Annons

Blått Ilford Multigrade IV RC (Blått = Sabbat papper?)

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Feel free att skratta åt nybörjaren, men har en fråga som hänger i luften eftersom Brunos bildverkstad var stängd idag = kunde inte köpa framkallare.


-->Ska man kunna se något på pappret överhuvudtaget om det är korrekt exponerat eller ska det vara helt vitt ända fram till man framkallar det (och ev. blå färg på pappret indikerar massiv överexponering förbi vad som kan räddas)?



Längre utsaga:
Igår köpte jag 100 st Ilford Multigrade IV RC för att använda i min Sinar Norma samt i min 28x24" ULF. Från vad jag hört ska ISO beräknas som cirka ISO 6 för dessa och jag har då gjort några gafflade testexponeringar med Sinarkameran som är korrekta (med min DSLR som ljusmätare i manuellt läge utan auto-ISO om någon undrar). De fyra pappren är fortfarande helt vita.

Jag testade därför att exponera ett par ark med en ficklampa (se nedan) samt i direkt sollljus och de blir då blå (i solljus efter ca 20-25 sek, med ficklampa 16000 lumen på 4 dm avstånd ca 6-8 sek).

Dvs. om tanken är att man ska kunna se något på papprena innan framkallning, så är de så pass okänsliga att de knappt är användbara för mig och då måste jag hitta ett annat medium/papper.

Skulle vara kul att få feedback idag då Brunos hade stängt - dvs. jag kan inte verifiera detta själv förrän jag kan masa mig dit senare i veckan och testa hemma.

Bild på testbild efter ficklampepåverkan. Kan även meddela att mina taklampor inte påverkade pappren nämnvärt på 5 minuter, men att ficklampan omedelbart påverkade dem (pga skillnader i våglängder hos ljuset tänker jag mig då känsligheten i pappret ligger åt det blå hållet).
thumbnail_IMG_20190914_213201.jpg
 

henpe

Aktiv medlem
Vid normal exponering är pappret helt vitt tills dess att det framkallas, MEN om man kraftigt överexponerar så kan man få fram färgskiftningar och viss svärtning även utan framkallare. Man kan exv lägga blommor på pappret i starkt solsken (gärns under en glasskiva) och låta det ligga någon halvtimma. Därefter kan man fixera..kallas för lumenprint

Mvh
Henrik
 

cardazio

Aktiv medlem
Vid normal exponering är pappret helt vitt tills dess att det framkallas, MEN om man kraftigt överexponerar så kan man få fram färgskiftningar och viss svärtning även utan framkallare. Man kan exv lägga blommor på pappret i starkt solsken (gärns under en glasskiva) och låta det ligga någon halvtimma. Därefter kan man fixera..kallas för lumenprint

Mvh
Henrik
Tackar för svaret. Då får jag ge mig till tåls till jag kan åka förbi Brunos igen.
 

Stonos

Aktiv medlem
På denna sida hittar du "MULTIGRADE RC Papers technical data sheet", där finns "spectral sensitity". Pappret är alltså inte känsligt för alla vågländer, utan huvudsakligen blått och grönt. Mer i detalj hur emulsionen funkar i ett multigradepapper finns beskrivet här:
https://www.ilfordphoto.com/wp/wp-content/uploads/2017/03/Contrast-control-for-Ilford-Multigrade.pdf
... och här kommer första länken också:
https://www.ilfordphoto.com/multigrade-iv-rc-deluxe-glossy-sheets
 
ANNONS