildstöld!

Produkter
(logga in för att koppla)

sjunne

Aktiv medlem
Intressant att läsa alla era inlägg! Det här är tydligen ett hett ämne!
Jag är medveten om att jag inte kommer att få så mycket som en krona! Men visst är det fel att någon kan sno ditt minneskort utan risk att åka på en rejäl ekonomisk smäll? För visst är det så att värdet bilderna har (för mig!) är 100% emotionellt! Och det där jag skrev om bevismaterial var ju bara för att hälla lite bensin på brasan!
Men förb-d är jag och dåligt mår jag! Mest av den anledningen jag skulle vilja se motparten gråta blod...
 

PMD

Aktiv medlem
En ekonomisk smäll (i någon mening) kommer förövaren att åka på om han blir dömd. I det här fallet lär det blir dagsböter i någon form om domstolen kommer fram till att ett brott har begåtts.
 

Cambo

Aktiv medlem
Intressant att läsa alla era inlägg! Det här är tydligen ett hett ämne!
Jag är medveten om att jag inte kommer att få så mycket som en krona! Men visst är det fel att någon kan sno ditt minneskort utan risk att åka på en rejäl ekonomisk smäll? För visst är det så att värdet bilderna har (för mig!) är 100% emotionellt! Och det där jag skrev om bevismaterial var ju bara för att hälla lite bensin på brasan!
Men förb-d är jag och dåligt mår jag! Mest av den anledningen jag skulle vilja se motparten gråta blod...
Vem vet om du lagrat bilder på minneskortet? Har tjyven raderat dem så är det ju helt omöjligt att föra din diskussion vidare om bilders värde?
 

martinot

Aktiv medlem
Rent fysiskt, alltså! Utan att dra hela bakgrundshistorien så har alltså minneskortet i min telefon blivit stulet! På minneskortet fanns ett drygt hundratal bilder som nu är borta! Gärningsmannen är känd, anmälan om, i första läget egenmäktigt förfarande eftersom jag trodde att han "bara" raderat bilderna, i andra läget ändrat till stöd då jag upptäckte att minneskortet var borta!
Min fråga är helt enkelt vad som kan anses att, vid en eventuell rättegång, kräva i skadestånd? Jag är inne på 50' per bild, dvs 5 miljoner totalt! Jag vet(?) att jag aldrig kommer att få pengarna, jag är väl mest ute för att göra en markering!
Lite rörigt. Inte helt med på vad som rent faktiskt hänt när jag läser din beskrivning ovan?

Tror du kan få personen åtalad och fälld (böter, inte skadestånd). Men hade nog varit bra om du kunde varit lite mer specifik och tydlig om bakgrund, roller på inblandade (utan att nämna några namn) och exakt händelseförlopp.

Skriv gärna logiskt och klart vad som skett, men utan att vara i så affekt (det sagt förstår jag att man blir förbannad när man blir bestulen, och därför kanske först har svårt att beskriva tydligt när man är upprörd och uppjagad).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Överhuvudtaget blir det väl svårt att bevisa att det fanns bilder (av värde) på kortet om inte kortet kommer tillrätta.
Och kommer det tillrätta så är ju även bilderna tillbaka.

(Raderade bilder brukar gå att återskapa så länge de inte blivit överskrivna med nya)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Rent fördjävligt är det. Man ska ge sjutton i andras egendom.
Straffskalor kan jag inte mycket om. Men blir ibland förvånad över vad lite ett människoliv är värt.
Exempelvis:
För mordförsöket kräver mamman skadestånd på 150 000 kronor. Utöver det krävs Johanna Möller också på 100 000 kronor vardera av mamman och systern för mordet på Göran Möller.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/familjen-kraver-moller-pa-hoga-skadestand/
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Togs alla bilderna i en och samma session varpå minneskortet stals efter den sessionen? Eller har du lagrat dina hundra bästa bilder på minneskortet över tid utan att ta någon form av backup?
Hur fick personen tag på din mobiltelefon? Lämnade du över den själv på förfrågan eller fick personen hota, tilltvinga sig telefonen med våld eller stjäla den?
Publicerar gärningsmannen bilderna och drar nytta av dom ekonomiskt?
Har du någon relation till den myndiga(?) person som stal ett minneskort av dig? Finns det någon anledning till att personen skulle vilja göra detta, typ att du fotograferat personen eller anhörig i situationer där denne sagt att det inte är OK, typ en trafikolycka? (Vill inte ha igång en diskussion till om huruvida man får fotografera folk på allmän plats hur man vill, det kan man ta vid köksbordet istället, jag vill förstå varför en vuxen människa stjäl ett minneskort.)


Jag tror inte att rätten skulle värdera något annat än det rent ekonomiska värdet, d v s hur mycket förlorade du i inkomst på bilderna som stals. Det finns schablonbelopp vid bildstöld/ publicering utan vetskap, det kanske är en väg om du kan göra det troligt att dina bilder hade publicerat, samt vilket forum och i vilken form. T ex om dina tidigare liknande alster vanligtvis köps in av en viss tidskrift eller företag för publicering (evenemang du varit anlitad att fotografera tidigare åt någon kund t ex). Då kanske du även kan redovisa andra och högre historiska priser?
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag har funderat ett par gånger efter att jag varit ute på en session och slitit ihop några bilder jag vet är bra och blir svåra eller omöjliga att återskapa. Vad händer om någon rånar mig på kameran eller om den (trots att den ligger gömd) blir stulen ur bilen när jag stannar och äter på vägen hem eller om batteriet brinner upp i kameraväskan?
Jag har kommit fram till att det snabbaste jag kan göra som tar under minuten är att ta ur minneskortet med RAW-bilderna och stoppa i fickan efter sessionen och stoppa i ett annat om jag vill kunna fota spontant tills jag kommer hem.

Skulle någon då råna mig på kameran hemma eller utomlands svider det, men man får tillbaka en hel del på hemförsäkringen (rånaren kanske rentav blir dömd och har pengar att betala med även om det låter otroligt i Sverige idag), men skulle man bli av med bra bilder skulle det svida mycket mer.
 

Artis

Aktiv medlem
..."För visst är det så att värdet bilderna har (för mig!) är 100% emotionellt! Och det där jag skrev om bevismaterial var ju bara för att hälla lite bensin på brasan!"...
Är detta ett skämt!
Vad är tanken bakom ditt inlägg? Du lurar ju med en osanning alla som svarat här.
Hur vet vi att resten av inlägget är sann? Är det någon lek?
Du kan förvänta dig i fortsättningen att det blir inte många som kommer att engagera sig att hjälpa dig vid ett verkligt fall av missöde.
 

sjunne

Aktiv medlem
Är detta ett skämt!
Vad är tanken bakom ditt inlägg? Du lurar ju med en osanning alla som svarat här.
Hur vet vi att resten av inlägget är sann? Är det någon lek?
Du kan förvänta dig i fortsättningen att det blir inte många som kommer att engagera sig att hjälpa dig vid ett verkligt fall av missöde.
----------
Skämt? Jag har mått skitdåligt sedan händelsen inträffade! Jag har inte haft råd att sjukskriva mig (!), jag har ju fortfarande räkningar att betala! Och nej, ingen kan ju veta om detta är sant och den linjen kommer säkert domstolen också att gå på! Ord står ju mot ord! Lek? Tror du jag tycker det här är kul? Vad har du för uppfattning om "lek"?
Jag blev alltså bestulen på min mobiltelefon (ett kortare handgemäng följde då jag försökte ta tillbaka min telefon. Men jag är 66, förövaren är väl 40 år yngre...). Polis tillkallades, jag fick tillbaka kameran, upptäckte att bilderna var borta (jag förlitade mig på min automatiska backup!), såg sedan att inte bara var bilderna borta, minneskortet med bilderna (och hela min musiksamling) var borta! Tydligen raderas backupen i "molnet" om originalplatsen (SD-kortet) inte finns kvar, jag vet inte, bilderna är borta iaf! Det är möjligt att jag har missat att kryssa i någon ruta vid inställningarna så att felet är mitt, men vad hjälper det nu?
Det första inlägget jag skrev, skrev jag i affekt, men jag har funnit mycket hjälp i alla inlägg som kommit som svar på detta. Utom det sista...
 

Artis

Aktiv medlem
----------
Skämt? Jag har mått skitdåligt sedan händelsen inträffade! Jag har inte haft råd att sjukskriva mig (!), jag har ju fortfarande räkningar att betala! Och nej, ingen kan ju veta om detta är sant och den linjen kommer säkert domstolen också att gå på! Ord står ju mot ord! Lek? Tror du jag tycker det här är kul? Vad har du för uppfattning om "lek"?
Jag blev alltså bestulen på min mobiltelefon (ett kortare handgemäng följde då jag försökte ta tillbaka min telefon. Men jag är 66, förövaren är väl 40 år yngre...). Polis tillkallades, jag fick tillbaka kameran, upptäckte att bilderna var borta (jag förlitade mig på min automatiska backup!), såg sedan att inte bara var bilderna borta, minneskortet med bilderna (och hela min musiksamling) var borta! Tydligen raderas backupen i "molnet" om originalplatsen (SD-kortet) inte finns kvar, jag vet inte, bilderna är borta iaf! Det är möjligt att jag har missat att kryssa i någon ruta vid inställningarna så att felet är mitt, men vad hjälper det nu?
Det första inlägget jag skrev, skrev jag i affekt, men jag har funnit mycket hjälp i alla inlägg som kommit som svar på detta. Utom det sista...
Ditt inlägg där jag hämtade citaten om "extra bensin på brasan" tolkade jag som lek och skämt. Du skulle skriva från början hur det hela gick till utan att fabulera. Precis som du gjorde det nu.
 

martinot

Aktiv medlem
----------
Skämt? Jag har mått skitdåligt sedan händelsen inträffade! Jag har inte haft råd att sjukskriva mig (!), jag har ju fortfarande räkningar att betala! Och nej, ingen kan ju veta om detta är sant och den linjen kommer säkert domstolen också att gå på! Ord står ju mot ord! Lek? Tror du jag tycker det här är kul? Vad har du för uppfattning om "lek"?
Jag blev alltså bestulen på min mobiltelefon (ett kortare handgemäng följde då jag försökte ta tillbaka min telefon. Men jag är 66, förövaren är väl 40 år yngre...). Polis tillkallades, jag fick tillbaka kameran, upptäckte att bilderna var borta (jag förlitade mig på min automatiska backup!), såg sedan att inte bara var bilderna borta, minneskortet med bilderna (och hela min musiksamling) var borta! Tydligen raderas backupen i "molnet" om originalplatsen (SD-kortet) inte finns kvar, jag vet inte, bilderna är borta iaf! Det är möjligt att jag har missat att kryssa i någon ruta vid inställningarna så att felet är mitt, men vad hjälper det nu?
Det första inlägget jag skrev, skrev jag i affekt, men jag har funnit mycket hjälp i alla inlägg som kommit som svar på detta. Utom det sista...
Lite mer information, men saknar fortfarande en hel del fakta.

Vilket system har du på telefonen?

Eftersom du nämner SD-kort så gissar jag att det kanske är Android?

Känner personligen inte till Android så bra (kör numera bara med OS/system från Apple och Microsoft), och eller vem som tillhandahåller din molntjänst (Google, Microsoft, Apple, Samsung, etc.).

Ett tips, även om dina förutsättningar/system/tjänster är väldigt oklara (för mig som läsare iaf.) skulle kunna vara att prova skaffa ett nytt tomt SD-kort och sätta tillbaka i telefonen. Kanske det då synkar tillbaka bilderna?

Kan iaf. vara ett tips som är värt att testa.

Det sagt så låter det ju verkligen knasigt gjort av ditt system/molntjänstleverantör om molnbackupen/lagringen försvinner om kortet försvinner. Då är det ju verkligen idiotiskt designat system. Om man någon gång man behöver molnbackupen är ju just då kortet försvinner, eller går sönder (har faktiskt hänt mig med ett kort i en telefon).

Gällande själva händelsen (för att jag skall förstå bättre); vad var upptakten till det hela? Rånades du mitt på öppen gata av okänd gärningsman, eller hade ni haft någon form av interaktion (fotografering?) eller annan relation innan händelsen? Greps gärningsmannen av polisen, och kommer allmänt åtal att väckas, eller är det under utredning?

Förstår att du är ledsen och upprörd. Även om man kan ersätta vissa materiella konsumentvaror (som tex. vanliga telefoner) så är just bilder och innehåll oersättliga.

Hoppas att gärningsmannen åtalas eller får något form av straff (även om det nog ibland kanske kan vara lite för mycket att hoppas på i dagens Sverige).
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Hela vitsen med "molnet", förutom att Google och Apple kan kartlägga dig genom din data, är att det är just en backup. När det laddats upp är det naturligtvis helt oberoende av ditt minneskort. Det ligger på en server. Det är hela poängen och den enda nyttan med det. Kontakta den tjänsteleverantör (Apple/ Google / MS) du har molnet hos och försök få hjälp att hämta hem backupen om du är osäker på hur man gör.

Sen har du ju faktiskt blivit rånad med våld om det är som du skriver. Det anges här ha minst ett års fängelse i straffskalan om det inte ses som "mindre allvarligt": https://www.straffisverige.se/ran
Koncentrera din anmälan på det istället och hoppas på att det inte läggs ned. Det svider nog mer för gärningsmannen att bli dömd till säg 3 månader med fotboja och få en dom för personrån i brottsregistret med allt vad det innebär än att behöva betala dig några kronor för minneskortet.

Och skriv som det är nästa gång.
 
ANNONS