Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D800E vs D800 testbilder – Visar ingen moiré

Produkter
(logga in för att koppla)

TVS

Aktiv medlem
Jag föredrar B. Men det hade varit roligare om du inte sagt något om vilken som var vilken.
B är den uppskärpta från D800.
A är den direkt tagna från D800E.

Visst hade ett blindtest varit roligare - men min poäng (som jag yttrat tidigare i D800-tråden) är att den lilla fördel D800E har i termer av skärpa går enkelt att överbrygga.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
B är den uppskärpta från D800.
A är den direkt tagna från D800E.

Visst hade ett blindtest varit roligare - men min poäng (som jag yttrat tidigare i D800-tråden) är att den lilla fördel D800E har i termer av skärpa går enkelt att överbrygga.
I de fall man tagit en skarp bild på låga ISO är skillnaderna extremt små efter att man har skärpt den "vanliga" modellen. Gångerna man kan se en fördel för "E" är när man tagit en lätt oskarp bild på högre ISO - då krävs ju mindre skärpning, och detta gör ju en del skillnad för brus osv. Dessutom är det sämre kanter och kontraster i en bild med brus > skärpning gör kanterna ännu sämre.

Så vill man spetsa till det lite har "E"-modellen störst fördelar för de fotografer som nästan aldrig tar skarpa bilder i vanliga fall.

SAMT för de fotografer som verkligen arbetar på sin teknik, OCH i sitt efterarbete, OCH med moire och aliasing i gott minne för att bekämpa det i de fall man erfarenhetsmässigt vet att risken är hög.

Jag anser fortfarande (tionde gången jag skriver det?) att 36MP är så pass mycket mer än vad de flesta användare någonsin kommer att behöva att nerskalning i 9,999 fall av 10,000 är det som gäller innan bilden presenteras. Vill man ha riktigt skarpa bilder i sin presentation är det då bättre att man lägger ner en timme på att utbilda sig själv i hur man gör en skarp nerskalning än att lägga ut ett par tusen mer på en kamera som i många fall innebär en risk som förstör mer i bilden än vad den ger.

För de som OFTA måste ha 36MP i ut-filen får man anta att en viss kunskap om hur man hanterar problemet finns - antagligen kommer man ju då från mellanformat tidigare.
 

keckax

Aktiv medlem
Jag jämförde D700 mot D800 igår och fick faktiskt moire på bilden från D700 men ingenting på det stället i filen från D800.

/K
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det är ju inte speciellt konstigt?

Moire visar sig när målet har en detaljering som ligger mellan 80-120% av linjeupplösningen i kameran. Tar man två bilder med olika kameror med olika linjeupplösningar kommer de i stort sett aldrig visa problemet på samma ställen... För D700 är ju upplösningen 1.7ggr lägre (antal linjer) - den kommer alltså reagera på "grövre" saker i målet.

Moire med en D700 är ganska sällsynt, det är en väldigt mjuk kamera... (vilket bara syns om man använder en råkonverterare utan förinställd skärpning - både NX och ACR/LR har ganska stora mängder förskärpning på råfilerna från D700, som du som användare aldrig får reda på att den finns där...)
 

Janne B

Aktiv medlem
Skall jag vara ärlig kunde jag på min skärm inte se någon skillnad alls. Inte heller på Ipoden. Jag tyckte bilden på däcken var aningen klarare på något sätt i E bilden. Bilden över parkeringsplatsen var dött lopp med någon lätt fördel för basmodellen genom att bilden var aningen klarare. Tygbilderna var dött lopp på min skärm, även när jag tryckte på förstoringsglaset. I mitt tycke skulle det inte spela någon roll vilken av kamrerna jag valde. Jag skulle nog ta basmodellen plus batteripack före enbart E modellen utan, sett ur ren prissynpunkt vill säga. Båda kamerorna ger enormt fina bilder som både räcker och blir över. Skall bli intressant vilken kamera som ex Mattias Klum ( tror han hette så) väljer.
JB
 

jelu1661

Aktiv medlem
B är den uppskärpta från D800.
A är den direkt tagna från D800E.

Visst hade ett blindtest varit roligare - men min poäng (som jag yttrat tidigare i D800-tråden) är att den lilla fördel D800E har i termer av skärpa går enkelt att överbrygga.
Misstänkte nästan det ;). Det var den ökade lokala kontrasten jag gillade hos B.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
100% crops av cyberphotos däckbilder, i ena fallet är det en smått uppskärpt variant av D800, i det andra fallet är det direkt taget från D800E, vilken är skarpast/bäst?

Bild A:
http://i.imgur.com/0xd8d.jpg

Bild B:
http://i.imgur.com/10FJs.jpg
Det är synd att du berättade vem som var vem tycker jag. Tyvärr så uppfattar jag en typ av fenomen på bild B som är typisk när man skärper med för stor radie. En typ av "halo" eller vad du vill kalla det. Det ser onaturligt ut och jag hade hellre tagit en mindre skarp bild än en bild som har den typen av skärpning. Åtminstone när man jämför via skärm.

Se om ni ser någon skillnad här nedan där bilderna behandlats lika och inte är i närheten av 100%. Jag ser skillnad på den skärm jag sitter nu.

Om det verkligen påverkar de flesta är ytterst tveksamt. Men att säga att det inte är skillnad är att ta i.
Bild:
Http://www.tiny-design.com/800s.jpg
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Sådär ja, nu har D800E börjat levereras till oss icke NPS :)
Idag ringde två butiker upp mig.
Har min i hand på måndag eller onsdag. Äntligen :) (+batterigrepp, m.m.)
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Här är ännu en suverän artikel från Michael Reichmann på Luminous Landscape. Än längre och mer detaljerad artikel om D800 och D800E. Mycket informativ och lärorik till skillnad mot vissa som jag ser det fanatiker här som gör allt dom kan för att se moiré i allt och fel hos alla, proffs som icke proffs, som inte ser samma.
Även en god förklaring till varför vissa ser moiré och andra inte. Men fanatikerna lär hitta en vinkling att få det att framstå som allt är fel i hans artikel ändå :)
Men, det är sådant man får ta. Läs denna och andra proffs tester och gör en egen bedömning och skippa alla vinklingar andra här på fotosidan försöker med.

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/nikon_d800__e_initial_impressions.shtml


Detta är värt att poängtera till alla som lyssnar för mycket på de som varnar för moirén. Taget från hans artikel:
"Photographers have been shooting with medium format backs and cameras (Phase One, Hasselblad, Leica) without AA filters for years. Why don't they have AA filters? Because these camera makers (who know just a bit about this stuff) have determined that one gets higher resolution when a sensor doesn't have an AA filter than when it does. Also the photographers who buy these cameras (pro, fine art, reproduction, landscape, fussy amateur, fashion, product, and architecture photographers) have decided that putting up with the chance of moire is preferable to the reduced resolution of a camera with an AA.

It's really quite simple. If the moire boggyman scares yet, save $300 and get a D800. If not, get a D800E. Chances are you still might get moire with a D800, because all cameras can show it at some time or another. It's only a matter of degree and when."
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
*host*

Var på ett samarbetsavtal hos Phase One för två veckor sedan. Anledningen till att de inte använder AA-filter har inte ganska mycket att göra med de anledningar som "officiellt" används. Pratade även för ett par veckor sedan med en optisk konstruktör på Hasselblad, om varför de inte använder AA-filter. De har undersökt möjligheterna, och även fått provsensorer tillverkade. Proverna föll bort, men inte pga bildkvalitetsproblem eller för att bilderna "inte blev skarpa"...

Låt oss säga som så att anledningarna inte har med sökande efter bildkvalitet att göra iaf... :)

Att vara utan AA-filter är något "exklusivt" som uppstått i sinnet hos användare av mellanformatskameror, eller rättare sagt de som önskade att de hade råd med mellanformatskameror. Ingen sensortillverkare rekommenderar att man är utan, av väldigt goda anledningar.

SENSORTILLVERKARNA, inklusive Kodak som gör Leicas sensorer och XXX som gör PO, LEAF och HAB's kameror vet precis varför man ska ha ett AA-filter, och varför det är svårt att göra stora, tunna AA-filter till ett kundvänligt pris. Dessa anledningar är man dock inte så benägen att stoltsera med i publika sammanhang.

Jag litar mer på Kodak, Aptina, Sony, Teknikerna på Hasselblad och Phase One, Fraunhofer och Dalsa än vad jag gör på herr Reichman. Den absolut bästa anledningen till att skaffa en kamera utan AA-filter är fortfarande att man inte klarar att ta skarpa bilder, och behöver lite hjälp på traven...
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Den viktigaste anledningen glömde jag ju...

Jag litar mer på mina egna ögon än vad jag gör på en betalblogg av någon som anser att en Canon G10 och en Phase One P45+ (utan AA-filter!) är ganska jämnbördiga...
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
*host*

Var på ett samarbetsavtal hos Phase One för två veckor sedan. Anledningen till att de inte använder AA-filter har inte ganska mycket att göra med de anledningar som "officiellt" används. Pratade även för ett par veckor sedan med en optisk konstruktör på Hasselblad, om varför de inte använder AA-filter. De har undersökt möjligheterna, och även fått provsensorer tillverkade. Proverna föll bort, men inte pga bildkvalitetsproblem eller för att bilderna "inte blev skarpa"...

Låt oss säga som så att anledningarna inte har med sökande efter bildkvalitet att göra iaf... :)

Att vara utan AA-filter är något "exklusivt" som uppstått i sinnet hos användare av mellanformatskameror, eller rättare sagt de som önskade att de hade råd med mellanformatskameror. Ingen sensortillverkare rekommenderar att man är utan, av väldigt goda anledningar.

SENSORTILLVERKARNA, inklusive Kodak som gör Leicas sensorer och XXX som gör PO, LEAF och HAB's kameror vet precis varför man ska ha ett AA-filter, och varför det är svårt att göra stora, tunna AA-filter till ett kundvänligt pris. Dessa anledningar är man dock inte så benägen att stoltsera med i publika sammanhang.

Jag litar mer på Kodak, Aptina, Sony, Teknikerna på Hasselblad och Phase One, Fraunhofer och Dalsa än vad jag gör på herr Reichman. Den absolut bästa anledningen till att skaffa en kamera utan AA-filter är fortfarande att man inte klarar att ta skarpa bilder, och behöver lite hjälp på traven...
ROFL, du ger alla fall rolig läsning. Det är kul att se hur du gör ditt yttersta för att alltid ha rätt. Du vägrar böja dig för sanning för du ska ha rätt i allt du påstått :) Du refererar till en massa som ingen kan verifiera och det är ju ganska smart, på ett dolskt sätt. Du skulle bara inte ha lagt till den sista löjliga kommentaren om att "skaffa en kamera utan AA-filter är fortfarande att man inte klarar att ta skarpa bilder, och behöver lite hjälp på traven". Där tabbade du dig rejält annars hade du kunnat lura en hel del fler.

Jag kan alla fall säga att ditt kunskapsförtroende har dalat för varje inlägg jag läst från dig och nu har du inget alls kvar. Detta senaste visade klart på vilken piedestal du vill stå på och hur manipulativ du är med fakta.

Från en som tidigare föll för din påstådda kunskap.
 

jeduven

Aktiv medlem
?....
"skaffa en kamera utan AA-filter är fortfarande att man inte klarar att ta skarpa bilder, och behöver lite hjälp på traven".
....
Man kan ju va lite skakis och missa att sätta fokus exakt och då kan ju utan tvekan en kamera utan AA-filter vara till en behövlig "hjälp på traven"....
 

TVS

Aktiv medlem
@Ratatoskr: Lite gammal klassisk argumentum ad hominem, inget forum är komplett utan det. Men vad har du att komma med för att motargumentera honom FÖRUTOM personangrepp och försök till att smutskasta honom?
 

Janne B

Aktiv medlem
Tänkte först högljutt protestera, moire....var då. Men sedan såg jag faktiskt att på bilden med skorna fanns svag moire i ränderna. Men vadå problem......är det där problem kan i vart fall jag leva med detta. Sedan tycker väl jag att skärpan i den vanliga modellen minst sagt räcker, men det är en annan sak. Det är lätt att diskussioner liknande dessa blir lite väl "labb-inriktade" och man har för länge sedan passerat vad jag tycker det intressanta nämligen fotografering. Är det någon här som på fullaste allvar tror att den genomsnittlige fotografen, vare sig proffs eller amatör någonsin kommer att uppleva behovet av att uppgradera sig till en e- modell. Det skall vara några experter på makro och forskare som möjligen känner att behovet finns. Men, skit samma vi lever i en fri värld där var och en bestämmer själv. Det har ju faktiskt vunnits fototävlingar och spelats in långfilmer med mobilkamera. Trevlig helg på Er alla i vart fall. Själv skall jag ut och plåta vitsippor.
JB
 

stefohl

Aktiv medlem
ROFL, du ger alla fall rolig läsning. Det är kul att se hur du gör ditt yttersta för att alltid ha rätt. Du vägrar böja dig för sanning för du ska ha rätt i allt du påstått :) Du refererar till en massa som ingen kan verifiera och det är ju ganska smart, på ett dolskt sätt. Du skulle bara inte ha lagt till den sista löjliga kommentaren om att "skaffa en kamera utan AA-filter är fortfarande att man inte klarar att ta skarpa bilder, och behöver lite hjälp på traven". Där tabbade du dig rejält annars hade du kunnat lura en hel del fler.

Jag kan alla fall säga att ditt kunskapsförtroende har dalat för varje inlägg jag läst från dig och nu har du inget alls kvar. Detta senaste visade klart på vilken piedestal du vill stå på och hur manipulativ du är med fakta.

Från en som tidigare föll för din påstådda kunskap.
Även jag har träffat en hel del av de människor som arbetar med mellanformatskameror och vet vilka problem som de har haft med moaré i många fotograferingssituationer. Ett typiskt område är ju modefotografi och där är problemet med moaré vanligt. En lösning är ju att höja upplösningen, eftersom man då får moaré vid allt finare detaljer. Och därför kommer vi se mellanformatskameror med allt högre upplösning för att få bort moarén. Det är en billigare lösning för dem än att sätta dit ett AA-filter. Att en del tycker att flera pixlar är häftigt bidrar väl också att man går mot den lösningen.

Så att Joakim säger en massa saker som inte kan verifieras kan jag inte hålla med om. Ge dig ut och kolla med människor som använder mellanformatskameror, kolla med kamerakonstruktörer, och du får Joakims påståenden verifierade.

Sedan har ju inte Joakim alltid rätt. Luminous Landscape är inte en betalsajt.
 

Tell

Aktiv medlem
ROFL, du ger alla fall rolig läsning. Det är kul att se hur du gör ditt yttersta för att alltid ha rätt. Du vägrar böja dig för sanning för du ska ha rätt i allt du påstått :) Du refererar till en massa som ingen kan verifiera och det är ju ganska smart, på ett dolskt sätt. Du skulle bara inte ha lagt till den sista löjliga kommentaren om att "skaffa en kamera utan AA-filter är fortfarande att man inte klarar att ta skarpa bilder, och behöver lite hjälp på traven". Där tabbade du dig rejält annars hade du kunnat lura en hel del fler.

Jag kan alla fall säga att ditt kunskapsförtroende har dalat för varje inlägg jag läst från dig och nu har du inget alls kvar. Detta senaste visade klart på vilken piedestal du vill stå på och hur manipulativ du är med fakta.

Från en som tidigare föll för din påstådda kunskap.
Nä nu har iaf jag tröttnat på dig. Du påstod tidigare i tråden att jag hade ~noll kunskap, o nu påstår du att herr Joakim pratar skitsnack också. Jag tror nog mer på att du är en sån där vanlig gubbe som har fotat sen du var tolv o då tror att du är så mycket bättre än alla som inte alls har fotat lika länge. Det här forumet är tyvärr fullt med sånt du verkar vara en av dom värsta av dom.

Meeen skillnaden mellan D800E och D800an syns iaf lite aa, om man kollar Rob Galbraiths jämförelse en bit upp i tråden. Typ lite lite mera skärpa och även fula färgskiftningar i texten på skylten som inte finns på D800an. O då ska man ju tänka på att det är 100% på en 36 mpix bild. Alltså 36 mpix, det är väldigt mycket. Att gå in 100% på en sån är en ganska rejäl förstoring. Räknar man om det i nån slags matten så får man säkert en hel promille extra skärpa som inte alls syns när man tittar på HELA bilden, o det för ett pris av typ 3000kr. Ganske rejält ovärt imo.
 
ANNONS