Annons

Fota magiska bröllopsbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

ranunkel

Aktiv medlem
Jag ska ta kort på ett bröllop i höst och förundersöker redan nu hur jag ska gå till väga, vilka typer av bröllopskort jag föredrar, ljus och poser.
Jag har hittat en typ av foto som jag inte riktigt vet hur man går till väga för att skapa, kanske vet någon här hur man gör?

http://www.finafani.com/2013/12/beautiful-wedding-dresses-2013/

http://blueeyedmutant.files.wordpress.com/2013/10/a-wedding-pretty-15.jpg

http://www.weddingphotographers.se/wp-content/uploads/2013/03/2013-03-13-AOB-2.jpg

Och hur gör jag för att få det gröna på sidan blurrigt?
http://dagnellfoto.se/wp-content/uploads/2010/06/Bröllopsfotografering-Rosendals-trädgård-9.jpg


Det är ju så vackert ljus i bilderna!
 

ranunkel

Aktiv medlem
Kort skärpedjup (stor bländare) och en gren med blad väldigt nära framför linsen ser det ut att vara i just den bilden i alla fall.

Tack! Jag är inte jätteförtjust i hela den bilden, men har funderat på hur man gör det blurriga framför motivet. Ska testa detta så snart lite löv uppenbarar sig på träden.
 

Karl2

Aktiv medlem
Det blurriga är Gimpat eller Photoshoppat. Samma gren har ju både skärpa och onaturlig oskärpa.
 

ranunkel

Aktiv medlem
Det blurriga är Gimpat eller Photoshoppat. Samma gren har ju både skärpa och onaturlig oskärpa.
Å fan.. men går det att göra liknande effekter med blurr framför motiv genom att ha lövverk väldigt nära kameran? Jag gillar inte att manipulera bilder efteråt.
 

ranunkel

Aktiv medlem
Det är främst de tre översta bilderna jag är förtjust i med ljuset och tekniken. Hur gör man såna magiska foton?
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Yes. Testa att hålla ett stort löv eller annat i andra handen och för in försiktigt framför frontlinsen när du tar en bild. Sett många som gör så.

Å fan.. men går det att göra liknande effekter med blurr framför motiv genom att ha lövverk väldigt nära kameran? Jag gillar inte att manipulera bilder efteråt.
 

Stuffert

Aktiv medlem
Det blurriga är Gimpat eller Photoshoppat. Samma gren har ju både skärpa och onaturlig oskärpa.
Vänta vänta lite nu... Det är väl ändå inte alls photoshopat?? Eller det skulle det kanske kunna vara men det där ser ut att vara så som de andra säger. Helt enkelt en gren eller löv nära objektivet då kortet togs.

Ser inte var "samma gren" är skarp??
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Den första är väl inte så svårt rent tekniskt.
Fast jag är tveksam till att det är en äkta bröllopsbild. Tror att det är en reklambild.

Först o främst verkar bilden vara tagen i soluppgången.
Det är inga problem MEN
Du skall köra upp bruden runt 2-3 snåret för att lägga smink och..och..o... o komma till fotograferingen innAN SOLEN GÅR UPP. Sedan skall hon gifta sig också. Inte en chans att man utsätter sig för det. Fast det skulle kunna vara ett kort lunchbröllop.

Nej min gissning är att det är taget med en betald modell för att visa klänningar.

Egentligen är du redan på rätt väg för att plåta ett bröllop.
1 ta reda på vilka bilder du vill ta.
2 Skriv ett schema över bilderna du skall ta
3 Reka miljöer
4 Gör en testfotografering med stoppur.
5 Gör om schemat så att det passar den tidsram ni har.
6 Vad gör du om det regnar eller du är sjuk?
7 Genomför fotograferingen efter schemat och kom ihåg:
Schemat är för att man inte skall glömma ngt, det är din trygghet.
Var också spontan! tillfället kommer aldrig åter, passa på.
När schemat inte håller är det verkligheten som gäller, välj bort ngt lämpligt ur schemat

Försök att ha kul
 

ranunkel

Aktiv medlem
Den första är väl inte så svårt rent tekniskt.
Fast jag är tveksam till att det är en äkta bröllopsbild. Tror att det är en reklambild.

Först o främst verkar bilden vara tagen i soluppgången.
Det är inga problem MEN
Du skall köra upp bruden runt 2-3 snåret för att lägga smink och..och..o... o komma till fotograferingen innAN SOLEN GÅR UPP. Sedan skall hon gifta sig också. Inte en chans att man utsätter sig för det. Fast det skulle kunna vara ett kort lunchbröllop.

Nej min gissning är att det är taget med en betald modell för att visa klänningar.

Egentligen är du redan på rätt väg för att plåta ett bröllop.
1 ta reda på vilka bilder du vill ta.
2 Skriv ett schema över bilderna du skall ta
3 Reka miljöer
4 Gör en testfotografering med stoppur.
5 Gör om schemat så att det passar den tidsram ni har.
6 Vad gör du om det regnar eller du är sjuk?
7 Genomför fotograferingen efter schemat och kom ihåg:
Schemat är för att man inte skall glömma ngt, det är din trygghet.
Var också spontan! tillfället kommer aldrig åter, passa på.
När schemat inte håller är det verkligheten som gäller, välj bort ngt lämpligt ur schemat

Försök att ha kul
Tack för svaret!

Jo, det är nog en klänningreklam på en av bilderna, det är jag medveten om men ljuset är lite som på de andra bilderna och så där magiskt att ljuset nästan, mne bara nästan "suddar ut" små detaljer i bilden som kanske nederdelen på klänningen.
De andra bilderna då? Det kanske är mer kvällssol på dem, ljuset kan man i och för sig inte kontrollera men går det att göra ett molnigt ljus till sådana magiska foton?
 

iSolen.se

Guest
Vänta vänta lite nu... Det är väl ändå inte alls photoshopat?? Eller det skulle det kanske kunna vara men det där ser ut att vara så som de andra säger. Helt enkelt en gren eller löv nära objektivet då kortet togs.

Ser inte var "samma gren" är skarp??
Det är mycket enklare med verkliga löv än att försöka efterapa samma effekt efterråt.
 

Rutquist

Aktiv medlem
Det som de tre första bilderna har gemensamt är bra ljussättning. Om du skulle försöka ta sådana där bilder med bara det befintliga ljuset skulle du få väldigt mörka skuggor, och personerna skulle ofta bara bli silhuetter mot den ljusa bakgrunden.

Jag skulle gissa på att den första bilden är tagen med en ganska stor (ca 2x2 m) vit reflektor på fotografens vänstersida, så nära modellen det går utan att den kommer med i bild. (Förutsatt att det inte blåste så mycket den morgonen. -I så fall en blixt med en ganska stor softbox, och en assistent som håller så att den inte blåser iväg.)

Andra bilden är nog tagen med en blixt genom ett paraply eller softbox, bredvid eller ovanför fotografen. (Det skulle också kunna vara utan blixt med mycket efterbehandling. Man kan se att det har försvunnit en del detaljer i det svarta.)

Tredje bilden är antagligen tagen en mulen dag. Det som ser ut som "solen" som lyser upp hennes hår bakifrån är en liten blixt med ett 1/2 CTO filter på.

Om du vill ta bröllopsbilder med avancerad ljussättning så gäller det att träna mycket i förväg. Brudparet har garanterat inte tid att vänta medan du testar olika ljussättningar. Åk gärna ut till platsen dagen före, med några kompisar som får agera brudpar, så att du kan testa. (Men var ändå beredd på att förutsättningar kan ändras. Vädret blir inte alltid som förutspått, och fotograferingar blir ofta uppskjutna så att solens läge ändras.)
 

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Men dom flesta kör ju faktiskt mest med naturligt ljus och reflexskärm. Så se var ljuset kommer och som sagt ut och träna på kompisar...
 

erdeljan

Aktiv medlem
Jag tycker heller inte det ser photoshopat ut. Självklart kan man ha lagt på grönt i efterhand men det går ju mkt lättare att göra det naturligt med hjälp av ren stor bländare.

Ungefär som snön i den här bilden, snön är mkt närmre än motivet och blir bara som en suddig massa.
http://mjonssonfoto.se/blogg/wp-content/gallery/solstaloppet2014_skogen/solstaloppet00080.jpg
Den ser photoshoppad... (Fast bara du vet 100% om det är den eller inte) :p

Allt annat har ni redan förklarat till TS...
 
ANNONS