Annons

Arbetsflöde i Lightroom 2

Produkter
(logga in för att koppla)

Poker

Aktiv medlem
Jag har nyligen skaffat mig LR 2 och det är helt överlägset.

Men När ni jobbar med många bilder (600 bilder kanske) så vill man ha ett bra arbetsflöde och hur är erat?

Hur är era steg när ni har ett antal hundra RAW-bilder för tryck + webb
Dela gärna med er av era experttips.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Om jag har 600 bilder tagna i RAW. Vilket jag oftast har efter ett uppdrag så börjar jag så här.

* Importerar bilderna med min preset (startposition)
* Går igenom alla bilder genom att flagga dom PICK och REJECT. Dom jag är osäker på flaggar jag inte alls, eller bara har dom som reserv.
* Raderar alla REJECTS
* Går igenom PICKS och betygsätter dom.
* Taggar alla bilder med de nyckelord som jag tycker är väsentligt FÖR MIG.
* Snabbredigerar alla bilder. Oftast räcker det med mina presets. Men i detta läget rätar jag även upp bilderna och beskär dom.
* Går igenom bilder med betyg 4 och lägger extra vikt på dessa med tex ADJUSTMENT BRUSH
* De bilder jag lägger ner extra vikt (kan ibland vara betyg 3 också) sätter jag färg på. I mitt fall blir de RÖDfärgade.
* Vissa bilder kräver Photoshop. Fixar de i 8bits TIFF, adobeRGB. 16bits behövs inte eftersom jag redan fixat det mesta i LR och ska inte pressa omfånget i extremlägen utan ska mestadels småfixa.

--------------

Sen är det färdigt för utskift. Jag gör detta via LR också. Även webpubliceringen fixas via LR. Jag efterskärper dom enligt LR skärpeverktyg för utskfrift och web. Funkar alldeles utmärkt. Dock har jag redan gjort en grundskärpning.

Hoppas detta hjälper dig. Andra kanske har bättre flöde. För dig kanske en kombination av andras erfarenhet och min. Du får prova.

mvh

/Stefan
 

perese

Aktiv medlem
Kan stämma in i ovan flöde. Jobbar i princip på samma sätt. Det jag tror är A och O är att köra pick/reject som första steg. Då har du minimerat de flesta som inte är intressanta.

Jag har sedan LR2 inte använt PS så mycket alls, endast om jag har missat något speciellt med bakgrund etc och övriga är toppen så kör jag PS.

Det som jag skiljer mig från Stefans upplägg är:
När jag importerar så sätter jag även grova keywords som är gemensamt för alla bilder.
Jag tar alla pics och lägger dem i en collection. Denna collection utgår jag ifrån och redigerar och justerar bilderna om så behövs. Här utökar jag beskrivningen/title och keywords för varje individbild (utav 200 bilder kanske det är 20-30 som hamnar i collection).
Collections utgör även web galleri och export till ex Picsa. Utskrifter gör jag inte så mycket men skulle kunna tänka mig att jag gör en sub collection för de jag vill skriva ut.

Stefans och mitt (och många andras) flöden är vad ex Skott Kellby beskriver i sina böcker, kan vara en bra idé att utgå ifrån. Men ta inte allt som han säger som "lag", lite sunt förnuft av svensk karraktär är inte dumt när man läser Skotts Böcker
 

Poker

Aktiv medlem
Perfekta inlägg, jag brukar trycka på "B" som hamnar i en collection och stegar med pil höger.
Snabbt och effektivt.
Ju mer jag jobbar med LR2 desto mer inser jag att ps cs4 är i vissa fall överflödigt.

dock skall en del bilder justeras till att bli sv/v, bruntonade och det gör man nog bäst i ps cs4.

EDIT: Använder ni Lightrooms presets?
t.ex. "aged photo" ?
Om inte, varför?

I video är det lite enklare enligt mitt tycke att fixa till bilder :)
 
Senast ändrad:

perese

Aktiv medlem
Jag använder en hel del presets, antingen egna (anp för A700), eller stylade från andra källor (B/W, sepia etc).

Tycker det är snabbt och enkelt att få till bra bildbehandling med presets, men det är inte alltid de passar motivet från skratch, en del justingar behövs ibland.
 

midrash

Medlem
Jag kör också samma flöde som Peter och Stefan.

Följande kortkommandon är oumbärliga i detta sammanhang:

Pick och gå till nästa bild: SHIFT+P
Reject och gå till nästa bild: SHIFT+X

Lycka till!
 

perese

Aktiv medlem
eller hellre, ha caps lock intryckt då blir det samma sak:) samt att U eller -> (tangentbordet för pil framåt) blir unpickt/oflaggad.
 

AFJ

Aktiv medlem
Mitt sätt i korthet:

1) Importera, låt filerna hamna i datummappar. Lägg på några keywords vid importen som är gemensam för alla bilder (om möjligt) och använder en preset för att sätta mitt namn etc.

2) Döp om mapparna från t ex "2009-08-22" till "2009-08-22 Kräftskiva"

3) Gå igenom bilderna med CAPS LOCK på, tryck "1" som ger en stjärna vilket för mig innebär att bilden skall sparas. Tryck "X" för rejected.

4) Radera rejected.

5) Gå igenom bilderna en gång till, sätt rating 2 eller högre för de bilder som jag tycker är bra (jag köper inte Kelbys metod där alla picks är femmor). Kanske slänger jag bort några fler bilder också i denna andra genomgång.

6) Sätt ett filter på minst 2 stars.

7) Redigera det bilder som då visas, beskär och fixar lite.

8) Om jag orkar sätter jag lite fler keywords individuellt på bidlerna. Försöker också sätta location, city och country på alla bilder.

9) Exportera beroende på behov.
 

Poker

Aktiv medlem
Tack för snabbknapparna där.

En vidare fråga jag funderat på och inte hittat.
Om man står i "develop" och har fixat en bild i t.ex. så som den skall vara men vill göra en till med samma motiv men med ett annat omfång i färg etc.
Kan man få den bilden på "filmstrip" eller måste man helt enkelt kopiera bilden i mappsystemet i windows och importera den bilden?

OT: Vilken skärm kör ni med? (skall köpa en bra fotoskärm för relativt rimliga pengar, inga 37000kr för en 22.1" eizo iaf)
 

Walle

Aktiv medlem
Om jag har 600 bilder tagna i RAW. Vilket jag oftast har efter ett uppdrag så börjar jag så här.

* Importerar bilderna med min preset (startposition)
* Går igenom alla bilder genom att flagga dom PICK och REJECT. Dom jag är osäker på flaggar jag inte alls, eller bara har dom som reserv.
* Raderar alla REJECTS
* Går igenom PICKS och betygsätter dom.
* Taggar alla bilder med de nyckelord som jag tycker är väsentligt FÖR MIG.
* Snabbredigerar alla bilder. Oftast räcker det med mina presets. Men i detta läget rätar jag även upp bilderna och beskär dom.
* Går igenom bilder med betyg 4 och lägger extra vikt på dessa med tex ADJUSTMENT BRUSH
* De bilder jag lägger ner extra vikt (kan ibland vara betyg 3 också) sätter jag färg på. I mitt fall blir de RÖDfärgade.
* Vissa bilder kräver Photoshop. Fixar de i 8bits TIFF, adobeRGB. 16bits behövs inte eftersom jag redan fixat det mesta i LR och ska inte pressa omfånget i extremlägen utan ska mestadels småfixa.

--------------

Sen är det färdigt för utskift. Jag gör detta via LR också. Även webpubliceringen fixas via LR. Jag efterskärper dom enligt LR skärpeverktyg för utskfrift och web. Funkar alldeles utmärkt. Dock har jag redan gjort en grundskärpning.

Hoppas detta hjälper dig. Andra kanske har bättre flöde. För dig kanske en kombination av andras erfarenhet och min. Du får prova.

mvh

/Stefan
Du beskrev mitt arbetsflöde punkt och pricka från början till slut, bortsett från att jag aldrig skriver ut själv (jag använder dock lightrooms utskrifsfunktion, men skriver till JPG som skickas till crimson).
 

perese

Aktiv medlem
Tack för snabbknapparna där.

Kan man få den bilden på "filmstrip" eller måste man helt enkelt kopiera bilden i mappsystemet i windows och importera den bilden?
Hmm, har inte LR just här. Du kan ju alltid skapa en virtuell kopia, på den bild vill, frågan är bara om du kan backa de steg som du gjort på originalet (om du nu vill detta), eller om du måste göra en virtuell kopia direkt innan du manipulerar bilden. Du gör i alla fall detta med högerklick på bilden, skapa en virtuell kopia.

Jag brukar göra detta, men de flesta fall fortsätter med den virtuella kopian från där jag är. Det går att backa mm via history exempelvis.
 

andersli

Aktiv medlem
Om man står i "develop" och har fixat en bild i t.ex. så som den skall vara men vill göra en till med samma motiv men med ett annat omfång i färg etc.
Kan man få den bilden på "filmstrip" eller måste man helt enkelt kopiera bilden i mappsystemet i windows och importera den bilden?
Det enklast är att skapa en "virtuell kopia". Då ser Lightroom bilden som två olika, trots att de är baserade på samma originalfil.

Jag använder ofta detta för att beskära en bild på olika sätt, perfekt om man har en gruppbild som man dessutom vill få ut några porträtt av.
 

micro

Aktiv medlem
Lightroom 2 är bättre än ljusterapi! Det är precis den terapi vi oldschool-slabblabb amatörer behövt ända sedan vi slutade sniffa framkallningsvätska nån gång runt millennieskiftet! Tyvärr upptäckte jag inte detta förens för några veckor sedan. Man borde fan skicka en blomma till Adobe :)
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Går det att utöka arbetsytan i Lightroom på en bild med exv. 22 pixlar under med svart bakgrund och där sätta på bildtext?
 

erro.se

Aktiv medlem
Går det att utöka arbetsytan i Lightroom på en bild med exv. 22 pixlar under med svart bakgrund och där sätta på bildtext?
Inte med originalfunktionerna i LR. Men med tillägs-plugins som t.ex. Mogrify kan man skapa ramar, text och annat extra. Använder det inte själv (ännu) så jag vet inte om ditt exakta exempel funkar, men jag tror det.
 

AFJ

Aktiv medlem
Etta annat alternativ är att använda print modulen, göra en layout med text och så skriva ut till JPG-fil.
 
ANNONS