Annons

Sigma 24-105mm F4 DG OS HSM (Art)

Produkter
(logga in för att koppla)

Mesch

Aktiv medlem
Jag är supersugen på detta objektiv då det kändes riktigt bra när jag pillade på det på fotomässan.
Har dock inte hittat några tester ännu, någon annan som känner som jag, dvs sugen och hungrig på information :)

Tänkte hänga det på min D800 som standardglugg 1A

Tips på tester och testbilder tas tacksamt emot.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Väldigt få som hoppar upp och ner i extas över denna glugg här. Börjar nästan tro att man missat något.
Nåja, tänkte ju inte köpa den före jul i alla fall så det lär ju dyka upp fler tester man kan luta sig mot i sitt beslut :)
Finns den ens tillgänglig att köpa ännu? Är hursomhelst också ganska intresserad av gluggen.
 

eskil23

Aktiv medlem
Finns den ens tillgänglig att köpa ännu? Är hursomhelst också ganska intresserad av gluggen.
Hade jag haft en fullformatskamera så hade jag också dreglat över det objektivet. Nu har jag ingen FX, så för mig är Sigma 17-70 mm f/2,8-4 DC OS HSM Contemporary mer lockande. Fast jag är osäker på att den är så mycket bättre än min Nikon 16-85 att det lönar sig att uppdatera.
 

matti

Aktiv medlem
Har haft alltför många front- eller bakfokuserande Sigmor för att jag skall vara överhuvudtaget exalterad :p
 

matti

Aktiv medlem
Nej...ett antal EX-gluggar. Men jag har ruttnat totalt på dem. Kanske är bättre nu...den som lever får se...men mig har de förlorat som kund.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ok...sedärja...de har krupit till korset Sigma ;-)
Nej, knappast. Den kostar en slant och är till för framtida uppgraderingar, kompatiblitet, felsökning och justerings så AF hastigheter odyl matchar mer den typ av foto man ägnar sig åt.
Något som de övriga fabrikakatörer borde ta efter.
Dockan är altså inte primärt till för att justera fabriksfel. Sånt lämnar man in för garantiärenden och Sigma har väl 1 år. Så jag tycker det är konstigt att folk inte passar på att nyttja det för AFjusteringar är även kamerahusberoende. Därför ber alla märkesverkstäder att man lämnar in både hus och objektiv för justering.

/Stefan
 

Newnoise

Aktiv medlem
Ok...sedärja...de har krupit till korset Sigma ;-)
Som om aldrig en nikon/canon glugg felfokuserat? Man får 5års garanti på Sigma/Tamron, hur många år får man på Nikon/Canon? Tycker verkligen Sigma tar sitt ansvar mot oss konsumenter, fler borde ta efter!

Men vi kanske ska hålla oss till ämnet?:)
 

Mesch

Aktiv medlem
Har haft alltför många front- eller bakfokuserande Sigmor för att jag skall vara överhuvudtaget exalterad :p
Har aldrig haft några "piratobjektiv", men det här skulle kunna bli det första. Nikon har ju inte ens något motsvarande.
Lite orolig för fokusproblem är man ju, man får väl invänta rapporter här på forumet.
 

Mesch

Aktiv medlem
Som om aldrig en nikon/canon glugg felfokuserat? Man får 5års garanti på Sigma/Tamron, hur många år får man på Nikon/Canon? Tycker verkligen Sigma tar sitt ansvar mot oss konsumenter, fler borde ta efter!

Men vi kanske ska hålla oss till ämnet?:)
Nackdelen blir ju att man måste ha in grejorna på flera ställen om man har lite olika tillverkare.
Jag bor ju i västerort och kan kliva in hos Nikon och prata med teknikern direkt. Jädrans smidigt
 

bostam02

Aktiv medlem
Jag är supersugen på detta objektiv då det kändes riktigt bra när jag pillade på det på fotomässan.
Har dock inte hittat några tester ännu, någon annan som känner som jag, dvs sugen och hungrig på information :)

Tänkte hänga det på min D800 som standardglugg 1A

Tips på tester och testbilder tas tacksamt emot.
Alldeles ny recension från Cyberphoto. Fick "guld", men det får väl ganska många produkter.....?

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=24105hsmca
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Den begränsning man kan tänka sig då det här objektivet är mer intressant för Nikon än Canonanvändare är att Nikon tycks vara i en fas av att introducera kompatibilitetsproblem med tredjepartstillbehör. Notera senaste firmware och batterikompatibilitet, kompatibilitet med D5300 och Sigmagluggar och två stämningar på kort tid -Sigma för OS och Polaroid för kamera (Nikon 1 likhet). Man får hoppas att Sigmas USB docka avhjälper detta.
 

kaoriblast

Aktiv medlem
Såg att DxO-marks tester tyder på att den här är bättre än Canons variant, så då har den nog också kunnat göra skäl för sin guld-märkning hos Cyberphoto.
 
ANNONS