Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)

Eugene Tooms

Aktiv medlem
1:nej
2:nej
3:ingen åsikt, fast min D80 överlevde både regn,snö och till och med översköljning av vattenglas så jag skulle inte vara så orolig. ( vänta jag hade visst en åsikt )
Nä det är ju så, oftast tål grejjorna mer än man tror. Min ipod åkte med träningskläderna på 40 grader i tvättmaskinen. Efter en stund i t-sprit för att hjälpa uttorkningen och därefter en stunds torkande funkade den fint.
Har en d200 nu och den skall ju tåla hyfsat mycket, jag är ändå orolig så fort det kommer ett regnstänk. Vill inte tänka på hur pjoskig jag kommer att vara om jag köper en kamera för 18 tusen.
 

PhotoGeek

Ny medlem

PMD

Aktiv medlem
D600-manualen påstår att det finns ansiktsigenkänning enbart i Live View, och jag hittar inget som tyder på något annat.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, titta. Det hade jag missat. Intressant! Det måste vara ljusmätaren som används för att känna igen ansikten.

Det står faktiskt något liknande i D600-manualen (s. 99). Där påpekas också att det krävs ett G- eller D-objektiv.
 

Falumas

Aktiv medlem
Undrar när det kommer en DSLRT. Dvs en 100+MP-stillbildssensor alá SLR och en FullHD-sensor alá SLT för fokuspeeking, filmning med sökare, smileshutter etc.

Mer eller mindre som nu fast med en ordentligt mycket bättre sensor där ljusmätarsensorn sitter idag.

/Karl
 

connyM

Aktiv medlem
korsformiga AF punkter

Hej,
Enligt vad jag läst skall 9 av AF punkterna vara korsformiga.
Är det någon som vet vilka och om man kan få enbart dessa synliga i sökaren ?
//Conny
 

Janne B

Aktiv medlem
Jag frågar mig om D600 har en Af-on knapp Är sjukt beroende av en sådan. D800 har en sådan och nu kan ett beslut om framtida köp handla om en sådan knapp!
JB
 

PMD

Aktiv medlem
Det är nog bättre om du frågar någon annan än dig själv. :)

Frågan har retts ut redan i den här tråden. Kort sammanfattning:
Nej, det finns ingen AF-ON-knapp men AF-L/AE-L-knappen som sitter ungefär där en AF-ON-knapp brukar sitta kan programmeras om till att fungera som en AF-ON-knapp.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag skulle tippa att D600an är kapabel till betydligt högre hastigheter än dagens SD-kort. 95MB/s kort klarar i praktiken aldrig 95MB/s, men det gör inte 150MB/s CF-kort heller.
Vi får hoppas att SD-korten klarar snabbare kort. Det är troligt. Men frågan är vad den interna elektroniken orkar med.

Jag har testat Lexar 1000x mot Sandisk Extreme 90MB/s (Sandisk kunde inte få fram sitt 128GB 100MB/s kort). Det visade sig att Lexar-kortet gav Canon EOS-1D X fem bilder större bildbuffert i praktiken. Hade ingen D4:a att jämföra med, men den har ju XQD ...

Utvecklingen verkar ske i generationer. Det kan vara så att dagens kortplatser är UHS-I-kompatibla och sen skiftar det i hur mycket kamerans interna hastighet klarar av. Ett tecken på detta är förklaringen jag fick varför 5D3 inte är UHS-I-kompatibel: "Det var sign-off på kortplatserna före tsunamin".

Kort sagt: Jag tror att du har rätt.
 

Falumas

Aktiv medlem

motvind_

Aktiv medlem
jag måste bara fråga om det är någon mer än jag som tycker att färgerna blir galet pastelliga? tycker jag testat alla inställningar som finns att testa och tycker allt ser väldigt pastelligt ut. spec vid porträtt. huden ser nästan målad ut.

har 50/1.4 till
kan lägga upp länk sen när jag lagt in bilder men tänkte bara kolla
 

Janne B

Aktiv medlem
Det är nog bättre om du frågar någon annan än dig själv. :)

Frågan har retts ut redan i den här tråden. Kort sammanfattning:
Nej, det finns ingen AF-ON-knapp men AF-L/AE-L-knappen som sitter ungefär där en AF-ON-knapp brukar sitta kan programmeras om till att fungera som en AF-ON-knapp.
Ah tack, den där ael knappen använder jag inte till någonting i varje fall. Tack för svaret för då lutar det åt en 600 för mig. 5,5 bps i fx läget avgör för mig. 36 pixlar är kanske lite onödigt mycket om man kör fx. Däremot kan man ju säga att du får ett bra dx läge med 6 bps och bra cropfaktor till teleobjektiven. Nåväl, kanske skall suga på karamellen en stund till, det skiljer ju faktiskt inte mycketi pris!
JB
 
ANNONS