Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 7d - Liverapport från presskonferensen

Produkter
(logga in för att koppla)

Sputt

Aktiv medlem
Rymmer inte det två batt, detta torde vara WFT -greppet?

/Janne
Det är ju rätt uppenbart WFT-greppet, det har ju uttag för nätverkssladd så finns det även en liten lampa med texten LAN bredvid, LCD-fönstret pekar också mot det;)

Det vanliga batterigreppet kommer rymma två batterier, dock hindrar detta grepp att man har något batteri kvar i huset, så med andra ord finns det inget sätt att använda tre batterier till denna kamera.
 

apersson850

Aktiv medlem
Självklart är detta inte en kamera istället för 5D Mark II.

Ovanför universalkameran 500D har Canons modellprogram två spår.
Längs upplösningsspåret hittar man 5D Mark II och 1Ds Mark III.
Längs snabbhetsspåret finns (nu) 50D, 7D och 1D Mark III.

Längs båda spåren finns det på de olika nivåerna finesser och egenskaper som inte finns i det andra spåret. Exempelvis har 5D Mark II 24*36 mm sensor, men 50D kan ta mer än sex bilder i sekunden.
 

fredrikru

Aktiv medlem
Verkar som det meningslösa mpixel racet fortsätter. Optiken fixar ändå inte upplösningen och vad ska man då ha en massa onödiga mpixel?

Vill jag filma så kan jag använda min Canon HV-20...
 
Senast ändrad:

StefanN

Aktiv medlem
Verkar som det meningslösa mpixel racet fortsätter. Optiken fixar ändå inte upplösningen och vad ska man då ha en massa onödiga mpixel?
Tittar man på jämförelsebilder på Imaging-Resources så ser man ju att 7D visar fler detaljer än t.ex 40D. Nu har inte jag grävt ner mig i alla detaljer i de testbilderna (vilka jpg-inställningar, ev raw-konverterare, vilka objektiv etc etc), men jag skulle inte vara så snabb att avfärda meningen med fler pixlar. Säger jag, som själv var emot detta race innan men nu sitter och njuter av tjugoenmiljoner pixlar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Dpreview tror att den har både ISO 50 och ISO 25600, då de har plockat data från nåt annat datablad också. Det stämmer väl in på 5D Mark II, eller hur?
 

Ricku84

Aktiv medlem
Tittar man på jämförelsebilder på Imaging-Resources så ser man ju att 7D visar fler detaljer än t.ex 40D. Nu har inte jag grävt ner mig i alla detaljer i de testbilderna (vilka jpg-inställningar, ev raw-konverterare, vilka objektiv etc etc), men jag skulle inte vara så snabb att avfärda meningen med fler pixlar. Säger jag, som själv var emot detta race innan men nu sitter och njuter av tjugoenmiljoner pixlar.
Haha vad i all världen?!

När har Imagining Resources hunnit göra denna test? :)
 

bengt-re

Aktiv medlem
Trist att det blev ännu en sketen APS-C, men men - duger kanske som ersättare till 40D när den är utsliten. Bättre AF och fler punkter är iaf något som skulle kunna göra det värt att byta.
 

bostam02

Aktiv medlem
Trist att det blev ännu en sketen APS-C, men men - duger kanske som ersättare till 40D när den är utsliten. Bättre AF och fler punkter är iaf något som skulle kunna göra det värt att byta.
Jupp. APS-C var väl inte riktigt vad man hoppats på. Får samla mer grus i penningpungen tills innehållet täcker en FF. En svagare krona gav ju dyrare hus. När den nu vänder uppåt så kanske vi ser prissänkningar.... Kanske.
 

sespalan

Aktiv medlem
~ 19.000 kr för 7d

släng på ~1000 kr och du har en d700 från england.

vad väljer man lixxxxxom.


///...bitter canonist
 

Arne S

Aktiv medlem
Även de digitala husen i 1D-serien visar väl 100 procent av bilden i sökaren?
Användarhandboken för 1D mkIII säger : "Cirka 100% vertikalt och horisontellt med hänsyn till effektiva pixels"

Exakt vad detta innebär vet jag inte, men det känns som att det inte är riktigt 100% eftersom man skriver "cirka" och "med hänsyn till".

Vad som gäller 1Ds vet jag inte.

/Arne
 
ANNONS