Annons

Sigma 35/1,4, pris

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Den ger ju helt sjukt kraftig vinjettering vid största bländare, och det är väl ändå för f1,4 man köper objektivet?
Att använda det oftast nedbländat ett par steg är inget alternativ för mig.
Hur tänker ni där?
 

afe

Aktiv medlem
Man kanske köper det för möjligheten att använda f/1,4 när ljuset tryter ordentligt? Vinjetteringen antar jag går att korrigera i efterbehandlingen precis som för alla andra objektiv.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Den ger ju helt sjukt kraftig vinjettering vid största bländare, och det är väl ändå för f1,4 man köper objektivet?
Att använda det oftast nedbländat ett par steg är inget alternativ för mig.
Hur tänker ni där?
Man kan köpa objektivet för skärpans skull också och "aldrig" använda f/1.4, jag skriver "aldrig" inom citationstecken för fotografen använder f/1.4 i praktiken (ljus sökare t.ex) och kommer framför allt tillgodo i kamerans teknik (AF etc).

Att man som fotograf skulle fotografera endast med största bländare, på det objektivet man väljer ur objektivsortimentet sitt, oavsett motiv och vilken bild man vill ta fram, låter för mig, väldigt inskränkt och obefriat.


Michael - Som vill ha frihet till fantasin-
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ska man köpa för skärpan finns ju ex Canon er 35/2 med bildstabilisering. Väger mindre, kostar mindre, har bildstabilisering och vinjetterar säkert mindre uppmätt på f:2
Men klart köper man ljusstarka objektiv så brukar man vilja att de presterar bra där. De flesta objektiv är ju kalas så länge man håller bländarvärdena på sina bästa värden.

Vinjettering är lätt fixat. Oftast inget att bry sig om. De n är alltid påslagen i LR.



/Stefan R. Nilsson
 

afe

Aktiv medlem
Precis! De flesta köper nog inte ett 35/1,4 primärt för skärpan utan för ljusstyrkan, men det skadar väl inte om det är skarpt när man väl bländar ner det. Om det dessutom är riktigt bra på full öppning så är det ju bara att tacka och ta emot :)
 

Linmajon

Aktiv medlem
Ska man köpa för skärpan finns ju ex Canon er 35/2 med bildstabilisering. Väger mindre, kostar mindre, har bildstabilisering och vinjetterar säkert mindre uppmätt på f:2
Men klart köper man ljusstarka objektiv så brukar man vilja att de presterar bra där. De flesta objektiv är ju kalas så länge man håller bländarvärdena på sina bästa värden.

Vinjettering är lätt fixat. Oftast inget att bry sig om. De n är alltid påslagen i LR.



/Stefan R. Nilsson
Som jag ser det är en glugg med f1.4 ganska tung, stor och kostsam. Är den inte riktigt bra på f1.4 faller mycket av konceptet som ett korthus. Då köper jag hellre det lätta EF 35/2 om den är lika skarp från f2 (vilket jag iofs inte vet något om...)
 

afe

Aktiv medlem
Som jag ser det är en glugg med f1.4 ganska tung, stor och kostsam. Är den inte riktigt bra på f1.4 faller mycket av konceptet som ett korthus. Då köper jag hellre det lätta EF 35/2 om den är lika skarp från f2 (vilket jag iofs inte vet något om...)
Om f/1,4 inte är av intresse är det förstås dumt att köpa en sådan, men den här verkar vara bland de bästa som finns med den ljusstyrkan. Vinjettering är ett mycket mycket lättare problem att korrigera än allt annat med en sådan glugg.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag störs sällan eller aldrig av vignettering. kan dock tänka mig att för yrkesmannen, kan det var ett problem. Dock lätt åtgärdat. Annars så bukar jag snarare förstärka vignetteringen i mina bilder.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Den ger ju helt sjukt kraftig vinjettering vid största bländare, och det är väl ändå för f1,4 man köper objektivet?
Att använda det oftast nedbländat ett par steg är inget alternativ för mig.
Hur tänker ni där?
Både Nikons och Canons alternativ vinjetterar lika mycket. Men du kanske menar varför man köper ett f/1.4-objektiv när de vinjetterar så mycket?

För mig är svaret att jag vill kunna fota på f/1.4 till f/2.0.

Jag hade så klart tagit ett objektiv med mindre vinjettering, allt annat lika. Men nu finns inte det så...
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Jag håller med om att vinjettering inte är ett lika allvarligt problem som t ex bristande skärpa och jag låter ofta vinjetteringen vara kvar. Men när man säger att det går att korrigera i efterhand så innebär det att man lyfter exponeringen 1-2EV i ytterkanten av bilden vilket lätt kan leda till brus om man redan ligger högt i ISO. Så helt oproblematiskt är det ju inte.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Jag var sugen på det redan innan några testresultat fanns, bara pga USB-dockan. Man ska kunna justera fokus för olika fokusavstånd, vilket låter väldigt trevligt. Nikons micro-AF-justering är ganska bristfällig iom att man bara kan sätta ett värde per objektiv.

När nu objektivet verkar var optiskt mycket bra och det inte verkar finnas några AF-problem har jag nog bestämt mig för ett inköp.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Den ger ju helt sjukt kraftig vinjettering vid största bländare, och det är väl ändå för f1,4 man köper objektivet?
Att använda det oftast nedbländat ett par steg är inget alternativ för mig.
Hur tänker ni där?
Från dpreviews test (http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma-35mm-f1-4-dg-hsm/4):

"The tests show that the 35mm F1.4 exhibits about 2 stops vignetting wide open, which is pretty typical for its class. The fairly gentle falloff pattern means it's not especially intrusive - in many real-world images it will disappear into the natural variations of brightness across the frame. In fact, in many cases we prefer an image with a touch of vignetting to one without - it can help frame the subject. It's also trivial to correct in post-processing when necessary (but note that in-camera corrections won't work with this lens)."
 

Teodorian

Aktiv medlem
Jag håller med om att vinjettering inte är ett lika allvarligt problem som t ex bristande skärpa och jag låter ofta vinjetteringen vara kvar. Men när man säger att det går att korrigera i efterhand så innebär det att man lyfter exponeringen 1-2EV i ytterkanten av bilden vilket lätt kan leda till brus om man redan ligger högt i ISO. Så helt oproblematiskt är det ju inte.
Kan du posta några exempel på bilder du tagit på f.1.4 och högt ISO-tal där korrigeringen för vinjettering med 1-2 steg lett till påtagliga problem med brus efter korrigeringen?
 

afe

Aktiv medlem
Kan du posta några exempel på bilder du tagit på f.1.4 och högt ISO-tal där korrigeringen för vinjettering med 1-2 steg lett till påtagliga problem med brus efter korrigeringen?
Jag är oftast ingen anhängare till forumposter som kräver bevis på det ena eller andra från motparten, men i det här fallet måste jag erkänna att jag är ganska nyfiken på att se exempel. Jag har använt en hel del (dyra) objektiv som vinjetterar kraftigt på full öppning, men jag kan inte erinra mig att det vid något tillfälle ställt till med faktiska problem :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Kan du posta några exempel på bilder du tagit på f.1.4 och högt ISO-tal där korrigeringen för vinjettering med 1-2 steg lett till påtagliga problem med brus efter korrigeringen?
Ni kan få Canons motsvarighet. EF 35/1.4L
ISO12800 @F:1.6 1/60s
LR4.3 brusred Luminans 30 och chroma 30

Märk hur designfelet hos Canon 5D Mk3 syns väl i högra nedre hörnet. Kameran ska fixas efter nyår.

Utan linskorrektion
https://dl.dropbox.com/u/3697094/20121207-256B2461.jpg

Med linskorrektion
https://dl.dropbox.com/u/3697094/20121207-256B2461-2.jpg

/Stefan
 

afe

Aktiv medlem
Om felet ligger i kameran har det väl inte så mycket med vare sig Sigmas eller Canons 35/1,4 att göra? :)
 

Teodorian

Aktiv medlem
Jag är oftast ingen anhängare till forumposter som kräver bevis på det ena eller andra från motparten, men i det här fallet måste jag erkänna att jag är ganska nyfiken på att se exempel. Jag har använt en hel del (dyra) objektiv som vinjetterar kraftigt på full öppning, men jag kan inte erinra mig att det vid något tillfälle ställt till med faktiska problem :)
Vinjettering torde vara ett ringa problem i praktiken och ytterst sällan kräva korrigering med så mycket som 2 steg. Om det mot förmodan någon gång skulle behövas kan beskärning eller selektiv brusreduktion övervägas. Att använda blixt kan också motverka både höga ISO-tal och vinjettering. Fördelarna med ett ljusstarkt objektiv använt på största bländare kan då upprätthållas: kort skärpedjup, kort slutartid, lägsta möjliga ISO-tal för optimal sensorprestanda.
 
ANNONS