Annons

Nytt allroundobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jsvahlin

Medlem
24-85-objektivet ger mer pang för stålarna än det andra. Se testerna på objektivtest.se

I paketet ovan tycks dock 24-120-objektivet vara kraftigt rabatterat. Det är inte ett dåligt objektiv men överprissatt när man köper det separat.
Objektivtest var väl inte alltför imponerade över 24-120. Inte för de pengarna som det kostade då (11.000) iaf. Men frågan är vad som är mest värt när det bara skiljer cirka 1000:- och vilket jag har mest nytta av.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/systemkameror/nikon-d750-hus-af-s-24-85-3-5-4-5g-ed-vr

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/systemkameror/nikon-d750-hus-af-s-24-120-4g-ed-vr
 

cardazio

Aktiv medlem
Om du ska köpa ny kamera föreslår jag att du väntar lite till och kollar e-infin.com innan du bestämmer dig. Nikon släpper nya modeller inför os och då kommer det bli rabatter även begagnat.

Priserna på f Mount objektiven verkar gå nedåt nu när folk byter till z Mount, så chans att fynda beg inom kort.
 

jsvahlin

Medlem
Om du ska köpa ny kamera föreslår jag att du väntar lite till och kollar e-infin.com innan du bestämmer dig. Nikon släpper nya modeller inför os och då kommer det bli rabatter även begagnat.

Priserna på f Mount objektiven verkar gå nedåt nu när folk byter till z Mount, så chans att fynda beg inom kort.
Det där med att vänta har dock aldrig varit min grej, haha.
 

Brix

Aktiv medlem
Jäklar vad jag velar nu känner jag. Nu blev jag istället sugen på att uppgradera kameran istället.
Men vad ger mig mest för pengarna?
En Nikon d750 med AF-S 24-85/3,5-4,5G ED VR för 17.790:- eller en d750 med AF-S 24-120/4G ED VR för 16.340:-

Då skulle jag kunna sälja min d7000 med batterigrepp och lägga de pengarna på objektiv :D
Och vad är det som fått dig att vilja byta kamerahus nu då?
 

Brix

Aktiv medlem
Kul med nytt. Fullformat. Bättre kamera rent generellt och ett bra pris :)
Bara för att det är en bättre kamera så betyder inte det att du automatiskt får bättre bilder. Visst, du får mindre brus på höga ISO'n, ett större dynamiskt omfång och lite bättre AF och dessa saker kommer kunna ge dig bättre resultat i vissa situationer, men annars kan bättre objektiv ge dig en större uppgradering sett till bildkvalité.
 

Mas71

Aktiv medlem
Kul med nytt. Fullformat. Bättre kamera rent generellt och ett bra pris :)
Jag har varit i denna situation själv och känner igen känslan.
Låt mig ge dig några uppriktiga tips som kanske kan bespara dig lite pengar.

Jag tror du är ute efter dels lite nya prylar samt även få den där WoW känslan med de foton du tar.

Du kommer inte att uppleva någon Wow känsla med de kit-zoom objektiv (f3.5-5.6 etc) som nämnts hittills i tråden. Dessa objektiv är byggda för att vara "tillräckligt" bra för resor och allmän fotografering.

Men när du växlar din fråga till att byta till fullformat så tror jag du vill ha mer än "allround", eller hur?

Att sätta ett 85 f1.8 på en D7000 skulle ge dig mera WoW än att sätta ett 24-85 på en D750 men det är å andra sidan inget allround objektiv utan mer ett porträttobjektiv med syfte att separera motivet från bakgrund med snygg bokeh.
Men även det 50 f1.8 som du nämner är ett väldigt trevligt objektiv oavsett APS-C eller FF sensor, om du byter till D750 behåll det objektivet.

Om du har någon fotoaffär i din närhet, gå in och be att få prova lite olika kombinationer innan du slår till. Ta med kompis som modell.
 

PMD

Aktiv medlem
Om du ska köpa ny kamera föreslår jag att du väntar lite till och kollar e-infin.com innan du bestämmer dig. Nikon släpper nya modeller inför os och då kommer det bli rabatter även begagnat.
Men efter 31:a oktober är det kanske tveksamt om det går att handla av E-infinity till de låga priser de håller idag. (Om du brexit blir av till slut ...)
 

jsvahlin

Medlem
Har nu beställt en D750 med ett 24-120 objektiv. Det slank även ner ett 85/1,8G i korgen. Blir säkert bra. Men tydligen så är kitet med kameran och 24-120 objektivet slut i lager, trots att det stod i lager när jag beställde. De vet ej heller när de får in kitet igen från Nikon. Men kameran och objektivet finns löst i deras lager. Men det vill de inte skicka till mig. Kitet är även slut hos de andra ÅF, så vad gör jag nu?
 

cardazio

Aktiv medlem
Har nu beställt en D750 med ett 24-120 objektiv. Det slank även ner ett 85/1,8G i korgen. Blir säkert bra. Men tydligen så är kitet med kameran och 24-120 objektivet slut i lager, trots att det stod i lager när jag beställde. De vet ej heller när de får in kitet igen från Nikon. Men kameran och objektivet finns löst i deras lager. Men det vill de inte skicka till mig. Kitet är även slut hos de andra ÅF, så vad gör jag nu?
Avbeställ och köp här?

https://www.e-infin.com/eu/item/2371/nikon_d750_digital_slr_camera_+_af-s_24-120mm_f/4g_ed_vr_lens_kit
 

cardazio

Aktiv medlem
Men efter 31:a oktober är det kanske tveksamt om det går att handla av E-infinity till de låga priser de håller idag. (Om du brexit blir av till slut ...)
Om de inte tar avtalet på bordet med 2 års temporär tullunion pga Irland-backstop:en - oklart vilken typ av dokumentation som krävs, men gissar på EUR cert eller annan befintlig blankett (som e-infin måste vara kapabla att utfärda dvs de måste påvisa att nödvändig tull och importmoms är betald).

Till och med Boris borde förstå att det är bättre än att krascha ut - annars lär han gå till historien.

I praktiken finns ingen annan möjlighet. Ska företag och staten anställda tull-folk en masse utifall det blir no-deal med risk för två år där de inte gör något alls (utifall man till slut går med på avtalet)? Blir världens shit show om de inte tar ett avtal och till och med Boris har ju pratat om att han vill se en deal. Misstänker att han försöker få till ett par förändringar, men att de tvingas ta avtalet i nästintill befintlig form för att undvika katastrof och politiskt självmord.

Sedan borde man tillsatt en utredning om cambridge analytica och huruvida valet manipulerades innan man går ur EU.
 

cardazio

Aktiv medlem
Rätt dåligt pris jämfört med det svenska med tanke på att de smiter från moms och att man ska krångla med dem för att utnyttja garantin.

Götaplatsens foto ser ut att ha i lager just nu till samma pris som Scandinavian, men det kan ju ändras snabbt.
FS fungerar skit just nu - tappade svaret jag hade skrivit.

I korthet - 85:an var en bra början av TS och det är något sent att köpa in sig i d750 för detta priset. 1000 kr rabatt på E-infin kanske inte är värd det för just denna modellen då den drogs med barnsjukdomar dvs. du kanske behöver garantin på den. D850 kan du köpa för 22000 på e-infin så får du ett proffshus istället och där skulle jag inte vara bekymrad över garantin mtp rabatten.

Bästa bang for the buck är förtfarande begagnat t.ex. D800E (FX Landskap, Porträtt) eller D500 (DX Sport, Fågel)

Ska man köra äldre manuella gluggar är spegellöst att föredra pga flange distance (oändlighetsfokus) samt focus peaking.
 

VargenW

Aktiv medlem
Mest bang for the buck for du med Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM. Kostar nytt 3900 och är mycket skarpt. Vill du ha större zoomomfång så blir det mer kompromisser, det skriver testarna i varenda recension. Lycka till!
 

PMD

Aktiv medlem
Jag håller med om att paketet D750+24-120 inte är så jätteprisvärt hos E-infinity, men det är lite billigare än hos svenska handlare. När skillnaden är så liten skulle jag nog köpa det paketet från en svensk handlare för att minska risken för strul. Det är annorlunda när man spar tusentals kronor på att köpa av E-infinity.

Jag vidhåller att man bör planera att handla i god tid före sista oktober om man ska köpa något av E-infinty. Brexitavtalet har röstats ner tre gånger av parlamentet, så Boris Johnson har sagt att han ska omförhandla det. Någon omförhandling vill dock inte EU gå med på utan säger att det avtal som har förhandlats fram är det som UK har att anta eller förkasta. Det kommer att bli en "hård brexit", tror jag.
 

PMD

Aktiv medlem
Ska man köra äldre manuella gluggar är spegellöst att föredra pga flange distance (oändlighetsfokus) samt focus peaking.
Urvalet blir större då, ja (dvs man kan använda fler objektiv med adapter), men exponeringsautomatik fungerar bättre med ett manuellt Nikkor AI på en F-kamera än på en Z-kamera.

På en F-kamera har man dessutom AF med skruvfokusobjektiv. AF är väldigt ofta bekvämare än manuell fokus.

Man får helt enkelt välja vilka egenskaper man finner mest värda.
 
ANNONS