Annons

Drönarflygning intill Gamla Stan / Helikopterplatta...

Produkter
(logga in för att koppla)

kingfisher

Aktiv medlem
När jag kollar LFV's Drönarkartan så finns det en helikopterplatta markerad vid Gamla Stan i Stockholm. Är det någon som vet vem man skall kontakt för att söka tillstånd att flyga i området? Eller om det är överhuvudtagit tillåtit att flyga i området, förutom över skyddsobjekt naturligtvis...
 

ehrsa

Aktiv medlem
Den helikopterplattan är borta sedan en längre tid, vet inte om det är permanent eller tillfälligt.. det pågår stora renoveringar och byten av hela tågbroar där just nu ('Getingmidjan') Det flög en drönare förbi just där nu i veckan såg jag. Troligen var det Trafikverket själva som dokumenterade deras stora arbete där.. Här är en tidigare 'video' på det dom gör där nu: https://www.youtube.com/watch?v=x-vneuJjPT0&feature=youtu.be

Hälsn!
 

PMD

Aktiv medlem
Gamla stan i Stockholm ligger väl i Bromma CTR och i så fall är det Brommatornet man måste kontakta för att få färdtillstånd.
 

kingfisher

Aktiv medlem
Jag antar att 50meters begränsningen endast gäller när flygplatsen har öppet,
Måndag till fredag kl. 07.00–22.00,
lördag kl. 09.00–17.00 och söndag kl.12.00-22.00
 

AWid

Aktiv medlem
Jag antar att 50meters begränsningen endast gäller när flygplatsen har öppet,
Måndag till fredag kl. 07.00–22.00,
lördag kl. 09.00–17.00 och söndag kl.12.00-22.00
Du ska nog kolla med Brommatornet om kontrollzonen eventuellt övertas av Arlanda när Bromma är stängt. Det är bara att ringa tornet så får man besked.

Men det finns andra hinder möjligtvis:) Som du nämnt finns en helikopterflygplats vid slussen enligt aktuella flygkartor. Där behövs samråd helikopterflygplatsen före flygning närmare än 1000 m. Brommatornet kan säkert hjälpa till även med den frågan.

Förutom detta är det nog olämpligt att flyga över Gamla stan med tanke på att det normalt kryllar av folk i det området. Osäker, men är det inte förbjudet att flyga över folksamlingar? Hur som helst säger väl sunt förnuft att man ska avstå från att göra det:).
 

kingfisher

Aktiv medlem
Jag lovar att det inte fanns någon annan än jag kl 0500, det är mest utanför Brommas öppettider som jag hade tänkt flyga. H-plattan får jag kolla upp. Den är visserligen borta men om verkligheten inte stämmer med kartan är det kartan som gäller :)
Du ska nog kolla med Brommatornet om kontrollzonen eventuellt övertas av Arlanda när Bromma är stängt. Det är bara att ringa tornet så får man besked.

Men det finns andra hinder möjligtvis:) Som du nämnt finns en helikopterflygplats vid slussen enligt aktuella flygkartor. Där behövs samråd helikopterflygplatsen före flygning närmare än 1000 m. Brommatornet kan säkert hjälpa till även med den frågan.

Förutom detta är det nog olämpligt att flyga över Gamla stan med tanke på att det normalt kryllar av folk i det området. Osäker, men är det inte förbjudet att flyga över folksamlingar? Hur som helst säger väl sunt förnuft att man ska avstå från att göra det:).
 

erdeljan

Aktiv medlem
Jag lovar att det inte fanns någon annan än jag kl 0500, det är mest utanför Brommas öppettider som jag hade tänkt flyga. H-plattan får jag kolla upp. Den är visserligen borta men om verkligheten inte stämmer med kartan är det kartan som gäller :)
Återkom gärna med resultatet när du är klar med projektet ;)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag lovar att det inte fanns någon annan än jag kl 0500, det är mest utanför Brommas öppettider som jag hade tänkt flyga.
Som sagt, ring Brommatornet om du tänker flyga där tillstånd krävs, även om Bromma är stängt. Flygplatsen kan öppnas med kort varsel under icke-ordinarie öppettider, t.ex. för ambulansflyg.
 

Schipol

Ny medlem
Tänk dock på att t.ex. kungliga slottet inte får fotograferas eller filmas från luften då det är ett skyddsobjekt. Det var bara några veckor sedan polisen tog en drönarpilot vid Drottningholm. Enligt media blev han tagen p.g.a. foto-/filmförbudet (inte flygförbudzonen).

https://www.kungahuset.se/press/fotograferingochfilmningviddekungligaslotten.4.ff2595d149ced2f99934d4.html

Med tanke på att det inte finns någon lista där alla skyddsobjekt är angivna så känns det mycket vanskligt att flyga drönare i Stockholm. Jag skulle inte bli förvånad om det kryllar av saker man inte får flygfotografera kring Gamla Stan.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tänk dock på att t.ex. kungliga slottet inte får fotograferas eller filmas från luften då det är ett skyddsobjekt. Det var bara några veckor sedan polisen tog en drönarpilot vid Drottningholm. Enligt media blev han tagen p.g.a. foto-/filmförbudet (inte flygförbudzonen).

https://www.kungahuset.se/press/fotograferingochfilmningviddekungligaslotten.4.ff2595d149ced2f99934d4.html

Med tanke på att det inte finns någon lista där alla skyddsobjekt är angivna så känns det mycket vanskligt att flyga drönare i Stockholm. Jag skulle inte bli förvånad om det kryllar av saker man inte får flygfotografera kring Gamla Stan.
Låter märkligt. Haga slott har avbildningsförbud, så där finns inget att orda om. Däremot de två andra saknar mig veterligen avbildningsförbud. Någon som varit där nyligen som kan bekräfta?


Får väl bli mejl till Länsstyrelsen samt en utbegäran av anmälan för att reda ut hur saker och ting ligger till.
 

Schipol

Ny medlem
Låter märkligt. Haga slott har avbildningsförbud, så där finns inget att orda om. Däremot de två andra saknar mig veterligen avbildningsförbud. Får väl bli mejl till Länsstyrelsen samt en utbegäran av anmälan för att reda ut hur saker och ting ligger till.
Jag har inte heller sett några skyltar utanför kungliga slottet, men på kungahusets websida står det rakt upp och ner: "Kungliga slottet: förbjudet att fotografera och filma från luften." Kanske saknas det skyltar därför att film/foto är OK från marken.
 

AFJ

Aktiv medlem
Har Google och Hitta.se fått tillstånd för sina flygfoton av de tre nämnda slotten?

Är kungahusets uppgift om att man inte får fotografera från luften tillkommen för att man vill skydda kungafamiljens privatliv eller är det rädsla för militära angrepp eller terroristattacker?

Det först nämnda kan jag förstå men främmande makt har väl resurser att fotografera utan att polisen kan göra mycket åt det och terrorister lär väl inte bry sig om ett förbud.
 

Schipol

Ny medlem
Har Google och Hitta.se fått tillstånd för sina flygfoton av de tre nämnda slotten?
De löser det antagligen på samma sätt som med alla kärnkraftverk m.m. som har fotoförbud. Det är nog bara en minimal del av objekt med fotoförbud som är censurerade hos karttjänsterna.

Är kungahusets uppgift om att man inte får fotografera från luften tillkommen för att man vill skydda kungafamiljens privatliv eller är det rädsla för militära angrepp eller terroristattacker?

Det först nämnda kan jag förstå men främmande makt har väl resurser att fotografera utan att polisen kan göra mycket åt det och terrorister lär väl inte bry sig om ett förbud.
Vet ej, men Wikipedias artikel som beskriver vad skyddsobjekt är finns här. D.v.s. skyddsobjekt är objekt man vill ge förstärkt skydd mot sabotage, terroristbrott, spioneri och rån.
 
ANNONS