Annons

Avbruten inspelning på 5D mk II

Produkter
(logga in för att koppla)

cosmo

Aktiv medlem
Har haft problem en tid med att min 5D mk II ibland avbryter filminspelning efter bara några sekunders inspelning. Symbolen för att buffert minnet fyllts upp visas strax innan. Minneskortet är ett SanDisk Ultra 16 GB med en hastighet på 30 MB/s dvs en bra bit över Canons krav på 8 MB/s för filmning. Efter som det inte händer allt för ofta har det varit krångligt att felsöka.

Nu kanske jag kommit något på spåren. Det verkar hända oftare när kortet suttit i datorn och jag har redigerat bilder på datorn utan att sedan formaterat kortet i kameran. Att bilder ligger kvar på kortet verkar inte ha någon betydelse däremot blir det problem om .xmp filerna efter redigeringen ligger kvar.

Är det någon annan som har erfarenheter eller teorier om detta? Jag ska själv fortsätta med min felsökning men det är som sagt krångligt och tidsödande när felet inte återkommer hela tiden. Måste dessutom strax köpa ett till CompactFlash kort inför en resa och skulle vilja veta först om felet ligger hos kortet. Tycker annars att Ultra-korten ger en bra balans mellan pris och prestanda.

Inställningar i övrigt 1920x1080 24 fps, Slutartid 1/50, bländare varierande, ISO så låga som möjligt i spannet 100-1600.
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Har haft sådana problem men de upphörde när jag formaterade kortet i kameran, numera formaterar jag i stället för att radera bilderna och det funkar klockrent. Har haft problemen på min Pentax och min Canon Powershot, det är Windows filhantering som är dålig och inte matchar kameran.
 

cosmo

Aktiv medlem
Jag var också inne på att det kunde ha med formateringen att göra. Men idag var jag ute och filmade med cf-kortet formaterat i kameran och vid vartannat videoklipp kom buffersymbolen upp på displayen och inspelningen avbröts. När jag kom hem igen testade jag kortet med ett program som heter H2testw men inga fel upptäcktes då.

Har nu gjort en djupformatering i windows och sedan en vanlig formatering i kameran men har inte hunnit testa ännu. Ska även testa att filma med ett äldre Ultra kort men det är endast på 2 GB så det är ju inte optimalt för video.
 

holck

Aktiv medlem
Har haft samma problem med Kingston 133X 16GB minnen. De ska klara runt 30MB/s.

Spelade in i 2-3 sek, sen avbröt den. Formatterade i kameran och så funkade de fint.

// A
 

Karl2

Aktiv medlem
När man raderar bilderna på kortet, så installeras en papperskorg om den inte redan finns. Bilderna flyttas till papperskorgen. Bilderna verkar försvinna, men inget minne har frigjorts. Istället för att formatera kan papperskorgen avlägsnas - förstöras.
 

Karl2

Aktiv medlem
Papperskorgen brukar finnas på stickan eller på minneskortet. Den uppstår när man raderar för systemet vill i god tro ordna med en ångermöjlighet.
 

holck

Aktiv medlem
Jo, det är jag fullt medveten om men jag använder som sagt inte en dator där papperskorgen
existerar. Jag redigerar inte på samma burk som jag kopierar från minneskortet.

Således har en ev. papperskorg inget med ovan att göra utan ligger på en annan nivå
än omlänkning av filernas pekare.

Beträffande Windowsmiljöer så har jag för mig att "Removable devices" inte använder papperskorgen utan dess data tas bort direkt, till skillnad från lokala diskar.

// A
 
ANNONS