Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur varm är normalt för ett grafikkort?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Precis installerat ett Gainward Geforce 210 och Speedfan visar att tempen ligger runt 75 grader, ibland upp mot 80 grader, är det normalt? Det är ett grafikkort med passiv kylning och jag kör inga spel.

Jag har aldrig haft nåt grafikort som man kunnat se tempen på, och de har bara haft små kylflänsar. Det här kortet har en mycket större kylfläns och blir ändå jätte varm.
 

Twilice

Aktiv medlem
Jag skulle inte vilja kalla en snitt temperatur på 75 grader för normalt. Med mitt passiva grafikkort som jag hade gick det endast över 60 grader om jag spelade spel som det egentligen inte klarade av, och då blev det jättesegt strax över gränsen 60 grader.

Och det är ungefär där som grensen går att sakerna slits fortare än normalt, det är till exempel en av anledningarna oftast till varför en stationär dator har extremt mycket längre hållbarhet än en bärbar, de blir inte alls lika varma.

Men det är ingen fara att den blir så varm ibland vid enstaka tillfällen, men att den ofta blir så känns som ett fel eller liknande. Har du de nyaste drivrutinerna? Vad brukar du göra när den blir så varm?

(temperaturen för chassit bör inte övergå 40 grader, det kan vara det som är felet. För mig tog det ett par dagar innan den kom till en varm temperatur för att chassist sakta värmdes upp så att den passiva kylningen knappt hjälpte)
 

Krisiun

Aktiv medlem
Kan ju vara Speedfan som visar fel, men är det 75-80 grader utan någon ordentlig belastning låter det rätt mycket. Får du inte sämre uppdateringsfrekvens eller grafikfel? Kolla temp med något annat, t e x cpuid hwmonitor. Hur ser ventialationen ut i chassit?
 

phnomy

Aktiv medlem
Låter onekligen lite högt. Jag kör 2st passivt kylda hd 4850 och dom ligger i 60-65 i krävande spel. Men det beror ju lite på vad du har för chassi och sånt också?
 

David G

Aktiv medlem
Ligger på 68-70 grader nu med senaste drivrutiner och WinTV igång i ett fönster. cpuid hwmonitor visar samma temp.

En sak som jag tycker är lite iriterande är att när man storleksförändra ett fönster, särskilt om man tar tag i högra sidan, så flimrar menyraden och meny ikoner i fönstret. Och att ändra storlek på fönster som inte följer Windows standard utseende, som Elements 5 känns väldigt trögt. Menyerna flimrar och blinkar och om man har en bild öppen så ritas den upp i stora block. Och om man drar omkring ett anant fönster ovanpå så blir det vit eftersläpning efter det innan Elements fönstret ritas upp igen.

Fast windows skrivbord och menyer känns faktiskt lite snabbare. Och tv-bilden och fönster-ramen i WinTV delar inte på sig som det kunde göra förut.


Funderar på att gå tilbaka till mitt gamla ATI radeon x300 även fast det bara har 64 MB minne. En anledning till att jag skaffade det nya kortet som har 1024MB minne var att jag nyss skaffat ett TV-kort och det stod att det var bra med mycket minne, helst minst 128mb.

Kanske är ett NVIDIA problem? Har tidigare testat många billigare och/eller beganade NVIDIA-kort men köpte ett ATI radeon x300 när jag bytte moderkort till ett med PCI-E istället för AGP.


Edit: nu med WinTV igång i bakgrunden och flera flikar öppna i IE så hakar text upp sig där tv-fönstret är och Knapparna nedan för rutan jag skriver i nu (FS) lyser igen om när jag växlar till en annan flik.

Tempen är 73 grader
 

phnomy

Aktiv medlem
Det låter som att dina drivrutiner är slitna. Har du tagit bort alla ati drivrutiner ordentligt? Om inte, gör det och installera om drivisarna till ditt nya kort.
 

and30ers

Aktiv medlem
Mitt överklockade Radeon HD 5770 ligger på 35°C just nu, med hård belastning kommer jag max upp till 65°C.

Normalt för grafikkort är väl 28-48°C utan belastning och 62-92° med max last.
 

David G

Aktiv medlem
60 grader nu efter att ståt oanvändt under natten.
Ja det kanske är nåt fel på kortet, t.ex. så står det att det ska vara 512MB minne på kartongen men i kontrollpanelen står det att det är 1024MB istället. Köpte det som fyndvara på NetonNet, priset var sänkt till 179kr för att drivrutins CDn saknades.

Ska prova att sätta tillbaks mitt gamla kort, spelar det nån roll att det bara ar 64MB minne när jag ändå aldrig spelar spel? Trodde och film och TV-kortet skule funka bättre med mer minne, men det ända som känns bättre är att windows-grafiken känns snabb, startmenyns flikar t.ex.
 

Haifisch

Aktiv medlem
Temperaturen i sig är inte skadligt för kortet, men förmodligen är din datorlåda för dåligt ventilerad. För att passivkylning skall fungera måste luften cirkulera i burken. Räcker med en in eller utsugsfläkt oftast, bara så du får en genomströmmning. Att processorfläkten snurrar räcker inte till för att skapa rätt cirkulation. När dammsög du datorn senast? Damm är datorns värsta fiende, det kan pajja luft cirkulationen totalt.

Moderna grafikkort klarar temperaturer över 100 grader i maxload för övrigt. Rummet blir fort varmt dock. :p
 

David G

Aktiv medlem
Nu har jag bytt tillbaks och det flimrar fortfarande lite, kanske har det altid varit så utan att jag tänkt på det. Kanske bara är tydlgare med ett nytt snabare kort.
Men photoshop fönstret känns en aning stabilare med det gamla kortet.

Datorn i övrigt har en AMD Athlon64 X2 4200+ processor och ett Asus M3A moderkort, 2gb minne, kör Windows XP.


Testade på en annan dator med integrerat grafikkort och där flimmrar det lite ochså när man storleksförändrar ett fönster, så det kanske är normalt?

Kan nån prova att högerklicka på Den Här Datorn och öppna Hantera, och sen ändra storleken på fönstret som öppnas genom att dra diagonalt i nedre högra hörnet. Flimmrar menyraden med "Arkiv" "Åtgärd" m.m, och icon-raden under? Samma sak med Google toolbar i ett IE-fönster?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kan nån prova att högerklicka på Den Här Datorn och öppna Hantera, och sen ändra storleken på fönstret som öppnas genom att dra diagonalt i nedre högra hörnet. Flimmrar menyraden med "Arkiv" "Åtgärd" m.m, och icon-raden under? Samma sak med Google toolbar i ett IE-fönster?
Ja, det flimrar på min bärbara (som är den enda som kör XP). Några *biip* toolbars har jag inte (och jag använder inte IE annat än i nödfall) så det kan jag inte svara på, men jag gissar att svaret är ja på det också.
 
Senast ändrad:

alfin

Aktiv medlem
60 grader nu efter att ståt oanvändt under natten.
Ja det kanske är nåt fel på kortet, t.ex. så står det att det ska vara 512MB minne på kartongen men i kontrollpanelen står det att det är 1024MB istället. Köpte det som fyndvara på NetonNet, priset var sänkt till 179kr för att drivrutins CDn saknades.
Mitt Nvidea GTS 250 ligger på 62 grC med fläkthastigheten på 40% vid normal surfning på Fotosidan. Jag har i övrigt en stor välventilerad Antec låda. Jag tror inte det är något fel på ditt passivt kylda kort.
 

David G

Aktiv medlem
Jag har också testat på ytterligre en dator och det flimmrar lite på den också. Nu ska jag köra med mitt gamla grafikkort tills jag har bytt moderkort för jag brukar helst inte vilja byta flera saker samtidigt för då vet man ju inte riktigt vad som krånglrar om nåt blir fel.

Det här med minnet är fortfarande lite märkligt, det står 512MB på en liten etikett på kortet och på kartongen, men nvidia drivrutinen säger att det är 1024MB, dubblas minnet på nåt sätt? Komprimering?
Det borde ju va bättre med 512/1024MB minne istället för 64MB, men till vilka program? Om jag aldrig spelar spel, spelar det då nån roll hur mycket minne grafikkortet har? Är det bra med mycket minne när man kollar film i Mediaplayer eller med mitt TV-kort?


edit: att rulla hela aftonbladet.se i IE går lite ojämnare med det gamla kortet.
Och den lilla kylflänsen är så het att det inte går att hålla i den, så tydligen har ni rätt i att grafikkort kan bli mycket heta.
 
Senast ändrad:

Twilice

Aktiv medlem
Tror att något är fel, testa att avinstallera ALLA grafiska drivrutiner till de korten du använt, sen söker du efter graffikkortet samt drivrutiner (drivers).
 

David G

Aktiv medlem
Redan testat det både när jag bytte tillaks till det gamla kortet och sen till det nya igen.
Märkligt nog så har jag ju oftast inte varit nöjd med mina nvidia-kort, ska testa med nåt ATI baserat om jag hittar nåt enkelt och billigt.
 

iSolen.se

Guest
Precis installerat ett Gainward Geforce 210 och Speedfan visar att tempen ligger runt 75 grader, ibland upp mot 80 grader, är det normalt? Det är ett grafikkort med passiv kylning och jag kör inga spel.

Jag har aldrig haft nåt grafikort som man kunnat se tempen på, och de har bara haft små kylflänsar. Det här kortet har en mycket större kylfläns och blir ändå jätte varm.
Kanske lite mycket men spelar det någon roll? Jag körde en processor i 96C i ett par år. Går det så går det tänkte jag.

Lägg tiden på foto istället för att utreda, du byter ändå dator snart.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
80-90°C är fullt normalt för ett modernt grafikkort med 100% load, men givetvis är svalare bättre.
 
ANNONS