Annons

Mer minne i Imac?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mårmat

Medlem
Jag har en Imac 21,5 tum late 2009 med 4gb minne och 3,06 Intel core Duo processor. Jag är en rätt flitig amatör och använder Lightroom 5 och Photoshop CC och ibland photomatix. Jag tycker det går väl segt i mellanåt... Lönar det sig att stoppa i mera minne eller är det slöseri med tid och pengar? Köpa ny dator direkt istället?
 

Yonazarith

Aktiv medlem
Korta svaret är ja, det lönar sig med mer minne (8GB DDR3 är billigt nu för tiden).

Lite längre svaret är nja... OSX Mavericks har visat sig rätt segt på många äldre Macar, har själv en liknande iMac hemma som rullar fint medan min MacBook från samma år (plast-unibodyn) går rätt slött trots 8GB RAM. Att iMacen är rätt nyinstallerad och att MacBooken aldrig installerats om, bara uppdaterats och uppgraderats under årens lopp, kan spela in i det hela.

Det händer mycket med hårdvaran i iMac på 5 år, samtidigt kan lite RAM för sådär 500:- verkligen snabba upp det för dig. Så, det är som alltid en avvägningsfråga, om jag var du så skulle jag chansat på att uppgradera minnet först i alla fall, om det inte fungerar så kanske en formatering och ren nyinstallation hjälper. Som sista utväg, byta upp dig till nytt.
 

tussii

Medlem
Den enskilt största uppgraderingen du faktiskt kan göra förutom att stoppa in mer minne är att faktiskt byta ut din mekaniska hårddisk mot en SSD.

Det är inte tänkt att det skall gå att göra själv men är du händig så är det fullt möjligt. Innefattar att man plockar ner datorn (skärmpanelen osv) men vinsten man får av en snabbare hårddisk är enorm.

http://www.everymac.com/systems/apple/imac/imac-aluminum-faq/imac-intel-21.5-inch-27-inch-aluminum-how-to-upgrade-hard-drive.html

Jag hade gjort ett försök. Sen är din iMac ändå till åren och har ingen garanti kvar att bryta ändå.

Hör annars med en auktoriserad mac-verkstad om de har möjlighet att göra det åt dig mot betalning.
 

Mårmat

Medlem
Jag provade att stoppa i 2gb (allt de hade hemma hos min handlare) och det gör märkbar skillnad. Klart värt 250 spänn. Jag har inte uppdaterad till OSX Mavericks utan kör fortfarande på Lion. Får en uppdatering samma effekt som en ominstallation när det gäller ordning och reda i systemet? Jag har funderat på att installera om operativsystemet för att se om det blir snabbare men tyvärr dog dvdspelaren för rätt många år sedan.

Tack för tipset och länken till hur man byter hårddisk. Kan kanske vara värt ett försök men då lär jag väl få byta ut dvdspelaren också om jag ska få det att funka hela vägen med installation av operativsystem osv. Kanske ska prata med nån datadoktor och få ett kostnadsförslag. En ny är trots allt rätt dyr.
 

tussii

Medlem
Trevligt att det gav lite skillnad! Du kan ju alltid skapa en "installations-usb-sticka" (ett USB-minne med operativsystemet på).

Personligen var det många år sedan jag använde cd-/dvd-spelaren till något alls.

Det säljs ju t ex inte några nya macs med optisk läsare utan då får man införskaffa en extern.

Men ett enkelt sök på Google och du borde få upp bra guider, tanka hem mavericks från app-store och använd det. Gratis dessutom och har du nu fått lite mer ram så kommer det definitivt inte bli segare och din dator skulle förmodligen inte klaga över en ominstallation
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Jag har en Imac 21,5 tum late 2009 med 4gb minne och 3,06 Intel core Duo processor. Jag är en rätt flitig amatör och använder Lightroom 5 och Photoshop CC och ibland photomatix. Jag tycker det går väl segt i mellanåt... Lönar det sig att stoppa i mera minne eller är det slöseri med tid och pengar? Köpa ny dator direkt istället?
Har exakt samma dator men med 16GB. Flyter på rätt bra i LR. SSD gör säkert ännu större skillnad.
 

iSolen.se

Guest
Jag har en Imac 21,5 tum late 2009 med 4gb minne och 3,06 Intel core Duo processor. Jag är en rätt flitig amatör och använder Lightroom 5 och Photoshop CC och ibland photomatix. Jag tycker det går väl segt i mellanåt... Lönar det sig att stoppa i mera minne eller är det slöseri med tid och pengar? Köpa ny dator direkt istället?
Innan du labbar med mer minne, SSD och byte av operativ, städning etc etc. Du kanske ska överväga en ny mac som du säger. Den är 5 år och du kommer säkert vilja uppgradera rätt snart och då är ansträngning och pengar bortkastade.

Du kan väl göra enkla billiga saker men inte mer.
 

iSolen.se

Guest
jag har samma modell som TS och har 12 gb RAM. Flyter på fint även om jag har Mavericks
Jo jag har en gammal Macbook Air som jag har bytt till SSD, tycker det mesta flyter på bra i den. Allt bara funkar. Men ska jag göra något tyngre byter jag till en ny Windows desktop, inte dyr och springer cirklar runt allt annat jag haft.
 

Mårmat

Medlem
Tack för alla svar. Jag har uppdaterat till Maverick och beställt lite mer minne för några hundralappar. Att ge sig på och bytt till ssddisk är överkurs för mig men tack för tipset, det får bli i nästa dator. Jag hade inte koll på att det gick att göra ominstallation från USB så det kommer jag försöka göra också. Jag tror jag drar gränsen här och skaffar nytt när det blir för outhärdligt.
 

tussii

Medlem
Inga problem! När det är läge att byta upp sig så sitter det redan ssd i de nya macarna ("flashdrive") så det behöver du inte oroa dig över. Hoppas det fungerar ett tag nu!
 

iSolen.se

Guest
Det går bra med vilken extern hårddisk som helst. Ju snabbare anslutning och disktyp desto bättre går det.
Men varför? Då slutar ju macen vara en laptop och blir en desktop.

Det är inte svårt att byta till SSD om man nu bestämt sig för investeringen. Har gjort det själv några gånger. Jag installerar alltid operativet rent men man kan också klona den disk man har först om man vill slippa "börja om". Å andra sidan slits en dator så att den kan vara bra med en ren installation, speciellt eftersom det finns prestandaproblem här.
 

hornavan

Aktiv medlem
Men varför? Då slutar ju macen vara en laptop och blir en desktop.

Det är inte svårt att byta till SSD om man nu bestämt sig för investeringen. Har gjort det själv några gånger. Jag installerar alltid operativet rent men man kan också klona den disk man har först om man vill slippa "börja om". Å andra sidan slits en dator så att den kan vara bra med en ren installation, speciellt eftersom det finns prestandaproblem här.
Ola, sist jag kollade var min iMac en stationär dator-:)
Med tanke på att det är en rätt omfattande operation att sätta in en SSD skiva så är ju en lösning med en extern dito en lysande lösning, eller hur?
 

iSolen.se

Guest
Ola, sist jag kollade var min iMac en stationär dator-:)
Med tanke på att det är en rätt omfattande operation att sätta in en SSD skiva så är ju en lösning med en extern dito en lysande lösning, eller hur?
Haha, frågan brukar dyka upp om laptoppar.

Apple krångar till såna byten men det är bara att googla så hittar man anvisningar. Det är inte svårt.
 

tussii

Medlem
Men varför? Då slutar ju macen vara en laptop och blir en desktop.

Det är inte svårt att byta till SSD om man nu bestämt sig för investeringen. Har gjort det själv några gånger. Jag installerar alltid operativet rent men man kan också klona den disk man har först om man vill slippa "börja om". Å andra sidan slits en dator så att den kan vara bra med en ren installation, speciellt eftersom det finns prestandaproblem här.
Ja fast... iMac är en desktop så det går nog fint ändå. ;)
 
ANNONS