Annons

Historien bakom bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

picturethis.se

Aktiv medlem
Tack ni båda.

Ja, tanken var väl att man inte skulle få se bilden innan. Men jag är med på hur du tänker.

Jag har några bilder till att berätta om. Det får jag ta någon regnig dag...
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag letar ofta runt på youtube efter fotografers bakomfilmer, tutorials mm.

Man kan man lära sig om den teknik de använder, få en del tips och annat matnyttigt. Alla jobbar ju på olika sätt och det finns inga exakta regler för hur man framställer bilder.

Men det jag inte hittade, var de som berättar om hur deras bild blev till. Vad var förutsättningarna, omständigheterna, när bilden togs?

Själv har jag fotograferat 20 år och gick igenom mitt mentala bildarkiv om jag kunde hitta några historier att dela med mig med. Berättelserna är mest på kul, men sanna så som jag uppfattade situationen. Det är inget skryt, snarare en inblick i hur jag jobbar och hur slumpen, envetenheten och turen gjort att jag fått ett resultat.

Ta gärna en titt in min vardag.

http://www.youtube.com/watch?v=J_rdCqisY2E

http://www.youtube.com/watch?v=YlPZD-RZQz4

http://www.youtube.com/watch?v=8DYRZbfbpps



Kom gärna med kritik om hur ni upplevde dessa klipp. Är jag helt ute å snurrar? Var det lärorikt på nåt sätt, kanske tom underhållande?
Talar jag otydligt eller med dialekt?

(Det ni nu får veta kan ni väl försöka bortse ifrån innan ni ser klippen. Jag har alltså filmat mig själv, videokameran står på ett stativ. Jag talar till ett lampstativ. Det är bara jag i rummet)
Tycker det är bra, har inte kollat igenom allt än dock. Jag tycker det är för lite med sånt här runt omkring, det är intressant med tips och se hur andra tänker och hur man har hanterat olika situationer. Så mer sånt här!
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Va´ kul med lite respons!

Jag har ju saknat liknande själv och ännu inte hittat nåt. Man behöver ju inte göra det så komplicerat.
 

Karl2

Aktiv medlem
Påstås att en bild är tusen ord. Men en bild utan ord har vanligen ett mycket sämre värde. Nu är vi så lata att använda xif att där finns bara datum när bilden togs och några mindre nödvändiga kamerainställningar.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Ja. Och gamla analoga bilder har ju inte den informationen.

och det är ju inte självklart att man förstår situationen runt omkring när man ser en bild.,
 

Karl2

Aktiv medlem
Men otaliga är de gånger man vill veta var , när och vem, som är på bilden. En text bakom pappersbilden har sitt värde. Säkert har vi kunskapsluckor i hanteringen av exif. Lyckades med några jpg, men vad tar man sig till med råbilderna för att dokumentera "vem där och var".
 

Karl2

Aktiv medlem
Använder man jpg, Gimp och Linux , så med kommandot Bild, Bildegenskaper kommer man till Kommentarer. Historien om bilden kan skrivas här och bilden Exporteras. När bilden senare öppnas finns historien kvar utan att den stör det minsta.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Upps, det visste jag inte.

Det borde man ju alltid göra. Sitter just nu med 10 år av analoga 10 x 15 printar av min sons uppväxt. har ju redan glömt hälften om var och när…
 

afe

Aktiv medlem
Jag använder Lightroom för min bildhantering, och försöker vara noga med att skriva in nyckelord för alla bilder jag tycker är värda att bevaras (och det är alltså råfiler).. Jag lägger också upp alla dessa bilder på min flickr där de blir sökbara för en förhoppningsvis lång tid framöver. Det fungerar givetvis också med digitaliserade bilder fotograferade med film.
 
ANNONS