Annons

Fuji X100 (!)

Joel.S

Aktiv medlem

Ta Steve Huff´s tester med en nypa salt. Jag lusläste vartenda ord han skrivit om M9 innan jag köpte den. Det mesta stämde men han fifflar med bilderna han lägger upp på sin sida. Jag mailade och ifrågasatte honom fram och tillbaka några gånger, till sist slutade han svara.

Han skriver saker som:

''Just click any image to download the full-size, out-of-camera shot so you can see how the lens does on the full frame M9.''

''This is right out of an Adobe Camera Raw 5 conversion.''


-Och ändå när man laddar ner filerna och kollar på dom har stollen krämat på MASSOR skärpa i bilderna. Men efter att ha mailat och pratat med honom menar han på att '-Straight out-of-camera shot' innebär att man behandlar bilderna hur mycket man vill i camera raw. För på något vridet sätt får han det fram till att det inte är samma sak som att göra det i Photoshop.

Att visa hur en Summicron 35 presterar i skärpa på en M9 och säga att det är rakt ut från kameran när han i själva verket har gjort dom här ändringarna:

Exposure + 1.30
Orange +20
Red + 23
Sharpen Detail 32
Sharpen Radius +1.0
Sharpness + 111
<- Vem fan skärper bilderna så hårt i Camera Raw?

Det känns bara inte seriöst för fem öre......
 

mpetersson

Aktiv medlem
Det finns ju en del användare på dpreview som har fått sina kameror också. Själv avbokade jag Fujin i förra veckan (hade den förbokad) eftersom jag drabbades av tvivel. Även om den säkert skulle passa mig bra så är det för mycket pengar. Bilderna som folk har postat har varit bra, men inte så att jag känner att jag måste ha den nu och till det här priset.
 

matlep

Aktiv medlem
Ta Steve Huff´s tester med en nypa salt. Jag lusläste vartenda ord han skrivit om M9 innan jag köpte den. Det mesta stämde men han fifflar med bilderna han lägger upp på sin sida. Jag mailade och ifrågasatte honom fram och tillbaka några gånger, till sist slutade han svara.

Han skriver saker som:

''Just click any image to download the full-size, out-of-camera shot so you can see how the lens does on the full frame M9.''

''This is right out of an Adobe Camera Raw 5 conversion.''


-Och ändå när man laddar ner filerna och kollar på dom har stollen krämat på MASSOR skärpa i bilderna. Men efter att ha mailat och pratat med honom menar han på att '-Straight out-of-camera shot' innebär att man behandlar bilderna hur mycket man vill i camera raw. För på något vridet sätt får han det fram till att det inte är samma sak som att göra det i Photoshop.

Att visa hur en Summicron 35 presterar i skärpa på en M9 och säga att det är rakt ut från kameran när han i själva verket har gjort dom här ändringarna:

Exposure + 1.30
Orange +20
Red + 23
Sharpen Detail 32
Sharpen Radius +1.0
Sharpness + 111
<- Vem fan skärper bilderna så hårt i Camera Raw?

Det känns bara inte seriöst för fem öre......
Fast nu var det ju inte han som hade testat kameran, det var någon gästskribent :)
 

voitcanon

Aktiv medlem
Har ni märkt att cyber och Scandinavian har tagit bort att man får med väskan varför ha de gjort så måtro?
 

chinerunner

Aktiv medlem
Sen

Den 15:e är i morgon. Det var väl det preliminära datum för leverans i Sverige?
Hur många tror att den kommer i morgon?
Om jag struntar i att vänta på denna förmodade drömkamera och istället köper Olympus E-P2 med EVF och pannkaka, (vilken kan levereras omgående och för tre tusen mindre) skulle jag dågå miste om årtiondets bästa dokumentärmaskin?
Eller är det upphypad kosmetik och smart maknadsföring till 80% och nomalbra Fujikamera till resterande 20% som är det vi väntar på?

En jordbävning i fabriken lär ju inte skynda på leveransen.
 

michap

Aktiv medlem
Jag var inne på Scandinavian i Stockholm i dag, och passade på att fråga om det fanns någon information ang. när leveranser kan tänkas ske. Den trevliga expediten knappade lite på sin dator och meddelade sedan att "Nej...den är jävligt restnoterad..."

/Micha
 
ANNONS