Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D800E vs D800 testbilder – Visar ingen moiré

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Skärpan är i vissa fall betydligt bättre med en D800E. Moireproblemet är större på D800E än på D800, men i nästan alla fallen som D800E uppvisar moire så uppvisar D800 det också.

Tittar man Example 3, Metal där har D800 i stort sett bara lyckats bli av med den iof mycket fula gröna moiren, men det är fullt av moire på D800-bilden också.

Frågan är hur mycket jobbigare det är att rensa en D800E-bild jämte en D800-bild.

Argh, jag som hade bestämt mig för en D800, skall jag göra en kovändning och beställa en D800E. Prisskillnaden är ju ganska liten om man tittar på att man även får med CNX2.

/Karl
 

Janne B

Aktiv medlem
Har också ändrat åsikt. Problemen uppkommer oerhört sällan och är då synlig först vid 100 procent "förstoring". Min D300 ger även den moire om det vill sig illa, ja den är säkert värre än E-modellen. När man nu ändå vill ha det värsta så varför inte en E? Man kan ju kolla känsliga delar på displayen och finner man där missfrgning kan man ta ett nytt kort med en något lutad kamera eller annan vinkel. Ken Rockwell har enligt egen uppgift använt sig av tekniken med att luta kameran lit för att sedan räta upp bilden i LR.
JB
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag vill ha en D800E-nef med moire så att jag kan se vad moirefunktionen i CNX2 går för.

/Karl
 

frwe

Aktiv medlem
Ett par testbilder. Jag ville se hur ett mindre bra objektiv presterar på D800e. Ett Nikon AF-s 24-85 / f3,5-4,5G

Förutsättningarna borde vara de bästa. Bländare 8 för bästa skärpa. Utsnittet motsvara 100%, mitt i bild, och något nerskalat för att kunna läggas in på FS. I övrigt direkt ur kameran.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2632928&target=_blank
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2632940&target=_blank

Här är en bild, också utsnitt motsvarande 100%, mitt i bild men med ett 35/2,8D vid f8, ett objektiv som inte skall tillhöra de vassaste men resultatet blir ett annat

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2630578.htm?set=mp

/Frode
 

frwe

Aktiv medlem
Första två fotografierna tycks vara ur fokus...
Tror inte det, det finns inte skärpa någonstans, inte för att det spelar mig någon roll, jag har bättre alternativ. Bilderna är tagna vid 24 mm och bländare 8 vilket borde ge ett stort skärpedjup. Har också testat samma glugg med några fler bilder med lika nedslående resultat.

/Frode
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Utsnittet motsvara 100%, mitt i bild, och något nerskalat för att kunna läggas in på FS.

/Frode
Bättre om du lägger upp ett riktigt 100% utsnitt. Om du skalar ner är det ju inte 100% längre.
Dessutom vet vi ju inte hur mycket du skalat ner. Eller vilken metod du har använt.

Eller missförstår jag vad du menar med nerskalat?
 

frwe

Aktiv medlem
Jag visar bilderna i 100%, beskär utsnittet. Då blev det litet längre än 1024 pixlar så jag tog ner det dit och i övrigt har jag inte gjort något alls med bilderna. Oavsett teknik är det skrämmande dåligt tycker jag. Har jämfört med andra objektiv där jag gjort enligt samma metod och får dett helt annat resultat.

/Frode
 

Falumas

Aktiv medlem
Är det inte 100% klart väder så blir det aldrig riktigt skarpt på lite avstånd, men D800:eek:rna kräver nog helt klart sin optik om man skall få bra 100%-crop resultat.

Sedan menar alla som testat och förstår sig på att en dålig glugg på en D800 nerskalad till 12MP blir bättre än en D700-bild. Så man behöver inte ordna objektivbål när man får sin D800.

/Karl
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Jag visar bilderna i 100%, beskär utsnittet. Då blev det litet längre än 1024 pixlar så jag tog ner det dit och i övrigt har jag inte gjort något alls med bilderna. Oavsett teknik är det skrämmande dåligt tycker jag. Har jämfört med andra objektiv där jag gjort enligt samma metod och får dett helt annat resultat.

/Frode
Ok, men beskär 1024 pixlar istället så blir det ju 100% uppladdat utan att du behöver interpolera ner det.
 

frwe

Aktiv medlem
Ok, men beskär 1024 pixlar istället så blir det ju 100% uppladdat utan att du behöver interpolera ner det.
Det här var ju inte så vetenskapligt menat utan bara en reaktion på hur dåligt resultatet faktiskt blev. Har som sagt gjort likadant med andra objektiv och blir förvånad över hur bra det är i stället.

/Frode
 

Photocon

Aktiv medlem
ROFL, du ger alla fall rolig läsning. Det är kul att se hur du gör ditt yttersta för att alltid ha rätt. Du vägrar böja dig för sanning för du ska ha rätt i allt du påstått :) Du refererar till en massa som ingen kan verifiera och det är ju ganska smart, på ett dolskt sätt. Du skulle bara inte ha lagt till den sista löjliga kommentaren om att "skaffa en kamera utan AA-filter är fortfarande att man inte klarar att ta skarpa bilder, och behöver lite hjälp på traven". Där tabbade du dig rejält annars hade du kunnat lura en hel del fler.

Jag kan alla fall säga att ditt kunskapsförtroende har dalat för varje inlägg jag läst från dig och nu har du inget alls kvar. Detta senaste visade klart på vilken piedestal du vill stå på och hur manipulativ du är med fakta.

Från en som tidigare föll för din påstådda kunskap.
Vilken kunskap har du att tillföra? Det vore mycket "roligare läsning" än ditt inlägg ovan. Nu är ju detta iofs en vs-tråd mellan D800E och D800. Inte en tråd som handlar om att "luras" eller skriva nedsättande om andra FS-medlemmar.

Vore jag Joakim (som tillfört tekniktrådarna så mycket VERIFIERBAR kunskap) skulle jag nog sluta skriva på FS efter ett sådant personangrepp. Förresten verkar tyvärr moderatorn sova.

Men du kan väl kompensera det hela genom att påvisa vad Joakim har fel i samt upplysa oss om vad som är rätt i så fall istället.

//Lennart
 

iBoat

Aktiv medlem
Det går utmärkt att få moiré med D800 också.
Den här är "fastbränd" och försvinner inte i olika visningsstorlekar på skärmen.
 

Bilagor

iBoat

Aktiv medlem
...den kanske blir mycket värre med 800E!?
Christer
Antagligen blir det värre med E. Fast egentligen har moiré alltid funnits, även när bilden inte var digital. Fast då handlade det om rastrering vid tryck som problemet uppstod.

Man kan nog hitta moiré med de flesta kameror bara skärpan är bra nog och att mönstret i bilden har samma frekvens som kamerans upplösning (eller visningsstorlek på skärm)

Jag tror att det har blivit för mycket fokus på moiré sedan dessa kamerorna lanserades. Problemet har som sagt alltid funnits och som retuschör tar jag ibland emot bilder från mellanformatare där problemen är riktigt stora ibland. För det mesta fungerar det dock bra.
 
Senast ändrad:

Tell

Aktiv medlem
Dom har ju uppenbarligen skärpt upp D800an för att den ska matcha E:n lite bättre. Tankade iaf deras RAW-filer själv o jämförde lite. Med lite (eller kanske mycket också) uppskärpning på båda så tycker jag dom matchar varandra ganska bra, även fast E:n ligger liiite liiite bättre till. Däremot om man kollar på linjalen såfinns det uppenbara färgskiftningar där på E:n som inte ALLS finns på vanliga. Jag tror den billigare kameran vann det där testet iaf.. ;P
 

Photocon

Aktiv medlem
Dom har ju uppenbarligen skärpt upp D800an för att den ska matcha E:n lite bättre. Tankade iaf deras RAW-filer själv o jämförde lite. Med lite (eller kanske mycket också) uppskärpning på båda så tycker jag dom matchar varandra ganska bra, även fast E:n ligger liiite liiite bättre till. Däremot om man kollar på linjalen såfinns det uppenbara färgskiftningar där på E:n som inte ALLS finns på vanliga. Jag tror den billigare kameran vann det där testet iaf.. ;P
Och jag gjorde samma sak, såg samma saker som du. Självklart behöver en AA-filterförsedd kamera mer skärpning än en utan AA-filter. Så vi har kommit till samma slutsats.

//Lennart
 
ANNONS