Annons

scanna film - bevara färger

Produkter
(logga in för att koppla)

henpe

Aktiv medlem
Hej,

Jag har nu dragit igenom ett 60-tal rullar S/V genom mina kameror och tycker att det vore intressant att ta det stora steget och prova färg. Vi har en hel del uppförstorade porträtt hängande på väggarna hemma i barndomshemmet och jag kan inte låta bli att imponeras över hur rena och naturtrogna färgerna är och hur fina nyanserna blir med färgfilm (negativ). Jag orkar dock inte gå hela vägen och även kopiera färg, utan funderar på om man kan fota negativ färgfilm och sedan scanna in negativen.

Ni med erfarenhet: Hur lätt (eller svårt) är det att bevara de toner och färger som negativ färgfilm ger om man försöker reproducera dem digitalt. Försvinner "den analoga känslan" ? Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.

/Henrik
 

hurf

Aktiv medlem
Jag uppfattar det som ganska svårt. Har skannat ca 100 rullar (både småbild och mellanformat), och det känns lite som ett lotto. Ibland blir det kanonbra! Ofta blir det något färgstick. Dock så har jag kommit till en punkt då jag inte bryr mig så himla mycket om kvaliteten på färgerna. Jag har kul när jag fotar, och det räcker och blir över.

Jag kan väl nämna att jag har en Nikon Coolscan 8000, så skannern ska det inte vara något fel på.

Å andra sidan så tycker jag att de kopior jag fått då jag lämnat in på sistone inte heller alltid varit så bra.

Men, du kan väl alltid testa några rullar och se hur det känns?
 

Björn Bertilsson

Aktiv medlem
Ni med erfarenhet: Hur lätt (eller svårt) är det att bevara de toner och färger som negativ färgfilm ger om man försöker reproducera dem digitalt. Försvinner "den analoga känslan" ? Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.
Efter mycket experimenterade har jag kommit fram till ett vettigt arbetsflöde som ger, i mina ögon, ett mycket bra resultat.

1. Skanna negativen i 48-bit linjärt med gamma 1.0, funktionen finns bl.a. i SilverFast, Vuescan Pro och NikonScan. Har du en skanner som ger dig möjlighet att styra kanalerna (bl.a. Nikon Coolscan) så ger det viss vinst att höja grön och blå, men detta är överkurs). IR-rengöring bör av praktiska skäl användas, trots att det drar ned kvalitén en liten aning.

2. Ladda in bilderna i Photoshop (duger gott med den gamla "gratisvariaten" CS2).

3. Öppna ColorPerfect (plug-in som kostar omkring 700 kr) och gör alla justeringar där.

4. Eventuella små korrigeringar kan göras i PS, samt beskära och skärpa bilderna.

Jag använder en Nikon Coolscan V, men tror att man kan uppnå gott resultat med Plustek och även Epson-skannrar.

Arbetsflödet finns bra beskrivet på ColorPerfect webbsida: http://www.colorneg.com/scanning-slides-and-negatives/creating-linear-scans/

Kostnaden för ColorPerfekt och VueScan Pro är drygt 1 500 kr totalt, om jag minns rätt.

Ge det chansen. Mig har det passat utmärkt att gå från heldigitalt till någon form av halvdigital lösning. Det är befriande för kreativiteten att inte kunna ta obegränsat med bilder och så snart man skjutit av känna sig tvingad att titta på displayen (jaja, man kan ju i teorin låta bli - men vem gör det?).

/Björn
 

henpe

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Jag blev tillräckligt inspirerad och en försändelse med färgfilm är nu på väg till mig...
 

danlud

Aktiv medlem
Jag digitaliserar mina negativ och dia med hjälp av systemkamera och macroobjektiv.

http://www.fotosidan.se/member/photos/view.htm?ID=346720

Färg är ju lite knepigare och kräver en del mixtrande med färgkanaler och kurvor men sen när man en gång har det gjort för en filmtyp så är det bara att spara förinställningen i Lightroom så finns den tills nästa gång. Mycket enklare att finjustera därifrån

Här är en riktigt bra guide om du vill testa:

http://petapixel.com/2012/05/18/how-to-scan-film-negatives-with-a-dslr/
 
ANNONS