Annons

Gruppfoto - hur fixa ljuset

Produkter
(logga in för att koppla)

senga

Aktiv medlem
Hej!

Jag är amatör och ska några gruppfoton. Det rör sig om grupper mellan 10 - 30 personer.
I kameraväskan finns två handhållna blixtar. Frågor: tror ni de handhållna blixtarna räcker som upplättning, för att ta bort tråkiga skuggor i ansikten? Hur skulle ni placera blixtarna? Hur ska jag placera grupperna? Motljus, skugga, andra alternativ?? Bilderna kommer tas utomhus på dagtid.

Tack på förhand för eventuella svar!
Fredrik
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Om du "bara" har två externa blixtar så försök studa dom bakom dig mot en närliggande vägg. Skruva upp ISO:t och ha så stor bländaröppning som möjligt utan att få oskärpa i gruppen.

/Stefan
 

larsselin

Aktiv medlem
blixtar till grupp

Hej!

Jag är amatör och ska några gruppfoton. Det rör sig om grupper mellan 10 - 30 personer.
I kameraväskan finns två handhållna blixtar. Frågor: tror ni de handhållna blixtarna räcker som upplättning, för att ta bort tråkiga skuggor i ansikten? Hur skulle ni placera blixtarna? Hur ska jag placera grupperna? Motljus, skugga, andra alternativ?? Bilderna kommer tas utomhus på dagtid.

Tack på förhand för eventuella svar!
Fredrik
Om du inte placerar gruppen i direkt solljus, behöver du knappast någon upplättningsblixt. Sätter du gruppen i motljus, kan du behöva det, och då låter två handhållna blixtar lite klent. Och om du inte kan undvika solljus på gruppen, är det viktigt med blixtar. En grupp på 30 personer behöver mycket ljus och då hade jag köpt/lånat/hyrt två ordentliga studioblixtar.
 
ANNONS