Annons

Hemmanätverk PC till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Försöker dela ut en av mina diskar i en PC till en Mac. Tycker att jag har testat "det mesta" men får inte till det. har Win 7 Ultimate och IOs X ver 10.7.5. Har gått in i Kontrollpanelen på PC:n och klickat i "allt" med delning och klickat bort kravet på lösenord. Har delat ut en mapp och dess undermappar. Hade framme i Finder min dator och såg katalogen "Bilder" men kom inte djupare. Nu när jag har klickat mig fram och tillbaka så har jag tom förlorat att mac.en ser pc:n.

Någon vänlig och kunnig själ som kan skriva en checklista punkt för punkt?
 

Falumas

Aktiv medlem
Försöker dela ut en av mina diskar i en PC till en Mac. Tycker att jag har testat "det mesta" men får inte till det. har Win 7 Ultimate och IOs X ver 10.7.5. Har gått in i Kontrollpanelen på PC:n och klickat i "allt" med delning och klickat bort kravet på lösenord. Har delat ut en mapp och dess undermappar. Hade framme i Finder min dator och såg katalogen "Bilder" men kom inte djupare. Nu när jag har klickat mig fram och tillbaka så har jag tom förlorat att mac.en ser pc:n.

Någon vänlig och kunnig själ som kan skriva en checklista punkt för punkt?
Mac och nätverk är en sorglig historia, men har du ultimate så borde du kunna få till det då Windows 7 Ultimate & Enterprise stödjer NFS. Tyvärr brukar det dock kräva romaner vid kommandoprompten i OS/X för att få till det.

/Karl
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Mac och nätverk är en sorglig historia, men har du ultimate så borde du kunna få till det då Windows 7 Ultimate & Enterprise stödjer NFS. Tyvärr brukar det dock kräva romaner vid kommandoprompten i OS/X för att få till det.

/Karl
Förstår inte varför du ständigt skriver skit om Mac. Tydligen är du ingen expert på Mac i alla fall eftersom det du nämner ovan inte stämmer överhuvudtaget.
Man behöver inte alls in i "kommandoprompten" och skriva romaner för att få det att fungera. Man behöver faktiskt inte ens öppna "kommandoprompten". Förresten heter den inte så utan kallas Terminal.app. Så fel igen.
Det har fungerat enkelt och smärtfritt åtminstone de 4-5 år som jag kört Mac igen. Problemet har varit att skriva till varandras olika diskar beroende på hur de är formaterade. Det finns sedan länge program som kan lösa även detta.
Så om du nu skall skriva negativt om Mac så se åtminstone till att hålla dig till fakta.
 

EJM68

Aktiv medlem
Det finns instruktioner på många ställen på webben. Apple, youtube och bloggar.

Jag kör min desktop tillsammans med Macar. Kör nu Windows 8, men har haft det snurrande på Windows 7.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Inte för jag vet vad du vill säga men Command prompt är PC.

Så att försöka i skriva i den på en Mac går inte.

Så Falumas påstående är mycket svårt att utföra.

"Tyvärr brukar det dock kräva romaner vid kommandoprompten i OS/X för att få till det."
Om du påstår att OS X inte har en kommandoprompt har du helt enkelt noll koll.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Inte för jag vet vad du vill säga men Command prompt är PC.

Så att försöka i skriva i den på en Mac går inte.

Så Falumas påstående är mycket svårt att utföra.

"Tyvärr brukar det dock kräva romaner vid kommandoprompten i OS/X för att få till det."
Det går alldeles utmärkt att utföra eftersom han skrev vid och inte i. Att du inte läst det jag länkade till är i alla fall uppenbart.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om du påstår att OS X inte har en kommandoprompt har du helt enkelt noll koll.
du jag har ganska god koll. Att du också är en PC användare märks också tydligt. Vi som kör Mac kallar det inte kommandoprompt. Det hänvisas alltid till som Terminal.
Skall man nu hävda att man kan Mac bör man också benämna grejorna för vad de kallas av Mac användare. Faktum kvarstår också att man inte behöver öppna Terminal för att göra vad trådskaparen frågade efter. Att benämna något felaktigt kan vara hänt men att komma med helt ogrundade och felaktiga påstående ökar inte direkt på tilltron till personen i fråga.
 

jaan v

Aktiv medlem
Uppfriskande när någon kommer från windowsvärlden och klagar på nätverkskompetensen hos unix-liknande/baserade system.
 

Falumas

Aktiv medlem
Uppfriskande när någon kommer från windowsvärlden och klagar på nätverkskompetensen hos unix-liknande/baserade system.
Det kan jag gärna göra, UNIX var bra på nätverk på 60 och 70-talet men har tyvärr inte utvecklas lika mycket som många andra sedan dess.

Lotus 1-2-3 är ju inte heller bäst på spreed shets längre.

/Karl
 

ebermark

Avslutat medlemskap
du jag har ganska god koll. Att du också är en PC användare märks också tydligt. Vi som kör Mac kallar det inte kommandoprompt. Det hänvisas alltid till som Terminal.
Skall man nu hävda att man kan Mac bör man också benämna grejorna för vad de kallas av Mac användare. Faktum kvarstår också att man inte behöver öppna Terminal för att göra vad trådskaparen frågade efter. Att benämna något felaktigt kan vara hänt men att komma med helt ogrundade och felaktiga påstående ökar inte direkt på tilltron till personen i fråga.
[raderat /mod] det är en kommandoprompt oavsett vad den heter. Den Terminal du syftar på är bara en av alla möjliga applikationer eller tillvägagångssätt att använda för att komma åt en kommandoprompt.

[raderat /mod]
 

Dykbjörnen

Aktiv medlem
Jo, lite som att gå in på ett Volvo-forum och säga att man ska öppna dörren på en automobil. Fanboysen svarar så att "du vet minsann inte något om Volvobilar, vi skulle aldrig säga något annat än Volvo, det där automobil är något helt annat".

Bonuskuriosa, du kan också köra X11 på mac, då får du upp ett xterm-fönster som kommandopromt.

/Björn
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Oj vad grabben kan vara nedlåtande.
Du får gärna kalla mig vanlig användare. Faktum en användare som körde PC datorer redan innan du hade fått blöjor på dig. Så jag kör dagligen både PC och Mac.
Jag vet mycket väl vad en kommando prompt är. Nu kallar vi det ändå inte för det när vi jobbar med Mac.
Faktum är att de första åren jag körde PC fanns det inget Windows. Det fanns bara MSDOS.
Då var man tvingad att använda commando prompt.
Så ta och gå och lägg dig igen och försök vakna på rätt sida denna gång.
 

Falumas

Aktiv medlem
Oj vad grabben kan vara nedlåtande.
Du får gärna kalla mig vanlig användare. Faktum en användare som körde PC datorer redan innan du hade fått blöjor på dig. Så jag kör dagligen både PC och Mac.
Jag vet mycket väl vad en kommando prompt är. Nu kallar vi det ändå inte för det när vi jobbar med Mac.
Faktum är att de första åren jag körde PC fanns det inget Windows. Det fanns bara MSDOS.
Då var man tvingad att använda commando prompt.
Så ta och gå och lägg dig igen och försök vakna på rätt sida denna gång.
Så var det, fast nu är MSDOS bara kvar i Windows av sentimentala skäl. Nu använder förmodligen få Windowsanvändare MSDOS om dom nu vill ha en kommandoprompt.

/Karl
 

Mankan G

Aktiv medlem
Hur vore det om vi försökte lösa ts problem istället för att diskutera ordval och ha synpunkter på varandras kunskaper
 
ANNONS