Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanlagringsenhet - vad finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Förra sommaren köpte jag en laptop (15") för att använda som mellanlagring på resor men också lite bildredigering. Jag hade väl oturen att köpa ett "måndagsexemplar" och den pajade efter bara ett par månader och hundratals bilder gick förlorade. Jag kände också att den inte var optimal i vilket fall som helst, eftersom den inte var bra att släpa på under fotografering.

Vad man måste utgå ifrån är naturligtvis vilka behov den ska täcka och i mitt fall ska den dels klara lagra bilder men också gå att använda för att kunna avgöra om en bild är bra eller inte. Jag har åtskilliga gånger befunnit mig på en plats där en bra bild kan tas men omständigheter har gjort att bilden inte blivit t.ex. skarp nog, men det har framkommit först när jag hemma igen tittar igenom bilderna.

Frågan är vad som finns och hur bra dessa är? Jag känner till 2 produkter, dels Epson P-7000 och Colorspace UDMA. Den första (Epson) har några år på nacken och har en maximal kapacitet på 160 GB och den andra en skärm men rätt dålig bildvisning (som jag fattat det). Batteriets kapacitet är naturligtvis också en faktor i det hela, både på dessa två och andra alternativ. Till sist så är priset också en viktig faktor.

Har du erfarenet av dessa två att dela med mig eller känner du till andra produkter? En mindre laptop kan också vara ett alternativ, frågan är ju om det kan vara ett bra alternativ?

MVH
Jacob Boman
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag känner till 2 produkter, dels Epson P-7000 och Colorspace UDMA. Den första (Epson) har några år på nacken och har en maximal kapacitet på 160 GB och den andra en skärm men rätt dålig bildvisning (som jag fattat det). Batteriets kapacitet är naturligtvis också en faktor i det hela, både på dessa två och andra alternativ. Till sist så är priset också en viktig faktor.
Colorspace har inte alls speciellt dålig bildvisning. Jag har en äldre modell och det är inte svårt att t ex avgöra om skärpan sitter rätt. De nya modellerna har större och bättre skärm. Colorspace är riktigt snabb (min laddar ner 1 GB/min, de nya är ännu snabbare) och har hyfsad batteritid (min klarar uppåt 100 GB på en laddning, de nya lär ha dubbelt så bra batteri). Apparaten är ganska plastig och ful, men sköter jobbet utmärkt väl imho. Tål uppenbarligen en hel del stryk också.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag har inte koll på marknaden och har därför inget specifikt förslag, men oavsett mellanlagringsenhet så bör du aldrig ha dina bilder på endast ett ställe. Risken att samma sak händer dig igen är i annat fall stor.
 

jonasforsgren

Aktiv medlem
Jag har både en äldre Epson och en äldre HyperDrive Colorspace.
Epson utstrålar mer kvalite men rymmer för lite (80gb). Jag använder min Hyperdrive mest då jag har en "okrossbar" pelican case som den passar perfekt i. Jag har aldrig haft problem med den.
/Jonas
 

PMD

Aktiv medlem
Varför inte en liten s.k netbook?

Även de allra billigaste har numera diskar på minst 250Gbyte, och de har större skärmar än en Epson P-7000 och liknande. Dessutom är de oftast billigare eller åtminstone inte dyrare än en dedicerad mellanlagringsenhet. Nackdelen är att de är lite större, men det är stor skillnad på en 10-tums netbook och en 15-tums laptop.
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Väcker liv i tråden

Hej!

Såg att den här tråden är lite gammal och tänkte att det kan ha hänt en del sedan sist...

Jag ska ut och resa och funderar på hur jag ska mellanlagra (och ta back-up) på mina bilder under den dryga månaden jag är borta. Mellanlagringsenhet, surfplatta, netbook (eller annan bärbar dator)?

Var först inne på någon form av mellanlagringsenhet (som inte kräver dator), helst med skärm. Men det verkar vara rätt ont om sådana produkter... Någon som har ett konkret tips?

Antar att surfplatta inte riktigt fyller behovet av att kunna lagra (många) bilder, men har ingen koll... Kan man föra över bilder direkt från en kamera till en surfplatta över huvud taget? Stödjer surfplattor råformat?

Annars börjar jag luta mer och mer åt en netbook eller till och med en lite större bärbar dator. Om jag köper en netbook eller bärbar dator vill jag dock gärna kunna jobba lite med bilder "ute i fält" - annars ser jag inte poängen med en såpass stor maskin. Vågar man lita på de allra billigaste netböckerna - är rädd för att de alla billigaste varianterna kanske inte är så stabila och vill inte satsa alla mina semesterbilder på det... Är det någon som har tips på netbooks eller bärbara datorer som lämpar sig för mellanlagring och ev. lite redigering i fält? Återigen ser jag jättegärna konkreta tips på specifika produkter.

Får för övrigt gärna kosta mindre än min flygbiljett till Vietnam...

Tack för hjälpen!

/Eric
 

Snapphane

Aktiv medlem
Det mesta med Android fungerar, i stort sett, du behöver bara en USB-OTG kabel. RAW kan väl bli lite klurigt eftersom det är rätt tungt, men det verkar finnas appar. Hitta denna länken, http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1494737

Netbooks går väl att finna, men är återigen rätt klena om du vill hålla på med raw. Ultrabooks är små och kraftfulla, men kryper lätt upp till 10 papp och området där omkring.
 

PMD

Aktiv medlem
Finns det androidenheter med mer än 32 Gbyte flashminne? En backupenhet för bilder bör väl ha ett par hundra gigabyte för att vara användbar?

Kan man koppla ihop en kortläsare, en androidenhet och en USB-disk via en hub för att föra över bilder från ett minneskort till en hårddisk?
 

PMD

Aktiv medlem
Netbooks går väl att finna, men är återigen rätt klena om du vill hålla på med raw.
Poängen med en netbook är att de flesta sådana är billiga, har hyfsat mycket disk och inbyggd kortläsare för SD samt är tillräckligt små för att ha med sig på en resa. Det är ett alternativ till en mellanlagringsenhet av typen Hyperdrive Colorspace och liknande.

Redigera får man göra när man har kommit hem till sin riktiga dator.
 

erro.se

Aktiv medlem
Man kan, om inte annat, åtminstone koppla en minneskortläsare via USB till sin Androidtelefon och kopiera bilder från minneskort till telefonen. Sen tar man bort läsaren och sätter dit valfritt vanligt US-minne, och kopierar från telefonen till minnet. Så har jag gjort under några semesteresor för att fixa backup. Sparar sen minneskort och USB-minnen på två olika ställen under resan. Den ena sorten i min packning och den andra i sambons, t.ex.
 

b-krantz

Aktiv medlem
Förlåt att jag inte förstår frågan.

Vore inte det enklaste att ha ett etui med flera minneskort? Byt minneskortet i kameran när det är fullt.
En surfplatta som du ansluter till kameran via hdmi borde fungera som bildvisare. Har du en laptop som bildvisare/redigerare med dig töm då inte minneskortet utan använd fler kort, då försvinner inte bilderna om datorn dör eller blir stulen.
 

Per

Aktiv medlem
Kan man koppla ihop en kortläsare, en androidenhet och en USB-disk via en hub för att föra över bilder från ett minneskort till en hårddisk?
Jag vet inte om det skiljer mellan olika Androider, men till Galaxy S3 går det i alla fall fint att koppla en hub via usb-otg och flytta/kopiera filer direkt mellan anslutna enheter.

http://m.youtube.com/#/watch?v=46IiRyigUH0

(raw-filer kan man konvertera med tex RawVision, "for what it's worth" på mobilens/plattans okalibrerade skärm. Men har man fotat enbart raw och kvickt vill få iväg en jpg nånstans så är det ju smidigt att bara plugga kameran till mobilen, göra några grundläggande justeringar och posta)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Köp en Denver 7" Surfplatt för 800 kr, en USB-läsare för 150 kr samt en 2.5" extern HD för 400 kr (320 GB)-
totaltpris: knappt 1400 kr. Allt går ju att använda till annat sen ju.

/Stefan
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Tack för alla svar - en hel del intressanta tips!

Har själv en Samsung Galaxy S2, och en usb-hub på jobbet som jag tänkte låna för att testa om det går att föra över bilder direkt från minneskortläsare i en usbport till en hårddisk eller stort usbminne i en annan port.

Är väl lite rädd för att telefonen inte är tillräckligt bra/kraftig för att kunna hantera det, men ska testa. Återkommer med rapport!

Annars var tipset med en billig surfplatta också intressant tycker jag - och i värsta fall löser jag allt med en netbook :)

Men är det inte lite märkligt att det finns så ont om renodlade mellanlagringsenheter som (nya motsvarigheter till) Hyperdrive Colourspace eller Epson P-4000/5000? Verkar finnas rätt mycket sånt på t.ex. B&H men den svenska marknaden är typ tom på dem verkar det som.

/Eric
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jag hade köpt minneskort. För 1400 spänn får du rätt många GB om du inte promt måste ha de snabbaste korten. Minneskorten innehåller inga rörliga delar och är uppdelade på fler enheter vilket inte HD har/är. Har aldrig haft ett enda problem med ett minnskort vilket jag inte direkt kan påstå gälla för HD. Speciellt på resor med alla strapatser som man kan råka ut för. Dessutom går det enkelt att köpa fler kort om lagringsmöjligheterna skulle ta slut under resans gång. Man kan dessutom posta dem (med rek eller liknande för att säkerhetsställa leveransen) under resans gång för att "bli av" med bördan att släpa runt på dem :)

Jag har en Epson P-2000 och en annan modell som jag avände flitigt under DSLRs barndom när minneskorten kostade mer än fläskpannkaka. Numera var det länge sedan som jag använde dessa.

Allt beror givetvis på hur mycket du tänker dig att plåta. Själv så klarar jag mig med ca 16 GB per vecka när jag är ute o reser. På fritiden alltså. Är det jobb så kan det vara väldigt olika. Beror på jobbet. Är det riktigt stora mängder bilder så är nog en HD det bästa alternativet eller att gå in på något vettigt internetkafe och ladda upp bilderna till en FTP server eller en onlineservice
 

Mankan G

Aktiv medlem
Men är det inte lite märkligt att det finns så ont om renodlade mellanlagringsenheter som (nya motsvarigheter till) Hyperdrive Colourspace eller Epson P-4000/5000? Verkar finnas rätt mycket sånt på t.ex. B&H men den svenska marknaden är typ tom på dem verkar det som.

/Eric
Tycker inte jag. Minneskort kostar så pass lite idag att en extern mellanlagringsenhet helt enkelt inte är värd slantarna för gemene man. Proffsen använder nog annan utrustning såsom laptops och onlinetjänster.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag hade köpt minneskort. För 1400 spänn får du rätt många GB om du inte promt måste ha de snabbaste korten. Minneskorten innehåller inga rörliga delar och är uppdelade på fler enheter vilket inte HD har/är. Har aldrig haft ett enda problem med ett minnskort vilket jag inte direkt kan påstå gälla för HD.
För 1400 kr får du nog inte 320 GB lagringsutrymme.
Dessutom så är ju surfplattan bra till annat på resan, läsa nyheter, spela, fungera som backup, visa kunder/famil bilderna, se på film.
Hårdisken kan man ju använda som backupenhet hemma, eller portabel bildbank eller annat.
Allt detta kan du inte göra med enbart minneskort för 1400 kr.


/Stefan
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Jag hade köpt minneskort. För 1400 spänn får du rätt många GB om du inte promt måste ha de snabbaste korten. Minneskorten innehåller inga rörliga delar och är uppdelade på fler enheter vilket inte HD har/är. Har aldrig haft ett enda problem med ett minnskort vilket jag inte direkt kan påstå gälla för HD. Speciellt på resor med alla strapatser som man kan råka ut för. Dessutom går det enkelt att köpa fler kort om lagringsmöjligheterna skulle ta slut under resans gång. Man kan dessutom posta dem (med rek eller liknande för att säkerhetsställa leveransen) under resans gång för att "bli av" med bördan att släpa runt på dem :)
Jag gillar framför allt tanken på att man genom telefonen eller en enkel surfplatta kan flytta bilderna mellan flera olika enheter. I teorin skulle jag då kunna ha lika många kopior som jag orkar släpa på usb-minnen. Många minneskort minimerar ju enbart risken för att bli av med alla bilder på en gång, men det är ju ingen back-up. Och även om jag "bara" blir av med ett 16GB minneskort så är ju det rätt många bilder, som jag då inte har någon annan stans. Och så slipper jag leta upp schyssta internetcaféer utan kan göra allt på hotellrummet precis innan läggdags (med eller utan wifi).

Typ så tänker jag :)

E.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Många föreslår att man ska kopiera minneskortet till smartphone eller surfplatta och sen kopiera vidare till hd. Är det någon som vet hur lång tid det tar?

Jag har en känsla av att det är en ganska långsam process. Min gamla Colorspace kopierar en gig i minuten, de nya modellerna lär vara dubbelt så snabba.
 

PMD

Aktiv medlem
Det går nog snabbare om man kan kopiera från ett minneskort (i en USB-minneskortläsare) till ett USB-massminne (t.ex. en disk) via en hub och en telefon/surfplatta, utan att mellanlagra på telefonen/surfplattan (annat än buffringen, förstås).
 
ANNONS