Annons

Välja en Nikon D700 eller Nikon D600?

Produkter
(logga in för att koppla)

josefinwestergren

Aktiv medlem
Hej!

Jag sitter och försöker bestämma mig för vilken kamera jag ska köpa.
Valet står nu mellan D600 och D700...

Jag är hobbyfotograf (kör hobbyverksamhet just nu med sikte på att starta eget på sidan om mitt vanliga arbete inom 2 år) och fotograferar främst porträtt (djur, barn, bröllop osv)

Har ett Nikon AF-S 50mm/1.4 G som går varmt.. så det får följa med mig in i fullformatsdjungeln.

MEN vad skulle ni välja och VARFÖR?
D800 har jag också nosat på men den känns stor, tung, stora bildformat... storleken lockade med D600 men är det samma bildkvalité som med D700?
Det verkar vara så många som är nöjd med 700:an. Och jag vill inte köpa "fel" kamera.

Jag är inte så bra på den tekniska biten så ni får gärna "hjälp-förklara" för en korkad fotograf...
Det stod någonstans att 600:an hade 39 fokuspunkter mot 700:ans 51 - vad blir det för resultat av det?

Tillägg:
Jag har en Nikon D60 nu så jag byter upp mig hur som helst, men vill känna att det blir ordentligt!
 
Senast ändrad:

cornus

Aktiv medlem
Hej!

Jag har d700 och d800 och jag är helnöjd med båda två. Om du tycker d800 är för stor och tung är tyvärr d700 ännu något tyngre.

//Lasse
 

eroko

Aktiv medlem
Okii. Det skiljer ju faktiskt 4 år och dubbelt så många pixlar mellan d700 och d600. Kör inte Nikon så jag lämnar över till experterna på det. Hade jag haft pengar och valt som du hade det självklart blivit d600 om du tycker d800 är för stor.

Edit: Kamerastorleksjämförare :) http://j.mp/SHmAwl
 

josefinwestergren

Aktiv medlem
Okii. Det skiljer ju faktiskt 4 år och dubbelt så många pixlar mellan d700 och d600. Kör inte Nikon så jag lämnar över till experterna på det. Hade jag haft pengar och valt som du hade det självklart blivit d600 om du tycker d800 är för stor.
MEN då ska jag strula till det ytterligare (för mig själv) och säga att om det är så att D800 är mycket bättre än D600 så kan jag ev tänka mig att överväga den trots storleken.
Jag är - som ni ser - otroligt förvirrad när det gäller detta kamerainköp. :p

Men D600 verkar ju prisvärd och när man ofta ligger i gräset och fotar barn och hundar, porträtt öht utan stativ kanske det är smidigt med en mindre modell?
 

krillan54_gmail.com

Aktiv medlem
Hej Josefin . Det där med att välja kamera är nog en av dom rätt svåra sakerna . Mitt råd är att först och främst veta vad man ska använda kameran till för sårts motiv . Kanske du vill fota snabba händelser - då är en kamera med bra autofokus och snabb motormatning att föredra . Ska du fota bilder i allmenhet är nog bägge dessa kameror du beskriver jämnställda . Har själv en D700- har haft den i ca-8 månader . Måste säga att det är en välldigt bra kamera att äga . Stirra dej inte blind på massa teckniska formler utan använd kameran till vad den är ämnad till . Att ta bra bilder . D700- leveraerar välldigt fina bildfiler - även när du drar upp iso- talet ganska mycket . En sak du bör tänka på - D700- är en utgående modell . Finns förmodligen bara på begagnatmarknaden . Där kan du göra ett välldigt bra fynd till vettiga pengar . Hälsningar Krillan 54 .
 

Tell

Aktiv medlem
Skillnaden mellan D600 och D800 är egentligen inte så stor. D800an är lite större, har lite flera pixlar, lite större hus, lite bättre AF, lite färre bps och några flera småfunktioner. Inget som du antagligen kommer sakna. Du lär sakna dom där tusenlapparna mer typ..
Bildkvalitetsskillnaden mellan dom är iaf nästintill noll, båda ligger i topklass, men D800an som sagt vinner på lite flera pixlar. Fast för typ 99% av alla fotografer så är alla dom där extra pixlarna totalt onödiga o mest bara ivägen eftersom kameran, filöverföring och bildbeahndling blir långsammare.
O skillnaden mellan D600 och D700 är väl D700an har större o tåligare hus, sämre sensor, inte kan filma, kanske lite flera funktioner o fler bilder per sekund. Typ.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
man köper inte kamera för livet..

Köp en beg 700. Den är bra! Märker du längre fram att du ev. saknar mer pixlar, kan du byta när du har mer på fötterna.
Jag har en d3s, d800 och d300s. Dottern har en d700 och hon tar bättre bilder än jag!

lma
 

Kiboko

Aktiv medlem
Jag har en D800 och en D700 och är helnöjd med dem båda.
Men köper du en D600 tror jag inte du kommer ångra dig …

Däremot fick jag en tanke när du skrev att du ofta ligger ner och fotograferar. Har du funderat på en Nikon D5200? Då behöver du inte alltid ligga! Du får pengar över till bra optik och blixt …
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003030127/nikon-d5200-med-af-18-55-3-5-5-6-ii-svart

Annars är som sagt D600 den lättaste av kamerorna D600, D700 och D800 …
/jonas
 

horvendile

Aktiv medlem
För att gå tillbaka till ursprungsfrågan, D600 vs D700:

D700 går att skrämma upp i högre seriebildtagningshastighet, alltså fler bilder per sekund. Fast jag tror du behöver batterigrepp då.
Jag tror också att D700 har något bättre autofokus än D600, så om du tror att dina motiv kommer förflytta sig snabbt och svårförutsägbart, speciellt i dåligt ljus, kan D700 vara bättre. Jag har inte stenkoll på den biten.

Bortsett från dessa två förbehåll skulle jag säga: D600, alla da'r i veckan. Helt enkelt eftersom den har en sensor som är så mycket modernare att det spelar roll.

Sedan kan man ha åsikter om användarergonomi, men det är rätt mycket en subjektiv fråga.
 

josefinwestergren

Aktiv medlem
Hej Josefin . Det där med att välja kamera är nog en av dom rätt svåra sakerna . Mitt råd är att först och främst veta vad man ska använda kameran till för sårts motiv . Kanske du vill fota snabba händelser - då är en kamera med bra autofokus och snabb motormatning att föredra . Ska du fota bilder i allmenhet är nog bägge dessa kameror du beskriver jämnställda . Har själv en D700- har haft den i ca-8 månader . Måste säga att det är en välldigt bra kamera att äga . Stirra dej inte blind på massa teckniska formler utan använd kameran till vad den är ämnad till . Att ta bra bilder . D700- leveraerar välldigt fina bildfiler - även när du drar upp iso- talet ganska mycket . En sak du bör tänka på - D700- är en utgående modell . Finns förmodligen bara på begagnatmarknaden . Där kan du göra ett välldigt bra fynd till vettiga pengar . Hälsningar Krillan 54 .
Tack för dina tankar!
Jag har i månader nosat på begagnade 700 men som med allt begagnat vet man aldrig vad man får - eller om man ens FÅR den när man köper via nätet från privatperson...

Jag fotograferar ju mest djur, barn, människor, porträtt helt enkelt... Har gått väldigt bra bara med min Nikon D60 och ett 50mm/1.4. Dock har man missat en del ögonblick som blir suddiga med den... men det har oftast gått vägen.
 

josefinwestergren

Aktiv medlem
För att gå tillbaka till ursprungsfrågan, D600 vs D700:

D700 går att skrämma upp i högre seriebildtagningshastighet, alltså fler bilder per sekund. Fast jag tror du behöver batterigrepp då.
Jag tror också att D700 har något bättre autofokus än D600, så om du tror att dina motiv kommer förflytta sig snabbt och svårförutsägbart, speciellt i dåligt ljus, kan D700 vara bättre. Jag har inte stenkoll på den biten.

Bortsett från dessa två förbehåll skulle jag säga: D600, alla da'r i veckan. Helt enkelt eftersom den har en sensor som är så mycket modernare att det spelar roll.

Sedan kan man ha åsikter om användarergonomi, men det är rätt mycket en subjektiv fråga.
Som jag skrev till en annan; jag försöker jämföra lite med vilka behov jag egentligen har eftersom jag nu fotat med min typ 6 år gamla D60 och ett 50mm/1.4 objektiv och ändå varit ganska nöjd.
Men bildkvalitén är ju inte den bästa alltid, och den är VÄRDELÖS redan på låga ISO.

OCh om jag ska jämföra med vad jag har nu så borde väl D600 vara revolutionerande? Eller tänker jag fel? :)

JAg fotograferar porträtt i första hand, barn, djur, bröllop osv,
 
Senast ändrad:

Kiboko

Aktiv medlem
Detta vet du säkert redan … Ett 50mm f1,4 kommer ge fina bilder med en D600 (FX kamera) också … Men inte samma bilder. På D600 blir 50 mm ett normalobjektiv och ger bilder som ett 35 mm skulle göra på din D60 (DX kamera). För att få liknande utsnitt som ditt 50 mm har givit dig hittills behöver du ett 85 mm …
/jonas

Lycka till med ditt nya köp!

Edit: Jo, en D600 är som ett nytt liv - revolutionerande - i jämförelse med D60 … :)
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jag har D700 och är helnöjd med den till det jag använder den till. Den har dock i princip nergraderats till en sportkamera numera. Stor o tung är den. Använder mest en Nex 6 till vardags numera men det är inte vad du frågar om så..... här kommer mina 10 cent:

Har du pengingbrist eller behöver det som D700 är bättre på så köp en begagnad sådan. Den är mycket bättre på snabba motiv. Både AF och fps är klart rappare är D600.

Om du inte känner att det som D700 är bättre på är speciellt viktigt för dig så välj D600.

Skillnaden i upplösning mellan D700 och D600 är väldigt liten om det är printade bilder du vill ha. Jag printar ofta bilder uppåt 1,5 x 2 meter tagna med min D700 med ett förbluffande resultat. Dock kan du använda den högre upplösningen i D600 till andra saker. Tex att minska bruset (som ändå är väldigt lågt i D700) eller att beskära bilderna hårdare.

Jag uppfattar även att D700 är en bättre kamera rent yrkesmässigt då gränssnittet är mer "proffsigt". Dvs lättare och mer direkt att använda när det brinner. Viktigt? Kanske, kanske inte, Det vet bara du. Dessutom är det en smaksak.!!!

Glöm bara inte att D700 med en bra zoom inte är en lättviktare direkt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Skillnaden mellan D600 och D800 är egentligen inte så stor. D800an är lite större, har lite flera pixlar, lite större hus, lite bättre AF, lite färre bps och några flera småfunktioner. Inget som du antagligen kommer sakna. Du lär sakna dom där tusenlapparna mer typ..
Bildkvalitetsskillnaden mellan dom är iaf nästintill noll, båda ligger i topklass, men D800an som sagt vinner på lite flera pixlar. Fast för typ 99% av alla fotografer så är alla dom där extra pixlarna totalt onödiga o mest bara ivägen eftersom kameran, filöverföring och bildbeahndling blir långsammare.
O skillnaden mellan D600 och D700 är väl D700an har större o tåligare hus, sämre sensor, inte kan filma, kanske lite flera funktioner o fler bilder per sekund. Typ.
Pi


Det viktigaste skälet för mig att välja D800 över D600 var att D800:ans sökare var bättre för mig som glasögonbärare, samt att autofokuspunkterna satt så tätt ihop på 600:an, vilket gör att man får fokusera och vifta med kameran ganska mycket för att komponera om hela tiden. Något som jag fann otroligt irriterande.

Vad det gäller bildkvalitet, betvivlar jag att jag skulle märka någon större skillnad, även om det ibland kan vara bra att kunna göra rejäla delförstoringar med bra kvalitet.

Vid bildbehandling tar naturligtvis stora filer längre tid, men även D600:ans filer kommer att vara stora och förmodligen fordra att du har det senaste i datorväg om det inte ska bli långsamt, så jag hade inte låtit det påverka valet i någon högre grad.

En annan sak att tänka på, är att lättare inte alltid är bättre. Fotograferar du med lite tyngre objektiv som t.ex. 70-200 på fri hand känns det väldigt obalanserat med ett lätt hus. För egen del satte jag på ett batterigrepp på min D800 för att få bättre balans med tyngre objektiv.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Om prister inte är det väsentliga, självklart D600 över D700. Jag skulle inte köpa in mig i så gammal teknik som D700.

D800 vs D600 så väljer jag D800, tänk på om du vill ha scenvalsknapp som bara finns på D600, dvs om någon annan familjemedelm som inte är så haj på att hantera en kameras inställningar ska använda den så är det ett bra attribut, annars skulle jag nte vilja ha den ratten.

Se bara till att du ahr pengar kvar till bra optik, te x nikkor 24-70.
 
ANNONS