Annons

Få närmare närgräns på ett fisheye

Produkter
(logga in för att koppla)

joyn

Aktiv medlem
För en tid sedan köpte jag ett Nikon 16mm 2.8D fisheye. Närgränsen på objektivet är 25cm,vilket är nära och ger roliga effekter men jag skulle vilja gå närmare; med skärpa självklart. Det vore så ballt att fota macro med fisheye! Jag har provat med Kenkos AF mellanringar men det verkar inte fungera, kameran en Nikon D700 hittar inte fokus. Begär jag det omöjliga eller är det någon som har en idé hur jag skulle kunna göra?
MVH Joachim
 

Agailo

Medlem
Mellanringar är nog det bästa sättet att komma närmare. Med förstoringsgraden det blir på ett 16mm kan du nog glömma autofokus helt och hållet, det är i alla fall min erfarenhet.
 

jobo

Aktiv medlem
Hur många mellanringar använde du? Har inte så bra koll på de optiska lagarna men har sett varningar för att använda för mycket mellanringar på fiskögon. Det kan hända att fokusplanet (med objektivet på oändligt) hamnar bakom frontlinsen. Huruvida det är det du har råkat ut för eller inte kan jag dock inte säga.
 

virvar

Aktiv medlem
Närmare med 16mm?
Har du tänkt på att du ska få ljus till bilden?

Med 0,25m har du en närgräns med Nikon hus på runt 14cm?
Vänd på objektivet och se till att få ljus på det du fotograferar.

Bland de bästa närbilder med vidvinkel på Nikon har jag fått med Nikon var med AIS 28/2.8 ( 8/8 ) med närgräns 0,2m, helst otroligt glas var det.
 

GomaD

Aktiv medlem
För en tid sedan köpte jag ett Nikon 16mm 2.8D fisheye. Närgränsen på objektivet är 25cm,vilket är nära och ger roliga effekter men jag skulle vilja gå närmare; med skärpa självklart. Det vore så ballt att fota macro med fisheye! Jag har provat med Kenkos AF mellanringar men det verkar inte fungera, kameran en Nikon D700 hittar inte fokus. Begär jag det omöjliga eller är det någon som har en idé hur jag skulle kunna göra?
MVH Joachim
Mina små erfarenheter av mellanringar är att fokus får man ställa in manuellt. (kanske du redan gör )

T.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Det fungerar nog inget vidare med tanke på den optiska konstruktionen. Blända ner om du vill komma riktigt nära... Jag har för mig att det med Peleng 8mm går få godtagbar skärpa på saker som ligger emot frontlinsen om man bländar ner till f/11.
 

joyn

Aktiv medlem
Hinten löste problemet

Det fungerar nog inget vidare med tanke på den optiska konstruktionen. Blända ner om du vill komma riktigt nära... Jag har för mig att det med Peleng 8mm går få godtagbar skärpa på saker som ligger emot frontlinsen om man bländar ner till f/11.
Hade inte tänkt på att det kunde bli riktigt så nära, med en 12mm ring så bidde skärpan på ca 15mm (med ett omvänt 20mm är det ca 34mm), nu ska jag bara klura ut hur jag ska få till ljuset.
Joachim
 
ANNONS