Annons

Vilken kamera ska jag köpa? jag blir galen!

Produkter
(logga in för att koppla)

mufc

Medlem
Tjena. Efter mycket tänkande och råd härifrån så ska jag och min fru köpa en systemkamera. Jag var inne på en LX3 men ni rådde mig till en system.

Den kameran som ligger högst upp på listan är Nikon D90. Men när man läser tester så får man upp ögonen för andra, Sony A700, A380, Canon 450, Panasonic G1, Pentax K20D, Nikon D5000.
Vad finns det för nack och fördelar med dessa? Vilken är bäst? :)

Det är en hel djungel för mig. Och sen finns det alltid ett "men" med alla kameror. Man måste ju prioritera bort nåt! Nikon och Sonyn känns helt klart närmast just nu.

Det vi först och främst hade tänkt fota är barn, djur, landskap, bilar.

Vad jag förstår så är ett 50/f1,8 hyfsat objektiv till inomhusfotografering och porträtt. Frun min vill ha ett 18-105 objektiv med.

Vad tycker ni vi ska kolla på? Hjälp oss ! :)
 

larsborg

Aktiv medlem
Tjena. Efter mycket tänkande och råd härifrån så ska jag och min fru köpa en systemkamera. Jag var inne på en LX3 men ni rådde mig till en system.

Den kameran som ligger högst upp på listan är Nikon D90. Men när man läser tester så får man upp ögonen för andra, Sony A700, A380, Canon 450, Panasonic G1, Pentax K20D, Nikon D5000.
Vad finns det för nack och fördelar med dessa? Vilken är bäst? :)

Det är en hel djungel för mig. Och sen finns det alltid ett "men" med alla kameror. Man måste ju prioritera bort nåt! Nikon och Sonyn känns helt klart närmast just nu.

Det vi först och främst hade tänkt fota är barn, djur, landskap, bilar.

Vad jag förstår så är ett 50/f1,8 hyfsat objektiv till inomhusfotografering och porträtt. Frun min vill ha ett 18-105 objektiv med.

Vad tycker ni vi ska kolla på? Hjälp oss ! :)
Det är ingen, på FS Forum, som kan bättre än du själv avgöra ditt eget unika kameraval!
Alla tips är färgade av det egna kameravalet, ganska själklart, alltså bäst att alltid läsa på, fundera över sina egna behov.

Du skriver:
"Det vi först och främst hade tänkt fota är barn, djur, landskap, bilar.

Vad menar du med det?

Alla kameror kan väl registrera allt, nästan iaf, för en amatörfotograf, du bestämmer vad du vill fotogafera, det har aldrig varit kameran, som bestämmer motivet?
Dina motiv, barn, djur, landskap, bilar, kan sägas vara typiska standardmotiv, helt enkelt.
 

hlse

Aktiv medlem
Tjena. Efter mycket tänkande och råd härifrån så ska jag och min fru köpa en systemkamera. Jag var inne på en LX3 men ni rådde mig till en system.

Den kameran som ligger högst upp på listan är Nikon D90. Men när man läser tester så får man upp ögonen för andra, Sony A700, A380, Canon 450, Panasonic G1, Pentax K20D, Nikon D5000.
Vad finns det för nack och fördelar med dessa? Vilken är bäst? :)

Det är en hel djungel för mig. Och sen finns det alltid ett "men" med alla kameror. Man måste ju prioritera bort nåt! Nikon och Sonyn känns helt klart närmast just nu.

Det vi först och främst hade tänkt fota är barn, djur, landskap, bilar.

Vad jag förstår så är ett 50/f1,8 hyfsat objektiv till inomhusfotografering och porträtt. Frun min vill ha ett 18-105 objektiv med.

Vad tycker ni vi ska kolla på? Hjälp oss ! :)
Du får samma råd som skrivits här många gånger. Alla systemkameror tar bra bilder. Så ta dig till en fotoaffär och känn på kamerorna och se vilken som ligger bra i handen. De kan variera i storlekar. Gå igenom menyerna och se vilken som känns naturlig för dig.
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Går nog inte att svara på en sån fråga men med Sony får du alla fall skakreducering i huset och därmed med alla objektiv, dessutom snabbare autofocus i liveview och vinklingsbar skärm (praktiskt! det är jag jätteavundsjuk på), men det är typ såna små skillnader mellan kamerorna, jag är jättenöjd med min Canon 500D men jag skulle om jag var förstagångsköpare och välja nytt system idag skulle jag titta på sony, canon, pentax (vädertätad), nikon, tja alla märken nästan så det går nog inte att besvara, blir så subjektivt, alla har sina fördelar och marginella brister.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tjena. Efter mycket tänkande och råd härifrån så ska jag och min fru köpa en systemkamera. Jag var inne på en LX3 men ni rådde mig till en system.

Den kameran som ligger högst upp på listan är Nikon D90. Men när man läser tester så får man upp ögonen för andra, Sony A700, A380, Canon 450, Panasonic G1, Pentax K20D, Nikon D5000.
Vad finns det för nack och fördelar med dessa? Vilken är bäst? :)

Det är en hel djungel för mig. Och sen finns det alltid ett "men" med alla kameror. Man måste ju prioritera bort nåt! Nikon och Sonyn känns helt klart närmast just nu.

Det vi först och främst hade tänkt fota är barn, djur, landskap, bilar.

Vad jag förstår så är ett 50/f1,8 hyfsat objektiv till inomhusfotografering och porträtt. Frun min vill ha ett 18-105 objektiv med.

Vad tycker ni vi ska kolla på? Hjälp oss ! :)
Hej!

Först och främst, jag kan förstå din frustration, det finns mycket att välja på och alla alternativ verkar bra på sitt sätt. Sedan vill man ju vara noggrann och köpa det alternativ som verkligen är just bäst. Men jag vill gärna försöka leda in tankarna åt ett lite annat håll: fundera mindre på vilken kamera du köper och mer på hur du använder den. Saker som att skaffa ett par fotoböcker, gå en fotokurs eller två gör större skillnad än vilken kamera du köper.

Andra kommer säkert att ge olika bra skäl att köpa det ena eller det andra av de paket du tvekar mellan, men jag vill säga så här: Det spelar faktiskt överraskande lite roll vad du väljer. Alla systemen du har tittat på och nämner är verkligen bra, på lite olika sätt, men i grunden är inget av dem dåligt på ett sådant sätt att du behöver känna dig orolig. Det är enkelt uttryckt, nästan omöjligt att köpa "fel" nybörjarkamera idag - de är bra allihop.

Mitt tips:

Köp någon av kamerorna, gärna med ett så kallat kit-objektiv (de är mycket prisvärda), komplettera gärna med en 50/1,8 (det är ett bra objektiv att ha) och börja sedan fotografera. Prova att ta alla möjliga sorters bilder du kan komma på, kika i fotoböcker, försök ta liknande bilder och fundera varför det inte blir som du tänkt dig (det blir det ofta inte i början :) Gå en fotokurs, det är ofta ruskigt lärorikt. Kika runt här på Fotosidan efter bilder du gillar, försök ta likande själv och om det är något du undrar, mejla den som tagit en bild du gillar - de flesta här är väldigt hjälpsamma.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Tjena. Efter mycket tänkande och råd härifrån så ska jag och min fru köpa en systemkamera. Jag var inne på en LX3 men ni rådde mig till en system.

Den kameran som ligger högst upp på listan är Nikon D90. Men när man läser tester så får man upp ögonen för andra, Sony A700, A380, Canon 450, Panasonic G1, Pentax K20D, Nikon D5000.
Vad finns det för nack och fördelar med dessa? Vilken är bäst? :)

Det är en hel djungel för mig. Och sen finns det alltid ett "men" med alla kameror. Man måste ju prioritera bort nåt! Nikon och Sonyn känns helt klart närmast just nu.

Det vi först och främst hade tänkt fota är barn, djur, landskap, bilar.

Vad jag förstår så är ett 50/f1,8 hyfsat objektiv till inomhusfotografering och porträtt. Frun min vill ha ett 18-105 objektiv med.

Vad tycker ni vi ska kolla på? Hjälp oss ! :)
Köp den billigaste!

Vill du kunna filma med kameran, köp den billigaste med den funktionen inbakad.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Gå o känn på ettt par modeller av Nikon och Sony. Strunta i resten om du lyckats begränsa dig till dessa två.
Båda kommer att vara mer än tillräckligt bra för dig och din fru. Annrs så kan du singla slant om vilken du skall köpa av Nikon D90 eller Sony A700!
Om du inte kan bestämma dig så kan du ju vänta... tills dess det klarnar. eller varför inte låta din fru bestämma vilken som känns bäst?

Tjena. Efter mycket tänkande och råd härifrån så ska jag och min fru köpa en systemkamera. Jag var inne på en LX3 men ni rådde mig till en system.

Den kameran som ligger högst upp på listan är Nikon D90. Men när man läser tester så får man upp ögonen för andra, Sony A700, A380, Canon 450, Panasonic G1, Pentax K20D, Nikon D5000.
Vad finns det för nack och fördelar med dessa? Vilken är bäst? :)

Det är en hel djungel för mig. Och sen finns det alltid ett "men" med alla kameror. Man måste ju prioritera bort nåt! Nikon och Sonyn känns helt klart närmast just nu.

Det vi först och främst hade tänkt fota är barn, djur, landskap, bilar.

Vad jag förstår så är ett 50/f1,8 hyfsat objektiv till inomhusfotografering och porträtt. Frun min vill ha ett 18-105 objektiv med.

Vad tycker ni vi ska kolla på? Hjälp oss ! :)
 

AndyK

Aktiv medlem
Jag säger som de andra.... Känn och kläm... Den som känns bäst är nog den du ska välja.
Håller med de som säger att du ska köpa/låna fotoböcker, det lärde jag mig jättemycket av i början.
Är du osäker på din eller din frus förmåga att hantera en systemkamera så kan nog den nya Nikon D3000 vara ett alternativ. Den har inbyggd guide som frågar dig vad det är för typ av bild du ska ta och ställer in sig efter dina svar.

Jag är övertygad om att du kommer bli nöjd oavsett vilken kamera du köper till slut.
 

mufc

Medlem
Tack för alla svar. Otroligt bra forum där man inte behöver känna sig helt korkad bara för man ställer samma frågor som alla andra nybörjare. Vuxet forum.

Vi ska ner på stan nu så får vi se om vi blir nå klokare. Men jag litar på er och försöker känna vilken som är bekvämast att hålla i och försöka kolla i menyerna lite. Konstigt att man kan köpa en så dyr kamera efter greppkänslan =)
 

mikamb

Aktiv medlem
Hejsan Noak. Tror inte att det finns några dåliga kameror i dag därför är just känslan att hålla kameran en viktig sak.En del är ju storre och tyngre, har man då lite större händer eller långa fingrar så brukar en sådan kamera kännas bra i handen,och tvärt om naturligtvis.
Sen kan man ju kolla på utbudet från kameramärket vad har dom att erbjuda och vad behöver jag.
Man kan gå in på blocket och kolla begagnat,till vilka märken har man störst chans att hitta tex objektiv.blixtar osv.
Lycka till med ditt val.Mvh Mikael
 

hlse

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Otroligt bra forum där man inte behöver känna sig helt korkad bara för man ställer samma frågor som alla andra nybörjare. Vuxet forum.

Vi ska ner på stan nu så får vi se om vi blir nå klokare. Men jag litar på er och försöker känna vilken som är bekvämast att hålla i och försöka kolla i menyerna lite. Konstigt att man kan köpa en så dyr kamera efter greppkänslan =)
Eftersom jag räknar med att du kommer att bära runt på den en del så är det viktigare än man tror att det känns rätt.
Och känns det bra kan du fokusera på det som är viktigt. Att ta bilder.
 

bostam02

Aktiv medlem
Tjena. Efter mycket tänkande och råd härifrån så ska jag och min fru köpa en systemkamera. Jag var inne på en LX3 men ni rådde mig till en system.

Den kameran som ligger högst upp på listan är Nikon D90. Men när man läser tester så får man upp ögonen för andra, Sony A700, A380, Canon 450, Panasonic G1, Pentax K20D, Nikon D5000.
Vad finns det för nack och fördelar med dessa? Vilken är bäst? :)

Det är en hel djungel för mig. Och sen finns det alltid ett "men" med alla kameror. Man måste ju prioritera bort nåt! Nikon och Sonyn känns helt klart närmast just nu.

Det vi först och främst hade tänkt fota är barn, djur, landskap, bilar.

Vad jag förstår så är ett 50/f1,8 hyfsat objektiv till inomhusfotografering och porträtt. Frun min vill ha ett 18-105 objektiv med.

Vad tycker ni vi ska kolla på? Hjälp oss ! :)
Hello MUFC !!

Jaha, har ngn gett dig rådet att köpa en systemkamera istället för en LX3 ?
Rent ekonomiskt är det (på sikt) en ganska stor skillnad. Förvisso kostar en LX3 närmare 5.000:-, ungefär som en billigare systemkamera med kit-objektiv. Men med en systemkamera så kommer så småningom önskemål om nya objektiv (zoom, vidvinkel) och säkerligen framtida uppgraderingar av huset..... "Fullframe" ? Det är inte billigt.

Ledande märken är Canon och Nikon. Sony är på gång.
Personligen har jag en EOS 40D med 3 tillhörande objektiv, samt en Ixus eftersom det inte alltid funkar att släpa på en kameraväska.

Jag tycker nog ändå att det låter som om du behöver fundera en aning på saken. Att skippa tanken på en LX3 (överlag säger alla att den är väldigt bra) och istället kasta sig ut och köpa en systemkamera.... Nä, jag tycker inte att man gör det i en hast. Det bör vara ett noga övervägt och planerat beslut.

Men OK. Får se om vi tar Birmingham på söndag !!

Lycka till.
 

Janne H

Aktiv medlem
Den kameran som ligger högst upp på listan är Nikon D90. Men när man läser tester så får man upp ögonen för andra, Sony A700, A380, Canon 450,

Det vi först och främst hade tänkt fota är barn, djur, landskap, bilar.

Vad jag förstår så är ett 50/f1,8 hyfsat objektiv till inomhusfotografering och porträtt. Frun min vill ha ett 18-105 objektiv med.
Både Nikon o Canon tillhör toppskiktet, till dessa märken finns det även mycket gott om bra beg objektiv o andra tbh. Vilket märke det sedan blir kan bara ni själva avgöra genom att klämma o känna på prylarna!

Mvh.

/Janne Höglund.
 

Krillekralle

Aktiv medlem
Hello MUFC !!

Jaha, har ngn gett dig rådet att köpa en systemkamera istället för en LX3 ?
Rent ekonomiskt är det (på sikt) en ganska stor skillnad. Förvisso kostar en LX3 närmare 5.000:-, ungefär som en billigare systemkamera med kit-objektiv. Men med en systemkamera så kommer så småningom önskemål om nya objektiv (zoom, vidvinkel) och säkerligen framtida uppgraderingar av huset..... "Fullframe" ? Det är inte billigt.

Att skippa tanken på en LX3 (överlag säger alla att den är väldigt bra) och istället kasta sig ut och köpa en systemkamera.... Nä, jag tycker inte att man gör det i en hast. Det bör vara ett noga övervägt och planerat beslut.
Jag antar du avser Panasonic Lumix DMC LX 3? Jag har i alla fall en sådan och tycker det är en mycket kompetent kamera Man kan ställa om det mesta och anpassa den till de inställningar jag vill den ska ha. Dock har jag 2 synpunkter i negativ riktning: 1) I autoläge (iA), där kameran ska välja optimala exponeringsinstälningar har den en tendens att nästan alltid välja f=2,0 och detta även med iso 200 och i fullt solsken. Där tycker jag man skulle kunna ställa in begränsningar uppåt och nedåt men ej funnit det i den DIGRA instruktionsboken som följer med som pdf. 2) Jag saknar möjligheten att zooma in rejält på objektet. LX3 ger max 4X optisk zoom vilket oftast är för lite. Då saknar jag min digitala SLR med sina zoomlinser. Men kanske finns det redan ny modell som har den egenskapen dessutom?
 

mufc

Medlem
God kväll. Har idag varit på Media Markt och klämt lite. Sonys kameror kändes inte alls som jag förvänta mig.
Det lutar åt en D90 med 18-105 VR objektiv + 50/f1,8 . Även fast säljaren ville sälja på oss en D90 med 18-200 VR så kändes han riktigt kunnig och prata med.

Bostam: Lx3.an är jättekul att fota med men tyvärr ingen bra zoom. Givetvis ska vi ta Birmingham. :)

Visst blir det dyrt men jag tycker man kan växa mer med en systemkamera än en Lx3.
 

bostam02

Aktiv medlem
OK,
Nikon är ett bra val. Hade kanske valt det själv (om jag startat nu).
Anledningen till mitt första inlägg med en del frågetecken var att det lät på dig som det var bråttom att köpa något. När det gäller köp och val av systemkamera och objektiv ska man nog låta det ta sin lilla tid.
Bor du i Stockholm kan Fotokungen vara ett bra alternativ. Där kan man både "klämma" och få bra priser.
Nej, LX3 har ingen superzoom. Det är nog en av de största anledningarna till att bildresultatet blir så bra :)

Lycka till
 

AndyK

Aktiv medlem
Om jag skulle köpt en kamera idag så hade jag utan några större funderingar köpt en D90 och ett 18-105. Sen hade jag köpt ett 35/1.8 istället för ett 50/1.8, 50 mm kan vara lite långt om man ska fota inomhus, så är 35 mm mer lagom. 50 mm är mer lagom för porträttfotografering.
När du fotat ett tag med de två objektiven (oavsett om du väljer 50 eller 35) känner du vad du saknar, vidvinkel, tele, macro osv.... Själv sparar jag ihop till en ljusstark telezoom.
 

matti

Aktiv medlem
God kväll. Har idag varit på Media Markt och klämt lite. Sonys kameror kändes inte alls som jag förvänta mig.
Det lutar åt en D90 med 18-105 VR objektiv + 50/f1,8 . Även fast säljaren ville sälja på oss en D90 med 18-200 VR så kändes han riktigt kunnig och prata med.
Och inte helt fel ute....18-200:an är ett bättre objektiv än 18-105:an trots det längre zoomomfånget. Både optiskt och mekaniskt är 18-200:an bättre. Med 18-200:an har du en ypperlig "alltid sitta på glugg" som med fördel kompletteras med tex en ljusstark normal såsom Nikons nya AF-S 35/1,8. Det har kommit en ny version av 18-200:an och därför vill handlarna kränga ut de gamla som på intet sätt är dåliga....passa på att göra ett klipp!

mvh / Matti
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Jag har en D90, hade en D80.
Ingen elekektronisk pryl de senasate 25 åren har gett mig så stor tillfredställelse.
Massor av prylar som idag säljs som man går oxo köper, inte minst datorer blir man ofta så förbannad på när de låser sig krånglar och när man inser att man blibvit lurard, (exvis Windows)
Aldrig har jag behövt bli sur på D80 eller D90. Aldrig har jag blivit förbannad och nästan slängt skiten i backen så flisorna yr. Dessvärre är det många andra prylar som man gör så med.
Därmed inte sagt att de andra fabrikaten av systemkamero låser sig, eller kräver reset, just när man vill att de skall funka.
Jag vill bara säga att jag aldrig behövt reta mig på D80 och D90 vilket jag tycker är ett gott betyg.
Även menysystemet är bra och logiskt gjort utan konstiga symboler och tvetydig text i D80 och D90.
Jag har en förmåga att reta mig på dålig injenjörsskap.

Själv kör jag 18 - 135 mm, och rekommenderar KITobj. 18 - 105 VR till D90. Sen kan man fundera på fasta objektiv om man kan bedöma om det krävs. Möjligen om man vill ha en mindre och lättare kamera. 35 mm är då trevligt.
 
ANNONS