Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem

unoengborg

Aktiv medlem
Stämmer inte - Lightroom 6 är inte alls nedlagt.
Isåfall skulle det ju inte gå att beställa och ingen support skulle du få heller.
Den går alltså att beställa och du har full support via chat, telefon eller forum.
Däremot kommer inga nya uppdateringar - sant.

https://helpx.adobe.com/se/download-install/using/download-install-single-app-Lightroom-6.html

Thommy
Tror det är väldigt få som behöver chat eller telefonhjälp för LR vilket ju i och för sig är bra, men för de flesta människor innebär support även fixar som innebär att befintlig funktionalitet upprätthålls vilket inte är fallet med LR6.

I och med att det inte kommer nya uppdateringar kommer det inte heller att komma stöd för nya kameror. Man kan visserligen konvertera sina RAW filer till DNG format innan man importerar dem, men det blir ett extra arbetssteg. Dessutom är det inte alls säkert att dng filer kan hanteras av andra program ifall man skulle vilja byta till någon lösning från andra tillverkare vilket i sig är tragiskt då DNG formatet togs fram för att vara en gemensam standard för RAW filer. Det här innebär att man i så fall bör spara såväl den ursprungliga RAW filen som DNG filen om man vill vara framtidssäker.

Det finns ju heller inget som säger att LR6 kommer att fungera med framtida versioner av MacOS eller Windows.

Dvs, även om man fortfarande kan köpa en evighetslicens för LR6 är det inte en bra eller framtidssäker lösning. Ska man välja LR, bör man absolut välja att prenumerera på senaste versionen med allt vad det nu innebär.

Skulle dock säga att ON1 Photo Raw 2019 idag är ett betydligt bättre alternativ. Det har såväl bättre RAW konverterare som starkare redigeringsfunktioner som gör att man väldigt sällan kommer att behöva växla mellan ON1 raw och photoshopliknande program som kan flytta pixlar, utan kan göra allt på ett och samma ställe. Inte nog med att det är ett betydligt bättre program så är det dessutom billigare redan efter ett år med adobe prenumeration. Till och med idag är det dessutom $10 kampanjpris.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ok. I mina ögon är ett program nedlagt när det inte längre uppdateras.
Även Adobe verkar dela denna uppfattning. När de i sitt hjälpforum förklarar varför kartfunktionen inte längre fungerar i LR6 skriver de:

"Med början den 30 november 2018 stöds inte Kartvy längre i dessa versioner. Detta kommer inte att åtgärdas eftersom dessa versioner inte längre stöds av Adobe. När du går till Kartmodulen efter detta datum kommer skärmen att vara tom och inte visa någon kartvy."

För full text se:
https://helpx.adobe.com/se/lightroom/kb/map-view-no-longer-supported.html
 

thommya

Aktiv medlem
Tror det är väldigt få som behöver chat eller telefonhjälp för LR vilket ju i och för sig är bra, men för de flesta människor innebär support även fixar som innebär att befintlig funktionalitet upprätthålls vilket inte är fallet med LR6.

I och med att det inte kommer nya uppdateringar kommer det inte heller att komma stöd för nya kameror. Man kan visserligen konvertera sina RAW filer till DNG format innan man importerar dem, men det blir ett extra arbetssteg. Dessutom är det inte alls säkert att dng filer kan hanteras av andra program ifall man skulle vilja byta till någon lösning från andra tillverkare vilket i sig är tragiskt då DNG formatet togs fram för att vara en gemensam standard för RAW filer. Det här innebär att man i så fall bör spara såväl den ursprungliga RAW filen som DNG filen om man vill vara framtidssäker.

Det finns ju heller inget som säger att LR6 kommer att fungera med framtida versioner av MacOS eller Windows.

Dvs, även om man fortfarande kan köpa en evighetslicens för LR6 är det inte en bra eller framtidssäker lösning. Ska man välja LR, bör man absolut välja att prenumerera på senaste versionen med allt vad det nu innebär.

Skulle dock säga att ON1 Photo Raw 2019 idag är ett betydligt bättre alternativ. Det har såväl bättre RAW konverterare som starkare redigeringsfunktioner som gör att man väldigt sällan kommer att behöva växla mellan ON1 raw och photoshopliknande program som kan flytta pixlar, utan kan göra allt på ett och samma ställe. Inte nog med att det är ett betydligt bättre program så är det dessutom billigare redan efter ett år med adobe prenumeration. Till och med idag är det dessutom $10 kampanjpris.
Håller med om att prenumeration på senaste modellen är att föredra.
Men inte att man säger att något som går att köpa är nedlagt - det gör direkt att läsaren inte tror det ens finns att hämta hem.

Thommy
 

unoengborg

Aktiv medlem
Men inte att man säger att något som går att köpa är nedlagt - det gör direkt att läsaren inte tror det ens finns att hämta hem.

Thommy
Kanske är det bäst så. Varför lura folk att ladda ned något som inte har en framtid, speciellt idag när det finns så många bättre alternativ, Adobe prenumeration inkluderat.
 

martinot

Aktiv medlem
Vill hoppas jag inte lät som om jag påstod det heller. Affinity Photo har t.ex. som jag skrev en ganska usel RAW konverterare men ska man använda det som komplement till Lightroom, Capture One Pro eller liknande är detta helt betydelselöst, Det har inte likt Photoshop rudimentär hantering av video, och man får använda någon annan molnlösning än creative cloud ifall man inte vill ha sina bilder hemma på egen disk. Så visst finns det saker som Photoshop är bättre på.

Dessutom är det ganska svårt att säga vad som menas med "överträffar" när det gäller mjukvara ibland gäller även "less is more". Ju fler funktioner desto större komplexitet, och desto längre lärotid. Vissa funktioner kanske inte behövs eftersom de lika gärna eller bättre kan utföras med andra mjukvaror. T.ex. kommer man bra mycket längre med videoredigering i gratis versionen av Davinci Resolve än med det lilla som finns i photoshop,...

Ett område där Affinity Photo definitivt överträffar Photoshop är antal funktioner per krona. Med tanke på att väldigt få människor kommer ens i närheten att tillfullo utnyttja de funktioner som finns i Affinity Photo eller för den delen i ännu högre grad i Photoshop är Affinity Photo ett bra alternativ för väldigt många. Kan man inte redigera en bild som man vill med Affinity Photo är risken stor att problemet sitter på andra ställen än i programmet
Mycket bra sammanfattat.

Nu är jag själv ganska ny på Affinity Photo, men för mig så ser jag det precis som Photoshop och GIMP som ett komplement till min normala RAW-framkallare (fn Lr), och inte som en ersättare för det.

Tycker Affinity Photo verkar lägga sig på en bra bit över GIMP i funktionalitet och användargränssnitt/arbetsflöde, även om det säkert inte alltid räcker till för att ersätta Photoshop för yrkesfolk.

Helt enkelt ett mycket trevligt mellanalternativ, mellan gratis GIMP och dyra Photoshop! 🙂
 

unoengborg

Aktiv medlem
Mycket bra sammanfattat.

Nu är jag själv ganska ny på Affinity Photo, men för mig så ser jag det precis som Photoshop och GIMP som ett komplement till min normala RAW-framkallare (fn Lr), och inte som en ersättare för det.

Tycker Affinity Photo verkar lägga sig på en bra bit över GIMP i funktionalitet och användargränssnitt/arbetsflöde, även om det säkert inte alltid räcker till för att ersätta Photoshop för yrkesfolk.

Helt enkelt ett mycket trevligt mellanalternativ, mellan gratis GIMP och dyra Photoshop! 🙂
I vart fall känns affinity photos gränssnitt bra mycket mera hemtamt för en photoshop användare.

En sak jag gillar med affinity photo är att man t.ex får bättre previews än i photoshop när man gör saker som t.ex. när man väljer blend mode, eller när man hovrar över bilden med en pensel.

En sak som skulle kunna vara ett problem för mera avancerade användare är att det kan finnas photoshop plugins som inte fungerar i Affinity. Tillverkarna av sådan testar väl oftast inte i något annat än photoshop. Dock fungerar t.ex. Nik collection
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tycker som tidigare, det är alldeles utmärkt om fler väljer att utveckla mjukvara för redigering. Det tjänar alla på och tvingar de redan etablerade att hålla ångan uppe. Jag ser det inte som en VS-fråga utan man väljer den mjukvara som passar ens arbetssätt bäst.

Den dagen det kommer billigare och bättre mjukvara än Adobe då kommer jag byta direkt. Sedan har communityn runt Adobe med alla fria utbildningar/tutorials ett stort värde tycker jag. Det är bara att slå på en fras, så dyker svar upp.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tycker som tidigare, det är alldeles utmärkt om fler väljer att utveckla mjukvara för redigering. Det tjänar alla på och tvingar de redan etablerade att hålla ångan uppe. Jag ser det inte som en VS-fråga utan man väljer den mjukvara som passar ens arbetssätt bäst.

Den dagen det kommer billigare och bättre mjukvara än Adobe då kommer jag byta direkt. Sedan har communityn runt Adobe med alla fria utbildningar/tutorials ett stort värde tycker jag. Det är bara att slå på en fras, så dyker svar upp.
Ja idag finns det jättemycket bra program att välja på. Svårigheten för många när det gäller att byta till något nyare bättre är att man redan har en stor bilddatabas med lagrade redigeringar som kan vara svår att migrera. Extra hjälpprogram som t.ex. Photoshop är då enklare att byta ut och då är nog Affinity Photo något som räcker för de flesta. Dessutom är det så likt att man lätt kan konvertera photoshop exempel mer eller mindre rakt av.

Själv bytte jag från LR/Photoshop till Capture One Pro för drygt ett år sedan. Inte direkt billigare men C1 ger mig namngivna lager, bra färgverktyg som gjorde bytet värt besväret. Idag hade jag eventuellt valt ON1 photo raw som delar många av C1s positiva egenskaper som t.ex. lokala justeringar på lager. Dessutom inbyggda möjligheter för att kombinera flera bilder, som t.ex att byta ut en himmel vilket gör att man nog väldigt sällan skulle behöva lämna programmet för att arbeta vidare med bilden i t.ex Photoshop, Affinity photo eller gimp.

Vet dock inte om jag orkar byta en gång till vad jag kan se finns det ingen bra migreringsväg från C1 till ON1 Photo Raw. Däremot finns det en plugin som LR användare kan använda ifall de vill migrera. Dessutom skulle jag nog sakna C1:s färgvertyg.
 

thommya

Aktiv medlem
Sedan har communityn runt Adobe med alla fria utbildningar/tutorials ett stort värde tycker jag. Det är bara att slå på en fras, så dyker svar upp.
Håller med och det är ju speciellt viktigt när man är ny på produkten.
Moderskeppet som tidigare nämnts har mängder av bra Lightroomkurser och vill man gå riktiga kurser är utbudet också stort.
Ett absolut måste-forum är https://www.lightroomqueen.com/community/
Där får du svar direkt av medlemmar som besitter mångårig kunskap om allt mellan himmel och jord om Lightroom.
Och denna gamla video av George Jardine är ovärderlig för att få en första förståelse för hur Lightroomkatalogen funkar - https://www.mulita.com/lightroom/tutorialpodcast45/
Gammal men det mesta gäller fortfarande om jag inte missat något.

Thommy
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ja idag finns det jättemycket bra program att välja på. Svårigheten för många när det gäller att byta till något nyare bättre är att man redan har en stor bilddatabas med lagrade redigeringar som kan vara svår att migrera. Extra hjälpprogram som t.ex. Photoshop är då enklare att byta ut och då är nog Affinity Photo något som räcker för de flesta. Dessutom är det så likt att man lätt kan konvertera photoshop exempel mer eller mindre rakt av.

Själv bytte jag från LR/Photoshop till Capture One Pro för drygt ett år sedan. Inte direkt billigare men C1 ger mig namngivna lager, bra färgverktyg som gjorde bytet värt besväret. Idag hade jag eventuellt valt ON1 photo raw som delar många av C1s positiva egenskaper som t.ex. lokala justeringar på lager. Dessutom inbyggda möjligheter för att kombinera flera bilder, som t.ex att byta ut en himmel vilket gör att man nog väldigt sällan skulle behöva lämna programmet för att arbeta vidare med bilden i t.ex Photoshop, Affinity photo eller gimp.

Vet dock inte om jag orkar byta en gång till vad jag kan se finns det ingen bra migreringsväg från C1 till ON1 Photo Raw. Däremot finns det en plugin som LR användare kan använda ifall de vill migrera. Dessutom skulle jag nog sakna C1:s färgvertyg.

Håller med, jag brukar läsa tester när de dyker upp. Capture One och ON1 får väldigt fina omdömen och ska ha tom bättre RAW-konvertering än Adobe. Jag har inte testat de programmen och det är väl så, vanans makt och investeringen i tid att lära sig ny mjukvara. För mig kändes LR intuitivt och jag kom snabbt in i det, mot att tidigare fuskat i gamla PS6 tror jag det var.

Tror inte heller att betalningsmodeller och annat är huggit i sten. Det bygger på att användarna accepterar upplägget. Har precis köpt en ny mjukvara för musikredigering. (I jämförelse med Adobe). Där ingår 12 månaders fria uppgraderingar - stort som litet - plus att man följer tex 3.0, 3.1, 3.2 osv till 4 (oavsett tid). Efter ett år äger man fortfarande ett fungerande program (livstid) och kan välja en ny tolvmånadersperiod för uppdateringar när man tycker det passar.

Det är ett upplägg Adobe skulle kunna ta efter om de nu ska fortsätta med hyrmodellen?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Håller med och det är ju speciellt viktigt när man är ny på produkten.
Moderskeppet som tidigare nämnts har mängder av bra Lightroomkurser och vill man gå riktiga kurser är utbudet också stort.
Ett absolut måste-forum är https://www.lightroomqueen.com/community/
Där får du svar direkt av medlemmar som besitter mångårig kunskap om allt mellan himmel och jord om Lightroom.
Och denna gamla video av George Jardine är ovärderlig för att få en första förståelse för hur Lightroomkatalogen funkar - https://www.mulita.com/lightroom/tutorialpodcast45/
Gammal men det mesta gäller fortfarande om jag inte missat något.

Thommy
Agree, jag har gått tillbaka till att använda PS och tycker tillgången på bra tutorials är guld värt. När man håller på vill man ha ett flow och inte fastna för mycket, det kan ofta vara småsaker som slår ut något större.

Det finns många bra YT-kanaler, en kanal jag gillar mycket är PixImperfekt https://www.youtube.com/channel/UCMrvLMUITAImCHMOhX88PYQ

Även PHlearn https://www.youtube.com/channel/UC47XN5bhLTBH5TRFyKaUpKg

Samma Aaron Nace fast hos Adobe Creative Cloud https://www.youtube.com/watch?v=2eOxnjVCkP4
 

unoengborg

Aktiv medlem
Håller med, jag brukar läsa tester när de dyker upp. Capture One och ON1 får väldigt fina omdömen och ska ha tom bättre RAW-konvertering än Adobe. Jag har inte testat de programmen och det är väl så, vanans makt och investeringen i tid att lära sig ny mjukvara. För mig kändes LR intuitivt och jag kom snabbt in i det, mot att tidigare fuskat i gamla PS6 tror jag det var.

Tror inte heller att betalningsmodeller och annat är huggit i sten. Det bygger på att användarna accepterar upplägget. Har precis köpt en ny mjukvara för musikredigering. (I jämförelse med Adobe). Där ingår 12 månaders fria uppgraderingar - stort som litet - plus att man följer tex 3.0, 3.1, 3.2 osv till 4 (oavsett tid). Efter ett år äger man fortfarande ett fungerande program (livstid) och kan välja en ny tolvmånadersperiod för uppdateringar när man tycker det passar.

Det är ett upplägg Adobe skulle kunna ta efter om de nu ska fortsätta med hyrmodellen?
Tror nuvarande hyrmodell är väldigt fördelaktig för Adobe. Eftersom det är ganska jobbigt att lära sig något nytt har deras kunder ett stort incitament för att betala, och Adobe litet incitament till att utveckla sin produkt. Konkurrenterna måste helt enkelt vara bra mycket bättre för att det ska byta. Att sälja full support för äldre versioner skulle dessutom betyda att man behövde lägga pengar på buggfixar även för dessa.

Ser vi på hur det ser ut på video sidan så har Adobe inte sett sig nödsakade att sänka några några priser trots att t.ex. fullversionen av Davinci Resolve inklusive framtida uppdateringar inte ens kostar hälften av ett års prenumeration på Adobes videoprogramsvit. Med tanke på Adobes marknadsdominans tror de lugnt kan fortsätta mjölka sina befintliga kunder ett bra tag till såväl på video som på stillbildssidan.

Hur länge som helst kan de förstås inte hålla på. Vi ser redan hur Capture One Pro är på stark frammarch trots att det egentligen inte har några prisfördelar.Jag tror också ON1 Photo Raw kan bli en ännu svårare konkurrent då lagerfunktionaliteten är än bättre än i Capture One och att det har en del funktionalitet som man behöver starta photoshop eller affinity photo för ifall man kör LR eller C1. T.ex. inga problem att ersätta en tråkig himmel.

Min gissning är att Adobe kommer att möta konkurrensen med en ökad koppling av sitt utbud till Creative Cloud, kanske till och med lägga ned LR classic till förmån för en helt cloudbaserad version där Adobe har större kontroll över kundernas bilder så att man kan försvåra byten till andra leverantörer.
 

thommya

Aktiv medlem
Min gissning är att Adobe kommer att möta konkurrensen med en ökad koppling av sitt utbud till Creative Cloud, kanske till och med lägga ned LR classic till förmån för en helt cloudbaserad version där Adobe har större kontroll över kundernas bilder så att man kan försvåra byten till andra leverantörer.
Varför skulle Lightroom Classic, som varit och är en enorm succe för Adobe, läggas ner?
Vore vansinnigt korkat och ingen LR Classic-användare skulle väl isåfall gå över till Adobes cloudbaserad version. Snarare till en helt annan produkt som ON1 raw eller Capture One t. ex.
Den cloudbaserade Lightroom CC är till för ett helt annat klientel fotografer och gjordes för att tillmötesgå den snabbt växande skaran som fotar med t. ex mobilkamera, Instagramanvändare men även fotografer som tycker om att använda färre men enklare funktioner. Och som vill ha likartade funktioner på mobila och stationära plattformar och för att skapa ett liknande arbetsflöde oberoende av vilken enhet de använder och vill lagra alla bilderna, inklusive RAW-filer, på en molnserver.
Två helt olika produkter och maknader.
Tror nog det ligger mer tanke bakom än att man sätter utvecklare i arbete med produkter vars främsta syfte är att mjölka kunder.
De företag som kör den strategin blir inte långvariga.

En liten anekdot - jag hade valt att prenumera på Adobe Stock en månad gratis men missat att säga upp avtalet. Det skulle kosta mig 1600 att avbryta avtalet som fortlöper ett år om man inte säger upp efter gratismånaden. Efter lite diskussion med supporten gick de med på att betala tillbaka de 1600 eftersom jag inte förstått avtalet.
Och jag har alltid fått proffessionell hjälp i de fall jag vänt mig till Adobe,
Rimmar inte riktigt med vad du gissar eller påstår.

Thommy
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
En liten anekdot - jag hade valt att prenumera på Adobe Stock en månad gratis men missat att säga upp avtalet. Det skulle kosta mig 1600 att avbryta avtalet som fortlöper ett år om man inte säger upp efter gratismånaden. Efter lite diskussion med supporten gick de med på att betala tillbaka de 1600 eftersom jag inte förstått avtalet.
Och jag har alltid fått proffessionell hjälp i de fall jag vänt mig till Adobe,
Jag skaffade Photoshop/Lightroom CC-paketet för några år sedan. Någon vecka efter sänkte de priset, en bra bit över 100 kronor mindre än vad jag skrev upp mig på. En snabb fråga på support-chatten, och de skrev om mitt avtal direkt.

Kanske berodde det på att prenumerations-systemet var relativt nytt och de ville behålla sina kunder, eller så har de bra service helt enkelt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Varför skulle Lightroom Classic, som varit och är en enorm succe för Adobe, läggas ner?
Vore vansinnigt korkat och ingen LR Classic-användare skulle väl isåfall gå över till Adobes cloudbaserad version. Snarare till en helt annan produkt som ON1 raw eller Capture One t. ex.
Adobe lägger förstås inte ned det så länge det är en enorm succé. Men frågan är ju hur länge det varar. Som det ser ut idag utvecklas konkurrenterna väldigt snabbt.
och det är nog stor risk att det blir som du förutspår.

Den cloudbaserade Lightroom CC är till för ett helt annat klientel fotografer och gjordes för att tillmötesgå den snabbt växande skaran som fotar med t. ex mobilkamera, Instagramanvändare men även fotografer som tycker om att använda färre men enklare funktioner.
Kan man inte tillfredställa oss gammaldags fotografer, är det logiskt att satsa på denna nya, som du säger snabbt växande marknaden.

Tror nog det ligger mer tanke bakom än att man sätter utvecklare i arbete med produkter vars främsta syfte är att mjölka kunder.
De företag som kör den strategin blir inte långvariga.
Fördelen med att mjölka kunder är att man inte sätter så många utvecklare i arbete
Microsoft och Oracle är fortfarande kvar tack vare marknadsdominans och att det är jobbigt att byta till någon konkurrent när det gäller komplicerade system. Skulle tro att även Adobe har förutsättningar att lyckas med den strategin.

Skönt det löste sig med ditt avtal, men det faktum att du inte förstod avtalet låter lite oroväckande. Hur många andra missförstod, och hur många av dem ringde support och fick pengarna tillbaka?
 

thommya

Aktiv medlem
Då var datorn inhandlad och funderingar kring vilket redigerings program jag bör använda som nybörjare ? Har kollat en del på lightroom classic som man "hyr" 120 kr i månaden, tips och tankar kring detta ? Mvh
Råd från en som är enormt nöjd med Lightroom Classic:
- Testa ett år och välj prenumerationsmodellen
- Gå någon grundkurs eller onlinekurs
- Kolla upp och sök ungefär "things I wish I knew when I started with Lightroom" på Google - ofta bra nybörjarinfo
- Begrip hur kataloghanteringen funkar - se tidigare länk
I ett senare skede - funktioner som jag själv ser stor nytta med.
- Testa funktioner som smarta samlingar, LR mobile för att dela foton och spara mobilfoton, olika nyttiga plugins, publiceringstjänster för facebook m.fl.
Allt efter behov förstås.

Lycka till!!

Thommy
 

thommya

Aktiv medlem
Kan man inte tillfredställa oss gammaldags fotografer, är det logiskt att satsa på denna nya, som du säger snabbt växande marknaden.
Och i "oss gammaldags fotografer" innefattar du per automatik att det gäller alla?
Vågar nog påstå att majoriteten av "oss gammaldags fotografer" är tillfredställda och nöjda med Lightroom. Ingen i min fotobekantskapskrets och i fotoklubbarna jag är med i har gått från Lightroom till något annat. Och Lightroomkurser är ofta fullbokade.
Bara i denna tråden hittar du flera i kategorin "oss gammaldags fotografer" som verkar ruskigt nöjda.
Den skaran som är missnöjd skriker alltid och hörs mest.

Därmed inte sagt att Lightroom är perfekt och utan brister och att inga andra produkter är bra. Prestandan var tidigare usel och har f...ken kunde man döpa den till Classic mm.
Har själv tittat på både Capture One och On1 raw och de är väldigt kompetenta.
Mest imponerad blev jag av Capture One och dess färghantering.
Men ingen av dem täcker mitt behov och mitt arbetsflöde känns just nu optimalt i Lightroom Classic.
Och prenumeration passar mig alldeles utmärkt.

Fördelen med att mjölka kunder är att man inte sätter så många utvecklare i arbete
Microsoft och Oracle är fortfarande kvar tack vare marknadsdominans och att det är jobbigt att byta till någon konkurrent när det gäller komplicerade system. Skulle tro att även Adobe har förutsättningar att lyckas med den strategin.

Skönt det löste sig med ditt avtal, men det faktum att du inte förstod avtalet låter lite oroväckande. Hur många andra missförstod, och hur många av dem ringde support och fick pengarna tillbaka?
Ja, vill man bara hitta fel är det ju alltid lätt att argumentera emot.
Ingen anledning att ens bry sig om att svara.

Nog för mig i denna tråd!

Thommy
 
Idag finns fler alternativ.
Men vill man åt Photoshop så är LR/PS oslagbart.

Klarar du dig med tex GIMP så blir Adobe väldigt dyrt i onödan.

Luminar fick väl katalogfunktion alldeles nyligen.
C1 Capture One
......andra fyller säkert på med fler alternativ.
Om du nöjer dig med Lightroom så varför betala för två program till. Ett program som Moderskeppet nu kör som kurs är Affinity kosta drygt 500 Kr inget abonnemang. Programmet är jämförbart med Adobe photoshop.
 
ANNONS