Annons

kopior större än skålarna, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

henpe

Aktiv medlem
Jag kopierar mest 18x24 och 24x30 och har därför skålar avpassade för 24x30. Nu börjar jag bli sugen på att göra någon enstaka 30x40. Finns det någon fungerande metod för att framkalla, stoppa och fixera kopior som är större än tillgängliga skålar? Kan man "skjuta" kopiorna fram och tillbaka? Tacksam för tips!
 

Dez

Aktiv medlem
Bara papperen får plats på bredden kan man bada dem genom att hålla i kortsidorna och omväxlande lyfta och sänka. Som när man skålframkallar film.
 

Graal

Avslutat medlemskap
En uppsättning skålar 30x40 på beg-marknaden brukar gå att få väldigt billigt. Varför "fjortla" med mindre då? En ny Paterson-skål 30x40 kostar annars 85:- hos Photax. Överkomligt även det tycker jag?
 

henpe

Aktiv medlem
Förvisso! Om det går tänkte jag dock testa exv tipset enligt ovan på ett par kopior först, för sakens skull och för att "känna på" att köra 30x40. I längden inser jag dock att en ny uppsättning skålar är vad som behövs och att det dessutom innebär en mindre betydande investering.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Fast är det utrymme man vill spara (inte pengar) så är en Nova Monochrome-tank att rekommendera. En 3-facks tar bara 15 cm bredd på en bänk i anspråk. Kostar dock några tusenlappar. Men kopierar man ofta är det en sagolik uppfinning.
 
ANNONS