Annons

Råfilsredigering i android med metadatastöd

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hej alla kunniga fotoentusiaster! Funderar på att skaffa en Samsung Galaxy NX som komplement på resor. Jag funderar på om det finns något program för android som klarar detta:
1. Redigera råfiler med stöd för metadata (t ex automatiska objektivkorrigeringar förs över)
2. Går att spara redigerade filer på minneskortet
3. Kan spara i full upplösning 20mp
4. Behöver bara, f u beskärning i samma proportioner, göra det väsentliga mörkrumsarbetet - vitbalans, mättnad, skärpning, kontrast - inget lull-lull som filter osv

Hittar inte något som verkar passa. Får gärna kosta, men inget abonnemang. Måste jag få lull-lull kan jag leva med det men det är inget plus. De jag hittar brister antingen i metadata, sparar inte på minneskortet eller har begränsad upplösning.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Du behöver PhotoMateR2. Den har liknande funktioner till Lightroom och fungera helt OK. Jag har använt den mycket på min Note 2. Man kan ganska enkelt göra batch processing med den också. För nån dag sen öppnade jag och ändrade storleken på 18 jpegs så att de skulle vara lagom stora till Facebook.
För att överföra raw filerna till surfplattan behöver du en billig usb otg (on the go) kabel. Med den kan du även granska jpeg filer på din kamera i 100% upplösning i vanlig galleriappen.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tssystems.photomate2
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast vad jag förstått är motorn i råkonverteraren i det här programmet dcraw och vad jag minns hanteras inte metadata (automatisk korrigering av t ex distorsion) av den råkonverteraren. Har photomate lagt till denna funktion?
 

David F Stop

Aktiv medlem
Fast vad jag förstått är motorn i råkonverteraren i det här programmet dcraw och vad jag minns hanteras inte metadata (automatisk korrigering av t ex distorsion) av den råkonverteraren. Har photomate lagt till denna funktion?
Det finns lens profiler till båda min X100S och till 17-55 kit zoom som jag ha på min X–T1 men annars vet jag inte. Jag antar att de ha lagt till de mest populära objektiv också. Annars få man gör det manuellt i appen.
 
ANNONS