Annons

Omnibounce eller LightSphere?

Produkter
(logga in för att koppla)

Don Ricardo

Aktiv medlem
Ska införskaffa en Speedlite 430EX till min 350d till löningen och undrar om jag ska välja en omnibounce eller LightSphere som difusor.

Fotograferar en del mountainbike, natur, miljö, porträtt, bilar och vanliga svensson kort innomhus.

Fördel med omnibouncern är att jag kan rikta blixten rakt på cyklisterna(innom 5-15m).

Nackdel med LightSphere(vad jag har förstått) är att fotografen kan bli bländad av blixten...
Den är lite dyrare, ca 600:- mot omnibouncen(ca 250:- )

Är Ls värd dom extra pengarna?
 

avsl081112

Avslutat medlemskap
Recention

Lightsphere 2 PJ recenseras i Cap&Design Proffsfoto September-Oktobernumret 2006. PÅ sid 56 kommer de ganska snabbt fram till att den är överlägsen, men stor och klumpig.
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Jag köpte en "Lightsphere II" på ebay.co.uk från Hong Kong,,det är en piratkopia vid namn Lambency Flash Diffuser,,totalt i sv. kronor inklv flygfrakt blev 145:-. Vill ni köpa så hittar ni utbudet Här på Ebay.co.uk

Den är exakt i storlek som Gary Fongs Lightsphere II clear,,,jag har Gary Fongs Amber Dome original och den passar exakt på min Lambency

Björn
 

erro.se

Aktiv medlem
Så länge du ska fota cyklister utomhus (antar jag?) så gör väl varken Omnibounce eller Lightsphere någon nytta. Båda behöver ju någonting (vägg, tak eller liknande) att studsa ljuset i. Det är ju det som ger en större - och mjukare - ljuskälla. Enbart diffusorn i sig gör ingen större skillnad.
 

RG

Avslutat medlemskap
omnibouncen gör väl bara nytta när man har huvet i 45 grader inomhus? annars skäl väl den bara effekt.
 

RG

Avslutat medlemskap
Jag har en omnibounce men resultatet blir inte så mycket bättre med än utan. Så vilken är bäst inomhus omnibounce eller lightsphere?
 

ThomasC

Aktiv medlem
erro.se skrev:
Så länge du ska fota cyklister utomhus (antar jag?) så gör väl varken Omnibounce eller Lightsphere någon nytta. Båda behöver ju någonting (vägg, tak eller liknande) att studsa ljuset i. Det är ju det som ger en större - och mjukare - ljuskälla. Enbart diffusorn i sig gör ingen större skillnad.
Om du riktar blixten rakt upp i taket och plåtar en meänniska så ger omnibouncern en vit ögonreflex....utan den ingen reflex!
 
ANNONS