Annons

Konvertera MP4-filmer till DVD för TV?

Produkter
(logga in för att koppla)

Boel Thörn

Aktiv medlem
Hej!

Jag filmade med Nex3 på semestern och filmerna är i formatet MP4. Nu vill jag bränna dem på en DVD, sätta in DVD:n i en DVD-spelare och se filmerna på TVn. Är detta möjligt och hur....? Min mosters (som ska se filmerna) DVD-spelare heter PHILIPS DVDR3510V.

Mvh /Boel
 

hlse

Aktiv medlem
Hej!

Jag filmade med Nex3 på semestern och filmerna är i formatet MP4. Nu vill jag bränna dem på en DVD, sätta in DVD:n i en DVD-spelare och se filmerna på TVn. Är detta möjligt och hur....? Min mosters (som ska se filmerna) DVD-spelare heter PHILIPS DVDR3510V.

Mvh /Boel
Det här fixar det. http://www.dvdflick.net/

Det är enkelt att använda. Och det är ett fritt program att använda.
Finns även en bra guide på sidan att ta hem i PDF som förklarar steg för steg. Inte på svenska men du fixar väl engelska. ( dock finns den på norska )
Men i princip så: Starta programmet, öppna din MP4-fil, lägg i en tom skiva i brännaren och sätt igång det, gå och sätt på kaffe så länge ...

lycka till.
 

Boel Thörn

Aktiv medlem
Ok, jag har iDVD 7.0.4 och iMovie 7.1.4, men inte iLife11. Jag har öppnat programmen som jag har och kollat runt i menyer, men inte trott att jag kunde göra det i någon av de programmen. Det går kanske bara i iLife11?

Tack för tipsen!
 

Taz_1999

Aktiv medlem
Ah, sorry. iLife '11 är ett paket som består av flera olika program, iPhoto, iMovie och Garageband (det är alltså program för att hantera bilder, klippa film och skapa musik). Det finns även ett iWork som också består av flera separata program Pages, Numbers och KeyNote (dvs ordbehandlare, kalkylprogram och presentationsprogram) osv. Du kan köpa paketet och få alla program på en gång, eller ett program i taget.

http://www.apple.com/se/ilife/ (iDVD beskrivs inte på dessa sidor, det har en egen sida längre ner i detta inlägg)

http://www.apple.com/se/iwork/

Det finns guider för att göra DVD'er med iDVD på Apples webbplats (och även på andra webbsiter). Det finns även inbyggd hjälp i programen i menyn hjälp.

Kanske du skall börja här:
http://www.apple.com/se/ilife/idvd/index.html

Notera de små rutorna som visar filmer för dig på sidan.

Mera här:
http://www.apple.com/se/support/idvd/ (på den sidan finns en länk som heter Videoövningsexempel som leder hit: http://www.apple.com/se/findouthow/movies/idvd.html )
 

Boel Thörn

Aktiv medlem
Ok, tack så mycket för länkar! Jag har iWork, men köpte det för ett tag sedan.

Vet du om jag kan omvandla mp4-filmer till dvd-format som jag ska se på TV, med de programmen jag har, dvs. iDVD 7.0.4 och iMovie 7.1.4, eller måste jag köpa iLife11 för att kunna göra det?
 

knobloch

Aktiv medlem
Enligt specen på den där Philips-spelaren så tar den följande komprimeringsformat: MPEG2, MPEG1, DivX 3.11, DivX 4.x, DivX 5.x, DivX 6.0.

Så det kanske funkar att endast konvertera till nåt DivX-format, förmodligen skulle .avi fungera, och bränna på en data-DVD. Har inte så bra koll på Mac och vilka program som är bäst att använda för konvertering, men av erfarenhet vet jag att det är bra mycket lättare att hitta ett gratisprogram som kan konvertera till DivX än till DVD. (I alla fall för PC). :)
 

Taz_1999

Aktiv medlem
Ok, tack så mycket för länkar! Jag har iWork, men köpte det för ett tag sedan.

Vet du om jag kan omvandla mp4-filmer till dvd-format som jag ska se på TV, med de programmen jag har, dvs. iDVD 7.0.4 och iMovie 7.1.4, eller måste jag köpa iLife11 för att kunna göra det?
Eh, nu kanske vi pratar förbi varandra. Programmet iDVD är till just för att skapa DVD-skivor som går att spela i DVD-spelare. Med på det? Apple har alltså tagit den komplicerade processen och gjort den mycket enkel.

Om du vill redigera och klippa dina filmer före du skickar över dem till iDVD (det finns en funktion i iMovie att skicka över dem dit), så importerar du dem till iMovie, då konverteras de automatiskt till format som är lämpliga för att redigera dem (filerna växer då). När du är klar, så kommer iMovie att ta hand om allt vad gäller format, codec, storlekar mm för att konvertera din film till något som kan spelas på en DVD-spelare och hjälper dig tom med att göra en snygg meny för din DVD.

Du skall alltså inte alls behöva konvertera filmerna, det är inte så DVD-skapande funkar riktigt att du lägger dem på en DVD som du bränner som filer mp4 eller mov-filer. Med på det? En "riktig" DVD behöver man skapa med hjälp av program som iDVD.

Så ja, du KAN med de programmen du har göra det du vill. Men du får läsa på lite, experimentera osv på egen hand.

För att du skall förstå konceptet med iLife som jag är rädd att du missar så består iLife av en programsvit. Man har skapat tre separata program, sedan säljer man alla tre i en låda och den lådan heter iLife. Förstår du? Samma som med Office-paketet som ju består av separata program de med (Word, Excel, Powerpoint). Du behöver inte köpa Office-paketet för att använda Word dom du redan har Word. Det är ungefär så du frågar mig, behöver du köpa iLife för att använda iDVD som du redan har? :)
 

Taz_1999

Aktiv medlem
Enligt specen på den där Philips-spelaren så tar den följande komprimeringsformat: MPEG2, MPEG1, DivX 3.11, DivX 4.x, DivX 5.x, DivX 6.0.

Så det kanske funkar att endast konvertera till nåt DivX-format, förmodligen skulle .avi fungera, och bränna på en data-DVD. Har inte så bra koll på Mac och vilka program som är bäst att använda för konvertering, men av erfarenhet vet jag att det är bra mycket lättare att hitta ett gratisprogram som kan konvertera till DivX än till DVD. (I alla fall för PC). :)
knobloch: Ledsen men det är inte så det funkar med att bränna DVD-skivor som fungerar i DVD-spelare. Du skall förstås INTE bränna en sådan som funkar i en specifik spelare. Det är ingen bra ide, då kan man ju inte skicka den till en kompis eller spela den någonannstans.

Man får lära sig att göra "riktiga" DVD-skivor, sådan med menyer mm. De program som finns för det tar dessutom och konverterar de filer du har till rätt format just för det och lägger till en meny. (Filformatet för riktiga DVD'er heter VOB och är en MPEG2, men det behöver du inte veta eller bekymra dig om.)

Vad du rekommenderar ovan är att bränna en DVD-DATA-skiva, inte en DVD-VIDEO-skiva. På samma sätt som man kan bränna en CD-MP3-skiva istället för en CD-AUDIO-skiva. En del CD-spelare kan läsa CD-skivor fulla med MP3-filer och spela dem. Alla kan inte det. En del DVD-spelare kan läsa DVD-DATA-skivor och spela upp videofiler i vissa filformat, men det är alltså inte en "riktig" DVD-skiva med menyer osv.
 

knobloch

Aktiv medlem
Aha, möjligt att jag har fel då, men jag är självklart medveten om att det jag rekommenderar inte blir en "riktig" DVD.

Vet bara att min DVD-spelare tar DivX enligt specen och det funkar att bränna ner AVI på data-DVD och spela i den. Jag betalar ca 2 kr/dvd (+frakt) när jag beställer på nätet så jag bryr mig inte så mycket om det går att spela någon annanstans än min egen DVD.

Om nu detta skulle funka för den DVD-spelare som TS talar om och det inte spelar så stor roll om den inte går att spela på någon annan spelare så är det i alla fall en enkel lösning. Men det är möjligt att det är lika enkelt att konvertera till riktigt DVD-format, jag ville i alla fall bara nämna detta som ett eventuellt tänkbart alternativ.

Du har ju så klart rätt i att det är bättre att bränna i riktigt DVD-format så att man kan spela på vilken DVD som helst. :)

EDIT: Uppdaterade priset kr/dvd.
 
Senast ändrad:

Boel Thörn

Aktiv medlem
Vad jag har förstått av det lilla jag hitintills har gjort så måste jag först hantera mp4-filerna i iMovie innan jag kan göra något med dem i iDVD. Ifall jag nu vill använda just de programmen och det vill jag gärna eftersom jag redan har dem.

Jag har nu mp4-filer och måste ha dem i ett annat format om jag ska se dem brända på en DVD på TV, kallas inte det för att man omvandlar/konverterar filerna?

Jo, jag vet att iLife är en svit. Jag trodde kanske att det inte alls gick att använda iDVD utan att jag var tvungen att köpa iLife, som innehåller något program med vilket jag kan göra det jag vill.

Jag fortsätter leka i iMovie och iDVD lite till annars provar jag några av de andra länkarna. Jag köpte DVD-RW, så det är ju bara att testa.

Tack för alla tips!:)
 

Boel Thörn

Aktiv medlem
Det fungerar med iMovie och iDVD, men resultatet blir för hackigt. Det går att se på, men för jobbigt för ögonen i längden.

På Cyberphotos sida står att Nex3 filmar i 1280 x 720, 30 fps MPEG4.

Jag importerade MPEG4-filmerna till iMovie med alternativet "Importera 1080i-videor med högsta upplösningen, 1920 x 1080". Men under det valet står "Den här inställningen påverkar inte DV-, MPEG-2- eller MPEG-4-video".

I Inställningar i iMovie kan jag välja PAL - 15 bilder/s eller NTSC - 30 bilder/s. Jag googlade och såg att Sverige har PAL, så jag valde det.

Sen ska man välja Dela>Mediebläddrare för att kunna öppna filen i iDVD. Där kan jag välja olika storlekar, jag valde den största, 960x540.

När man sen kodar filmen för bränning i iDVD kan man välja mellan tre alternativ där jag valde "Professionell kvalitet", det bästa alternativet.

Nu ska jag prova att använda NTSC, men då är 640x360 största storleken jag kan välja. Jag vet inte om det är någon vits med att välja NTSC, när vi har PAL, kan inte det där...

Suck...MPEG-4 går kanske att bränna som dem är och se på i moderna TV-apparater. Jag får kanske vänta tills min moster köper ny TV.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Det fungerar med iMovie och iDVD, men resultatet blir för hackigt. Det går att se på, men för jobbigt för ögonen i längden.

På Cyberphotos sida står att Nex3 filmar i 1280 x 720, 30 fps MPEG4.

Jag importerade MPEG4-filmerna till iMovie med alternativet "Importera 1080i-videor med högsta upplösningen, 1920 x 1080". Men under det valet står "Den här inställningen påverkar inte DV-, MPEG-2- eller MPEG-4-video".

I Inställningar i iMovie kan jag välja PAL - 15 bilder/s eller NTSC - 30 bilder/s. Jag googlade och såg att Sverige har PAL, så jag valde det.

Sen ska man välja Dela>Mediebläddrare för att kunna öppna filen i iDVD. Där kan jag välja olika storlekar, jag valde den största, 960x540.

När man sen kodar filmen för bränning i iDVD kan man välja mellan tre alternativ där jag valde "Professionell kvalitet", det bästa alternativet.

Nu ska jag prova att använda NTSC, men då är 640x360 största storleken jag kan välja. Jag vet inte om det är någon vits med att välja NTSC, när vi har PAL, kan inte det där...

Suck...MPEG-4 går kanske att bränna som dem är och se på i moderna TV-apparater. Jag får kanske vänta tills min moster köper ny TV.
Tänk nu på att en video-DVD inte stöder HD upplösning över huvud taget, vare sig i PAL (som vi använder i Sverige) eller NTSC (som används i USA och Japan). Så oberoende av vilken arbetsprocess (eller vilket program) du väljer måste resultatet längs vägen konverteras till 720x576 pixlar 25 bilder/sekund (PAL) eller 720x480 pixlar 30 bilder/sekund.

För en Svensksåld DVD-spelare är PAL att föredra men tyvärr är det svårt att snyggt konvertera från 30 bilder/sekund till 25 bilder/sekund, varför det ofta blir små ryck i bilden (lite förenklat där de borttagna bilderna skulle ha visats).

Idag är det mycket vanligt att både TV-apparater och DVD-spelare även kan spela upp NTSC formatet direkt (utan konvertering av bildfrekvensen), varför det ibland kan vara en fördel. Det kan därför vara värt att kontrollera vad din moster har för TV också (DVD spelaren klarar enligt instruktionsboken redan NTSC uppspelning) och om den klarar NTSC uppspelning.
 

Boel Thörn

Aktiv medlem
NTSC fungerar iaf på min video. Men något fungerar inte. Jag kan spela mp4-filmerna i QuickTime och jag kan spela den färdiga filen i DVD som slutar på .dvdproj i DVD-föhandsvisning - utan problem. Jag brände en DVD som stannade efter 23 minuter i videon och även i datorn. Det kommer upp en text "Hoppar över skadat område", men det gör den inte utan den stannar där och det går inte att spola förbi.

Jag tog bort en del av den mp4-film som påstods vara skadad och brände om allt, stannade efter 23 minuter igen.

Jag gjorde om allt från början en tredje gång och nu stannar den brända DVD:n efter 9 sekunder...

Någon som har någon erfarenhet av iMovie och iDVD?
 

Boel Thörn

Aktiv medlem
Jag har lagt in övergångar med text mellan mp4-filerna, vilket går att göra i iMovie. Är det någon som vet om det går att göra i något annat program?
 
ANNONS