Annons

Hur förhåller sig min blixt till slutartiderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns bara två fall.
Antingen har du allmänljus/dagsljus o lägger till blixt för ngt du vill lysa upp.
1 sätt exponeringen för att bakgrunden skall få den exponering du vill ge den.
2 ge huvudmotivet önskad mängd blixtljus.

Eller så har du en mörk lokal o använder bara blixtljus med modelljus.

Sen går de att variera i all oändlighet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, när man har lärt sig hur blixtljus påverkar bilden så kan det vara lämpligt att gå vidare och lära sig att blanda befintligt ljus med blixtljus.

Men en sak i taget. Det är dumt att försöka lära sig allting på en gång. De flesta av oss lär sig saker bättre om man tar dem en i taget. Därefter sätter man ihop dem till en helhet.
Du glömmer en sak. Balanserar man inte blixtljuset mot bakgrunden blir bilden inte bra.
 

PMD

Aktiv medlem
Du (och Erik) glömmer en sak: TS skrev i urinlägget att han är nybörjare på blixtar och vill ha hjälp med att lära sig hur man använder en blixt. Då är det läge att börja från grunden genom att berätta hur blixtljus fungerar. När den kunskapen är insupen kan man gå vidare med hur man blandar med befintligt ljus för att se till att bilderna blir bra.

Innan man kan springa måste man lära sig att gå och innan man kan gå måste man lära sig att krypa.

(Och nej, jag har inte glömt något om hur man gör bra bilder med blixtljus, med eller utan befintligt ljus).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
TS skrev:
Nu till frågan. Bör jag ställa in samma bländarvärden på kameran som på blixten och bör jag i sådana fall även anpassa slutartiden till det bländarvärdet precis som i vanliga fall?

Jag tycker att han fått svaret.
- använd tabellen på blixten/bruksanvisningen för att räkna ut vilken bländare som gäller för avståndet till motivet (för filmens ISO)
- saknas sådan tabell, använd formlerna för ledtal som PMD länkade
- ja, sätt kameran och blixt på samma bländare (från tabellen)
- eftersom bladaren har centralslutare så synkar den på alla tider. Slutartiden förhåller sig alltså inte till blixtexponering på något vis!
- om du vill påverka omgivande ljusets inverkan på bilden så justera slutartiden. För vald bländare och ISO enligt ovan, välj en slutartid som utan blixt ger det bakgrundsljus du vill ha.

(Allt av detta redan beskrivet i de olika svaren i tråden)
 
ANNONS