Annons

Resa med kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Är det någon som rest med stor kamerautrustning senaste dagarna med tanke på:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/darfor-maste-du-ladda-mobilen-fore-usa-resan/

T ex extrabatterier, eller externa blixtbatterier kan lätt vara större än en normal mobiltelefon. Hur visar man att de är just batterier?

Externa hårddiskar, hur visar man att de fungerar?

Laddare är också ofta större än mobiltelefoner och går knappast slå på för att visa oskyldigheten.

Snart måste man checka in saker som man inte vill checka in.
 

Falumas

Aktiv medlem
Är det någon som rest med stor kamerautrustning senaste dagarna med tanke på:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/darfor-maste-du-ladda-mobilen-fore-usa-resan/

T ex extrabatterier, eller externa blixtbatterier kan lätt vara större än en normal mobiltelefon. Hur visar man att de är just batterier?

Externa hårddiskar, hur visar man att de fungerar?

Laddare är också ofta större än mobiltelefoner och går knappast slå på för att visa oskyldigheten.

Snart måste man checka in saker som man inte vill checka in.
Det är i stort sett bara till USA som det kan vara knepigt.

/Karl
 

gorred

Aktiv medlem
Jag kom hem från USA igår med kamera, tre objektiv, laddare och extrabatterier etc som vanligt i handbagaget. Inget anmärkningsvärt annorlunda i säkerhetskontrollen, men de nya reglerna ska väl inte börja gälla förrän idag.

Laddare, liksom extra batterier till kameran är sällan (aldrig?) större än mobiltelefoner. Och där förstår inte jag heller hur man explicit ska kunna bevisa att de är vad de är och inte ombyggda bomber.

Risken är att det blir initialt kaos i säkerhetskontrollerna innan man hamnar i de ändå ganska strömlinjeformade rutinerna som gällt den senaste tiden.
 

iSolen.se

Guest
Jag kom hem från USA igår med kamera, tre objektiv, laddare och extrabatterier etc som vanligt i handbagaget. Inget anmärkningsvärt annorlunda i säkerhetskontrollen, men de nya reglerna ska väl inte börja gälla förrän idag.

Laddare, liksom extra batterier till kameran är sällan (aldrig?) större än mobiltelefoner. Och där förstår inte jag heller hur man explicit ska kunna bevisa att de är vad de är och inte ombyggda bomber.

Risken är att det blir initialt kaos i säkerhetskontrollerna innan man hamnar i de ändå ganska strömlinjeformade rutinerna som gällt den senaste tiden.
För min del är det bara mobilladdaren som har mindre volym än mobiltelefonen. Kamera och laptoppladdarna har klart större volym. Ett EN-EL18 kanske inte har så stora yttermått men har också det stor volym (och vikt), perfekt att stoppa ner sprängdeg i. Kan vara svårt att bevisa att det är ett batteri utan att använda det. Så man riskerar väl få hala fram kamerautrustningen och slå på kameran när man använder batteriet.

...Samtidigt som man skulle kunna fylla varje rörformad detalj i övrig utrustning med substans.
 

iSolen.se

Guest
Det syns på röntgen. I elektronisk apparatur är det däremot svårt att avgöra vad som är vad.
Elektronik syns tydligt, man ser kretsar och ledningar.

Massiva material...ser bara massiva ut.

Nu senast så brydde de sig inte om ett 70-200, som jag trodde de skulle vara efter eftesom jag ställt det på höjden så de såg det framifrån. Jag såg det på skärmen, det vara bara en mörk cirkulär massa. De struntade i den som jag trodde misstänkta massan för att istället jaga min pyttemobilladdare som hade sladden lindad runt sig.
 

gorred

Aktiv medlem
Så man riskerar väl få hala fram kamerautrustningen och slå på kameran när man använder batteriet.
Det är väl just det det är frågan om. Att man ska kunna bevisa att sakerna är vad de utger sig för att vara och fungerar som så.

Så, man får slå på laptopen, sätta igång kameran etc etc. Det kommer att ta tid och orsaka mer eller mindre kaos i säkerhetskontrollen, förstås, särskilt i början, när alla är ovana och oerfarna och inte vet vad de ska leta efter.

Så man får väl lägga på ytterligare en extra timme (minst) på incheckning när man ska resa till USA.

Samtidigt är det inte så att alla, eller ens många, har med sig så mycket elektronisk utrustning som vi som fotograferar.
 

Ventures

Aktiv medlem
Flög via Münchens flygplats förra veckan med fotoryggan som handbaggage. De brukar inte fråga, utom när jag en gång hade ett stort polfilter på som såg skumt ut på röntgenbilden.
Men nu verkar det ju som man bara ska se till att batterierna är laddade. På 90-talet fick man ju dra igång videokameran i säkerhetskontrollen för att visa att det var en fungerande kamera och när man började släpa laptopen med sig fick man starta den. Men röntgenprylarna uppgraderas ju ständigt för att se mer, så det här senaste är väl bara tillfälligt.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Att visa att kameran fungerar har jag behövt i USA i början av 90-talet. Det kändes lite konstigt att bli ombedd av säkerhetspersonalen att ta ett foto för att visa att kameran verkligen var en kamera som funkade eftersom det är fotograferingsförbud i säkerhetskontrollen. Kameran var en Canon EOS600.
 
ANNONS