Annons

Canon 5D vs Spegellös systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Jag har en Canon 5D mk1 som jag är väldigt nöjd med men har börjat tröttna på storleken på huset och har därför börjat fundera på att testa en spegellös systemkamera. Tänkte komma om det finns någon som kan rekommendera någon kamera.
Alla tips skulle uppskattas. Kom gärna med ris och ros om dom med.
 

Skarström

Aktiv medlem
Jag har precis sålt min dslr eftersom den blev liggande hemma. Jag köpte idag en Panasonic G3. Har gjort mycket efterforskningar och den verkar passa mina behov bra. Objektivutbudet är i min mening mycket gott för m43 nu för hobbyfotografer. NEX är frestande men man är i princip hänvisad till manuell fokus och objektiv utanför NEX egna utbud. Inget för mig.
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Jag har precis sålt min dslr eftersom den blev liggande hemma. Jag köpte idag en Panasonic G3. Har gjort mycket efterforskningar och den verkar passa mina behov bra. Objektivutbudet är i min mening mycket gott för m43 nu för hobbyfotografer. NEX är frestande men man är i princip hänvisad till manuell fokus och objektiv utanför NEX egna utbud. Inget för mig.
Grattis Skarström och välkommen till Club Panasonic. Är själv så himla nöjd med min G3:a och det tror jag du också ska bli. ! Som svar till Ts säger jag att det är bara att våga prova.Bildkvalitemässigt tycker jag denna presterar minst lika bra som min förra D90 !
 

Skarström

Aktiv medlem
Grattis Skarström och välkommen till Club Panasonic. Är själv så himla nöjd med min G3:a och det tror jag du också ska bli. ! Som svar till Ts säger jag att det är bara att våga prova.Bildkvalitemässigt tycker jag denna presterar minst lika bra som min förra D90 !
Haha, tack! Vi syns i G3 tråden!
TS: Lycka till med ditt val!
 

HNormark

Aktiv medlem
Jag har också 5D original och dessutom en Olympus E-PL2. Visst är Olympusen kul att använda och bilderna blir riktigt bra, men även utan att "pixelgranska" ser jag oftast tydlig skillnad på bilderna från de två kamerorna på min gamla 19"-skärm. Det gäller även bilder tagna i dagsljus, så jag skulle aldrig kunna tänka mig att ersätta 5D med en µ4/3.

I nuläget använder jag bara Olympusen när det inte funkar med 5D (t.ex. skidåkning). Övrig tid släpar jag på 5D trots att det blir tungt ibland.
 

Skarström

Aktiv medlem
Jag har också 5D original och dessutom en Olympus E-PL2. Visst är Olympusen kul att använda och bilderna blir riktigt bra, men även utan att "pixelgranska" ser jag oftast tydlig skillnad på bilderna från de två kamerorna på min gamla 19"-skärm. Det gäller även bilder tagna i dagsljus, så jag skulle aldrig kunna tänka mig att ersätta 5D med en µ4/3.

I nuläget använder jag bara Olympusen när det inte funkar med 5D (t.ex. skidåkning). Övrig tid släpar jag på 5D trots att det blir tungt ibland.
EP-L2 har en annan sensor än G3 så jämförelsen haltar. Läs testet av G3 på dpreview. Men klart 5D är vassare, frågan är bara hur mkt den extra kvalitén är värd för många av oss som pga vikt lämnar den hemma. Så blir det iphonekamera istället.
 

Schulz

Aktiv medlem
Jag har snurrat in mig lite på NEX-5an. Det skulle släppas en ny va? Det sas här i tråden att man inte skulle använda nex optiken och jag är ju då lite nyfiken på varför?
Sony kör väl bra gluggar eller?
Panasonic G3, vad är det som gör er så nöjda med den?
 

Skarström

Aktiv medlem
Jag har snurrat in mig lite på NEX-5an. Det skulle släppas en ny va? Det sas här i tråden att man inte skulle använda nex optiken och jag är ju då lite nyfiken på varför?
Sony kör väl bra gluggar eller?
Panasonic G3, vad är det som gör er så nöjda med den?
Problemet är att Sony varken har någon bra normalzoom eller bra normal fast för NEX, du får till större delen acceptera att köra med objektiv från andra serier (alpha tex) eller tillverkare och du får du ingen AF. Jag vill inte lägga så här mkt pengar på ett system utan AF. G3 däremot hör till ett system med gott utbud av egna objektiv som du får af med. Dessutom är de så små att systemet blir avsevärt mindre än om du kör med en traditionell dslr + objektiv, vilket är en stor del av syftet, iaf för mig. Dessutom har G3 en mycket bra sensor och en EVF.
 
Senast ändrad:

Utvandraren

Aktiv medlem
Det är givetvis helt klart att en 5d med bra objektiv ger betydligt bättre bildkvalitet än ett m43 system, men frågan är förstås när det har betydelse. I svagt ljus torde skillnaden vara märkbar och i vissa fall bör även skillnaden in dynamiskt omfång inverka. I dagsljus och andra goda ljusförhållanden tror jag nog att man bör skriva ut större än A3 för att se några större skillnader. På en vanlig datorskärm tror jag inte det är någon skillnad om bilderna har behandlats rätt.

Jag bytte ner mig från en EOS 60D med ett 15-85 mm objektiv, vilket nog bör ge en hyfsad bildkvalitet, till en Olympus E-P2 med 14-42 mm mk II och ett 40-150 mm objektiv, och ser ingen skillnad på bilderna på en vanlig 21-tums monitor med upplösningen 1600x1200. Det är fråga om bilder som är tagna på lågt ISO, både i dagsljus och efter solnedgången med stativ.

De nya Sony NEX-kamerorna har ju en mycket bra sensor, men objektivutbudet är ännu inte riktigt i skick. Och för mig personligen ger m43-system fördelen med mycket lättare och mindre kamera och objektiv, något som inte verkar vara fallet med Sonys system.
 
ANNONS