Annons

On1 2020

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Många söker alternativ till Adobe LR där man slipper prenumerera. Själv försöker jag hitta en programvara som kan göra alllt jag tycker är viktigt.
Idag har jag både Capture One 12, Adobe LR/PS samt On1 raw. Jag använder ofta LR för det är där jag jobbar snabbast. Inte så konstigt efter jag kört programmet sedan det var i beta för 15 år sedan.

Den kandidat jag hoppats mycket på är ON1 raw. En lösning som blivit allt bättre med varje version. Fast fram till nu har den inte varit heltäckande nog för att ersätta LR.
Dessutom måste lösningen fungera bra ihop med Fuji för min del.
Jag har kört den mycket under 2019 och det fungerar nu bra och flyter på snabbt.
On1 har idag mycket kraftfullare verktyg än vad som finns i LR och använder lager. Den är mer en korsning mellan LR och PS men mycket lättare att använda än PS.

Nu har man släppt On1 beta 2020 i går. Jag har testat en hel del. Det flyter på bra. Ännu ingen krasch.
Den kan bli lite seg ibland. Fast det beror på att den håller på att bygga upp samma katalogfil som jag har för ON1 2019. Eftersom det rör sig om cirka 80 000 bilder tar det 1 till 2 dagar att hantera detta och bygga previews. Det går också att köra helt utan katalogfil vilket är praktiskt när man testar. Peka bara på den folder som har bilderna ni vill jobba med så läsas de in till programmet. Fast bilderna hamnar inte i någon katalogfil.
Det är ungefär samma tid att läsa in till en katalog som det tar att göra det i LR. Fast i LR kan man inte jobba allls medan det görs.

Letar ni efter en ersättare till LR och samtidigt en modernare lösning tycker jag ni skall titta ordentligt på ON1.

Vad jag sett av ON1 2020 tror jag att det är dags släppa taget om LR och Capture One.

On1 beta finns nu att ladda ner. Det är en demo som gäller i 30 dagar. NI kan läsa mer och ladda ner den här. https://www.on1.com/photo-raw-2020-beta/
Bifogade miniatyrer
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Den här tråden är skapad för att kunna diskutera erfarenheter av ON1 2020.
De som håller på att testa skall också kunna få hjälp från mer erfarna användare.
 

AWid

Aktiv medlem
Jag har använt ON1 Photo RAW 2019 i snart ett år. I bland tycker jag det har känts lite knöligt och inte lika intuitivt som LR, men har ändå kämpat på för att bli van med programmet. Har under tiden haft mitt gamla LR (6.14) kvar framför allt för utskriftshanteringen som är helt kass i ON1 2019. LR har också varit bra att ha när man behövt rota i gamla bilder som ursprungligen redigerats i LR. (ON1 innehåller i och för sig en konverterare som enligt uppgift gör ett väldigt bra jobb:)

Har nu testat ON1 2020 Beta i ett par dar och det har verkligen varit en positiv överraskning. Betydligt snabbare och bättre användargränssnitt förutom en rad nya och förbättrade funktioner. Men den mest positiva nyheten för mig är den nya utskriftshanteraren (som verkar vara helt i klass med LRs utmärkta d:eek:). Ska testa med lite olika utskriftsjobb för att se om den håller måttet. Gör den det skickar jag LR till kyrkogården för obsoleta dataprogram:)

PS. Den största fördelen med ON1 Photo RAW är naturligtvis att du köper och sen äger programmet. Alltså ingen suspekt abonnemangsfälla:-(
 

lofling

Aktiv medlem
Jag har On1 2018 och tänkte att den nya versionen verkade bra. Började betatesta men programmet kraschade så snart jag ville använda 2 skärmar tyvärr. Ännu värre var att jag först fick svar från support men när jag rapporterade problemet. Fast det stannade där. Problemet var inte löst i beta 2 och det blev tvärtyst från support. Så jag är skeptisk till att köpa relaesen
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Jag köpte ON1 Photo RAW Beta 2 för 15 dagar, mest för att kolla om det är ett alternativ till Ligthroom 6.14 som jag använt i många år. Och det kunde jag konstatera att det är. Men för en vecka sedan så lämnande man Beta versionen och då slängde jag ut den till förmån för den färdiga versionen.

Vid köp av ON1 får man med ett Plugg-in till Lightroom med vars hjälp man kan överföra alla metadata och alla gjorda redigeringar till ON1. Det tog LR 27 timmar att göra det jobbet. Fungerar förvånansvärt bra, även om det misslyckades med vissa bilder. Men de justerar man ju lätt igen i ON1 i så fall.

Har man använt LR så känner man sig bekväm med ON1 ganska snabbt. Mycket är samma, men mycket är olika. Men det finns hyggligt bra dokumentation och dessutom support att tillgå. Det finns 4 supportforum på ON1's hemsida, User to User Technical support för Mac, en likadan för Windows, ett Workflow and Editing tips, och en för General diskussion. Dessutom finns ju ON1's egen support.

Visst finns det sådant man kan ha synpunkter på i ON1, speciellt som ny användare när man inte har koll på alla funktioner, och de är många. Men i skrivande stund finns det absolut inget som tyder på att jag någonsin skulle redigerar någon mer bild i mitt LR. Jag använder Mac.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har On1 2018 och tänkte att den nya versionen verkade bra. Började betatesta men programmet kraschade så snart jag ville använda 2 skärmar tyvärr. Ännu värre var att jag först fick svar från support men när jag rapporterade problemet. Fast det stannade där. Problemet var inte löst i beta 2 och det blev tvärtyst från support. Så jag är skeptisk till att köpa relaesen
Jag kör ON1 på 2 skärmar sedan länge. Fungerar för mig hur bra som helst. Jag kör enbart Apple. Ingen erfaranhet av programmet på PC.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag kör ON1 på 2 skärmar sedan länge. Fungerar för mig hur bra som helst. Jag kör enbart Apple. Ingen erfaranhet av programmet på PC.
Så kan det vara. Det var dock inte min poäng, utan snarare bristen på svar. Jag skickade logg, men den visar inte vad som händer vid krasch, bara det innan. Men fick inget svar alls efter det. Inte alls förtroendeingivande tyvärr.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Jag har aldrig haft något behov att använda 2 skärmar samtidigt, men jag testade det på ON1 nu, och det verkar fungera alldeles utmärkt.
 

Cambo

Aktiv medlem
Jag kör ON1 på 2 skärmar sedan länge. Fungerar för mig hur bra som helst. Jag kör enbart Apple. Ingen erfaranhet av programmet på PC.
Har ON1 och två skärmar. Inte så hemma på alla funktioner än. Märker att min iMac går upp varv och låter ganska ansträngd då jag lägger på några lager. Har två skärmar i 27". Min iMac är ganska kraftfull så det är lite märkligt. Rawfiler från en Fuji GFX50S.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Har ON1 och två skärmar. Inte så hemma på alla funktioner än. Märker att min iMac går upp varv och låter ganska ansträngd då jag lägger på några lager. Har två skärmar i 27". Min iMac är ganska kraftfull så det är lite märkligt. Rawfiler från en Fuji GFX50S.
Har du testat att labba med detta i Preferences? Jag har läst att några också väljer att lägga vissa cash filer på externa SSD diskar.
 

Bilagor

Deblenh

Aktiv medlem
Jag tycker ON1 verkar vara ett vettigt alternativ till LR utifrån vad ni skriver. Så jag kommer ladda ner testversionen i eftermiddag. Nu har jag lärt mig LRs filhantering, katalog, backup osv vilket känns som en trygghet. Är det någon som kanske kan ge ett kort svar hur det funkar på ON1? Är det samma princip med en katalogfil som innehåller alla redigeringar? Hur funkar importen, kan man välja att flytta bildfilerna eller låta dom ligga kvar?
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Jag tycker ON1 verkar vara ett vettigt alternativ till LR utifrån vad ni skriver. Så jag kommer ladda ner testversionen i eftermiddag. Nu har jag lärt mig LRs filhantering, katalog, backup osv vilket känns som en trygghet. Är det någon som kanske kan ge ett kort svar hur det funkar på ON1? Är det samma princip med en katalogfil som innehåller alla redigeringar? Hur funkar importen, kan man välja att flytta bildfilerna eller låta dom ligga kvar?
Jag har använt ON1 i 3 veckor nu. Väldigt likt Lightroom, men ON1 innehåller så mycket mer. När du installerar ON1, och om du redan har Lightroom installerat, så läggs det in några plugin i LR automatiskt. Ett av de plugin kan du använda för att 'överföra' alla dina bilder till ON1, såväl all redegeringsdata som all metadata följer med.

Om du vill så kan du i ON1 slå på 'sidecar files', då sparar ON1 alla dina redigeringar och metadata i 2 filer intill din bildfil. ON1 använder en eller flera databaser, hur många går inte att få grepp på. ON1 har ej ännu någon funktion för att köra backup eller restore på databaserna. Men vi är många som har klagat på detta, och om jag förstår rätt så arbetar man med det.
 

Deblenh

Aktiv medlem
Jag har använt ON1 i 3 veckor nu. Väldigt likt Lightroom, men ON1 innehåller så mycket mer. När du installerar ON1, och om du redan har Lightroom installerat, så läggs det in några plugin i LR automatiskt. Ett av de plugin kan du använda för att 'överföra' alla dina bilder till ON1, såväl all redegeringsdata som all metadata följer med.

Om du vill så kan du i ON1 slå på 'sidecar files', då sparar ON1 alla dina redigeringar och metadata i 2 filer intill din bildfil. ON1 använder en eller flera databaser, hur många går inte att få grepp på. ON1 har ej ännu någon funktion för att köra backup eller restore på databaserna. Men vi är många som har klagat på detta, och om jag förstår rätt så arbetar man med det.
Jag har nu kört igång migreringen från LR som är klar. Katalogiseringen i ON1 pågår för fullt och jag kan se att vissa är klara. Mina NEF, ARW verkar konverteras bra men Fuji RAF verkar ha fått spelet, kolla första bilden. Konstnärligt kanske men njee, inte kul.

För RAF verkar även avfotade svartvita negativ som jag vänt i LR inte bli det i ON1. Färghanteringen + croppning verkar inte funka, se bild 2 LR, bild 3 ON1 efter migrering.
Frånsett migrering av RAF får ett bra intryck av ON1, behöver köra igenom lite guider för att komma på banan. T ex hittar jag ingen fullscreen snabb-preview (verkar inte finnas).
Bild 1.jpg

Bild 2.jpg

Bild 3.jpg
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Jag har tyvärr också flera bilder där konverteringen misslyckades. Jag ser ingen gemensamma nämnare, så det är svårt att säga varför. Men för min del är det ingen större fara med det, kanske runt 200 bilder av ca 61 000. Du skulle antagligen kunna lägga en 'felanmälan' om du vill.

Det finns hur många guider som helst att kika på. Både på deras egen sida och på Youtube. Dessutom finns det ju olika nivåer av medlemskap där mängden ökar ytterligare. Dock inget jag behöver, i alla fall inte första året, det finns så det räcker.
 

Deblenh

Aktiv medlem
Jag har tyvärr också flera bilder där konverteringen misslyckades. Jag ser ingen gemensamma nämnare, så det är svårt att säga varför. Men för min del är det ingen större fara med det, kanske runt 200 bilder av ca 61 000. Du skulle antagligen kunna lägga en 'felanmälan' om du vill.

Det finns hur många guider som helst att kika på. Både på deras egen sida och på Youtube. Dessutom finns det ju olika nivåer av medlemskap där mängden ökar ytterligare. Dock inget jag behöver, i alla fall inte första året, det finns så det räcker.
Tack för svar!
Får stå ut med det då. En annan fråga eftersom jag planerar att byta dator framöver. Där hade jag full koll vad gäller LR men inte On1:
Finns det något sätt att migrera databasen till nya datorn? Gissar nej, eftersom det pratas om att backupfunktion saknas.
Är metoden att nyinstallera On1, se till att alla filerna har sidecars, och lyfta in dom till Catalogued Folders igen? Tidsödande.. men man tappar inget?

Är kanske Apples Migration Tool en väg att gå?
 

AWid

Aktiv medlem
..................................
Är metoden att nyinstallera On1, se till att alla filerna har sidecars, och lyfta in dom till Catalogued Folders igen? Tidsödande.. men man tappar inget?...............................
Precis - ON1 är ju inte beroende av någon egen uppbyggd databasstruktur som LR. Det går bra att lägga filerna var man vill på nya datorn. Att katalogisera mapparna (Catalogued Folders) är det bara meningsfullt att göra med de bildmappar man använder ofta, t ex mappar med bilder från senaste halvåret eller vad man nu väljer. Det är ju enkelt att "avkatalogisera" en mapp om man vill det.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Tack för svar!
Får stå ut med det då. En annan fråga eftersom jag planerar att byta dator framöver. Där hade jag full koll vad gäller LR men inte On1:
Finns det något sätt att migrera databasen till nya datorn? Gissar nej, eftersom det pratas om att backupfunktion saknas.
Är metoden att nyinstallera On1, se till att alla filerna har sidecars, och lyfta in dom till Catalogued Folders igen? Tidsödande.. men man tappar inget?

Är kanske Apples Migration Tool en väg att gå?
Jag känner inte till något sätt att migrera ON1 databas från en dator till en annan, och jag tror mig ganska bestämt veta att det inte går. Möjligen så är ON1 databasen ganska hårt knuten till den maskin den finns på. I LR är det ju bara att kopiera databasen och alla bilder/filer. Just detta har jag och många andra klagat på hos ON1.

Men, om du skall byta dator så se till att du loggar ut från ON1 i den gamla innan du raderar hela den datorn. ON1 tillåter att du installerar på 5 datorer, men om du 'skrotar' en dator utan att logga ut så ligger ju just den datorn registrerar hos ON1, och det är ju onödigt.

Så, installera ON1 igen på den nya datorn, flytta över alla bilder och sidecars dit, då bör det absolut fungerar.

Har du skapat egna presets och liknande saker i den gamla datorn så får du ju inte med dem till den nya. men du har säkert inte hinnit med att skapa speciellt så många ännu.

ON1 släppte idag (eller igår) en ny function som heter ON1 Sync. Men bara ett fåtal användare får använda den just nu för test, de släpper på mer användare efter hand. Med ON1 Sync kan man dela sina bilder, presets och vad det nu är allt för något mellan alla datorer man har ON1 installerat på. Man väljer själv vilka bilder man vill dela med de andra datorerna, så det är inte allt om man inte vill det. Spelar ingen roll om man har sina bilder liggande lokalt på en dator, eller i ett moln såsom Dropbox, Google Drive eller liknande. ON1 Sync finns i menyn på ON1 2020, men är således inte i funktion för de flesta av oss ännu. Jag vet ej om detta är en produkt som kommer att kosta extra eller om den kommer att ingå för oss som köpt ON1 2020.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Precis - ON1 är ju inte beroende av någon egen uppbyggd databasstruktur som LR. Det går bra att lägga filerna var man vill på nya datorn. Att katalogisera mapparna (Catalogued Folders) är det bara meningsfullt att göra med de bildmappar man använder ofta, t ex mappar med bilder från senaste halvåret eller vad man nu väljer. Det är ju enkelt att "avkatalogisera" en mapp om man vill det.
Ja så är det Anders, man kan lägga filerna precis var man vill på datorn och sedan välja att Katalogisera enbart det man vill. Jag har dock samma struktur på mina bilder i ON1 som i LR, det för att hålla samma struktur oavsett programvara. Dessutom har jag valt att Katalogisera alla mina +62 000 bilder. Förstår jag rätt så ligger då mina justeringar och metadata både i sidecars filerna och in ON1´s databas.
 
Tack till alla..

Det var precis vad jag hade för frågoe i tankarna.. Ska jag börja med On1 eller LR... Det verkar som jag får ge ON1 prio att använda för foto.. Tusentack!
 
ANNONS