Annons

Flytta allt från ett Lightroom till ett annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

micro

Aktiv medlem
Jag har köpt ny dator och i den installerat LR-4. I min gamla har jag LR-2 med alla mina gamla bilder som jag pysslat med genom åren. Båda är anslutna till mitt hemmanätverk och jag har inga problem att föra över mina gamla bilder till nya datorn och LR 4.

MEN, den redigering som jag gjort i LR-2 på gamla datorn följer inte med.
Jag skulle vilja kopiera över ALLT från LR-2 som samlingar, taggar, redigering, ja rubbet. Så att jag kan fortsätta i LR-4 på nya datorn som om ingenting hänt :). Som det är nu får jag bara över buntvis med dng-bilder som ser ut som när de kom från kameran.

Vore väldigt tacksam om någon vill tala om hur man gör, eller kanske ännu bättre hänvisa till någon länk som beskriver detta. Har kollat igenom några av adobes filmer på hemsidan och även gluttat i boken lightroom2 av Scott Kelby men jag hittar inte svaret på just detta.

Tack på förhand // Micke
 

erro.se

Aktiv medlem
Du behöver göra två saker:

- flytta bilderna (med bibehållen mappstruktur)
- flytta LR's katalogfil (databasen)

På den nya datorn är det sen bara att dubbelklicka på katalogfilen (nånting.lrcat) så startas LR. Eftersom du nu kör LR4 och katalogen är från LR2 så kommer du att få en fråga om att uppdatera katalogen till version 4.

Dessutom kanske du behöver högerklicka på en bild inne i LR (ifall de har frågetecken på sig) och tala om var bilderna numera är lagrade, ifall det är så att den nya disken har annat namn/bokstav än den gamla.
 
ANNONS