Annons

Intensifiering av negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

henpe

Aktiv medlem
Någon som har praktisk erfarenhet av negativ-intensifiering med selen?

(Jag har ett negativ med lite låg kontrast (ej underexponerat). Jag skulle vilja öka på kontrasten något.)

Alla böcker jag har läst säger olika. De flesta rekommenderar en spädning på 1:3, men en del föreslår spädning med vatten, andra med HCA. Exv. Ansel Adams förespråkar för-fixering med ren hypo, vilket jag inte har. Måste man för-fixera? Vad gäller vid sköljning, måste man använda HCA? Varför? Jag skulle helst vilja göra det enkelt för mig: förblöta i vatten, tona i selen+vatten, efterskölja i vatten. Vilka argument finns mot denna förenklade procedur?

Tips och råd mottages tacksamt!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om du späder eller inte spelar egentligen ingen roll.
Skall du kontrasthöja hela negativet så är det enkelt.
Ner med negget i selenen och skölj sedan, tror inte förvätning spelar ngn roll men det är kanske bra.

Skall du höja kontrasten lokalt blir det mycket pilligare. Jag har gjort det ett par ggr och det är pilligt. Glöm 135-film och det är nog så att mina 4,5x6 också är ngt små men det funkar om man tar sig tid. Och då talar vi inte om tid för stunden utan kalendertid+lugn & ro för stunden.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Alla böcker jag har läst säger olika. De flesta rekommenderar en spädning på 1:3, men en del föreslår spädning med vatten, andra med HCA. Exv. Ansel Adams förespråkar för-fixering med ren hypo, vilket jag inte har. Måste man för-fixera? Vad gäller vid sköljning, måste man använda HCA? Varför? Jag skulle helst vilja göra det enkelt för mig: förblöta i vatten, tona i selen+vatten, efterskölja i vatten. Vilka argument finns mot denna förenklade procedur?

Tips och råd mottages tacksamt!
Jag har för mig att selenen gör om silvret till.. ja vad det nu heter.
Dels är det stabilare än silver och dels ökar det D-max, svärtan.

Om man då har silverrester på negget som inte borde vara där gynnas säkert inte bilden positivt av det. Det är väl därför man förordar HCA.

Men jag har aldrig använt HCA till film.
 
ANNONS