Annons

Skanna "luftbilden"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Olle Kanljung

Aktiv medlem
Jag köpte plast med 30% transmission från plastmästaren till ett ljusbord modell större jag byggde får nåt år sen. Skulle det funka?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det beror på tjockleken. Men är det 135-film du ska prova kan det vara tillräckligt även med en ganska "tjock" plasfilm.

Det som händer om filmen är för tjock, och dessutom homogent diffus (det är materialet som är "mjölkigt", inte ytan) är att den projicerade bilden fokuserar genom hela filmdjupet, vilket framför allt ute i kanterna inte är så bra. Här kommer ju ljuset från en vinkel, om filmen är 1mm kanske punktspridningen då blir 1/3mm - räknat på ett 50mm objektiv i förstoringsapparaten. En oskärpa på 1/3 mm är inte så kul, då gör antagligen din scanner redan idag ett bättre jobb.

Jag hade nog som första försök provat med att med lite dest-vatten våtmontera ett sånt här:
http://www.mattonbutiken.se/index/product/id/212706/Matton_Ritfilm_50my_A2.html
-skuret i lagom storlek direkt på scannerglaset.

En icke-förstörande test iaf. Det kan bli bra, men jag vet inte hur stark den interna dispersionen i materialet är - du KAN få en lokalt lägre kontrast iom att materialet är en ren polyester. Den har alltså ett klart inre, och matterade ytterytor. Ljus kan alltså sprida sig i sidled inne i materialskiktet.

Har du ett längre kopieringsobjektiv, och KAN använda det - gör så.

[edit]
Tejpa tätt längs scannerns ytterkanter på glaset, mellan glas>plast så att inte vattnet kan ta vägen nånstans... Ritarket jag länkade till är 0.07mm tjockt och kostar typ 15 spänn eller nåt (om du inte måste beställa hem +frakt)!
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Jag köpte plast med 30% transmission från plastmästaren till ett ljusbord modell större jag byggde får nåt år sen. Skulle det funka?
Nej, det funkar inte alls för det här ändamålet. Däremot funkar det faktiskt att skanna luftbilden, och helst ska den projiceras i samma plan som sensorlinjalen löper, och man får ta bort optiken från sensorerna, så att bilden projiceras direkt på sensorerna, Det ska inte vara någonting emellan, inte mattskiva, inte opalglas, ingenting alls.
 
ANNONS