Annons

Kodak upphör med Tri-X 320

Produkter
(logga in för att koppla)

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Det var inte jätteoväntat, om du frågar mig. Testa om du vill, medan du har chansen. Själv föredrar jag Tri-X 400 när jag fotar mellanformat, och den verkar ju överleva ett tag till i all fall. ;)
 

Hans Peter

Ny medlem
I stort som förväntat!

Hej!

Jag måste erkänna att jag inte är det minsta förvånad. Jag är mera förvånad över att det inte har hänt tidigare.

Handen på hjärtat, hur många av oss fotograferar med analoga kameror i dag? Och skall vi ta det en bit vidare, hur många av oss fotograferar mellanformat?

Det är nog inte många. Redan innan jag för snart 10 år sedan sålde min 1000F, hade jag problem att få de film jag ville ha till den om jag inte ville ta hela kartonger. Så att KOdak har hängt med så länge med TriX är väl närmast imponerande.

mvh Hans Peter
 

Strange

Ny medlem
Tjena Hans Peter.

jag tror det finns många som fortfarande använder film och mellanformat nu när man kan få en hasselbladare för typ 5000kr på blocket men filmen har ju dock gått upp i pris. Men som jag ser det i våran skolan i allafall (brobygrafiska KY fotografi) så har fler och fler börjat fota analogt och skanna sina neg.



Mvh JOhan
 

Graal

Avslutat medlemskap
Lugna er, Tri-X 120 finns kvar. Bara den mindre använda 320-varianten som försvinner. Användes väl mest av yrkesfotografer då den var specialanpassad för blixtljus och glödljus. Dessutom retuscheringsbar på båda sidor. En ren yrkesfotofilm som jag ser det. Dessa kör idag digitalt, så marknaden har helt enkelt försvunnit. 320 bladfilm ska dock inte försvinna vad jag ser i Kodaks texter. Men Vanlig Tri-X 120 (400TX) kommer inte förvinna. Idag, när de flesta scannar sin Tri-X, är det helt onödigt att ha två varianter av denna film. Man kan lätt variera/styra tonskalan i datorn istället. Så Kodak gör helt rätt tycker jag, det räcker med en variant av Tri-X.
 

anonymous

Avslutat medlemskap
Till Johan.

Jepp och det är internationellt också. Mer och mer även går in för större format som 4x5". Jag har mina mellanformat som hängde med ifrån början och kommer att behålla de tills film existerar, Skannar inte bara gör en 18x24 arbetskopia och gör riktiga bilder när jag har en utställning på gång. Arbetskopiorna hamnar scannade på fotosidan förstås :) .

Scanna negative är okay om man inte har annan möjlighet men du förlorar så mycket när det kommer till den tonala omfånget. DVS du får en mycket fattigare bild. Över huvud taget flatbed scanning är inte bra den finaste omfånget du får enbart med en drumscanner.Som sagts den ät okay för internet men .....
Det är inget som slår en välgjord kopia på riktigt traditionell sätt om man är duktigt på vad man gör och här kommer en nyhet för er. Det går att lära sig!!! Det är det som kallas för själen i fotografi. Den hela processen från att se till den färdiga konstverken.
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
......Scanna negative är okay om man inte har annan möjlighet men du förlorar så mycket när det kommer till den tonala omfånget. DVS du får en mycket fattigare bild. Över huvud taget flatbed scanning är inte bra den finaste omfånget du får enbart med en drumscanner.Som sagts den ät okay för internet men .....
Det är inget som slår en välgjord kopia på riktigt traditionell sätt om man är duktigt på vad man gör och här kommer en nyhet för er. Det går att lära sig!!! Det är det som själen i fotografi. Den hela processen från att se till den färdiga konstverken.
"Det är det som är själen i fotografi. Den hela processen från att se, till de färdiga konstverken"

Ibland hittar man inte orden, men där blev det poesi.
 

dadlas

Aktiv medlem
Har prövat 320. den är inte så bra för normalanvändning. Den har en tyngdpunkt på att återge högdagrar och det är ju för att få optimala hudtoner vid porträtt. Annars lite svår tyckte jag rätt hårda kontraster och blev igensotade skuggor med den.
 
ANNONS