Annons

Macbook Air 2013 11" i7 1,7GHz (Haswell) och 8GB RAM erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hej!
Har en rMBP 15" 2.0GHZ i7 som huvuddator men jag reser en del samt kanske ersätter min åldrande iPAD på samma gång så jag köpte en lätt begagnad dator enl ovan för dessa uppgifter. En tanke är också att kunna kolla jobbmejl på jobbreser och slippa ta med min lite bulliga jobbdator då. Bilder lagras på externa 1TB HDD med USB 3.0. Ville ha en nyare p g a bättre batteritid med Haswell än Ivy Bridge eller Sandy Bridge samt USB 3.0.

Erfarenheter av 11" modellen för redigering i Lightroom (inga lager alltså)?
 

gtk80

Avslutat medlemskap
Jag ersatte min:

MacBook Pro 15" Retina (Late 2013) med 2.3 (eller om det var 2.4) GHz QuadCore i7 + 8GB RAM + 256GB SSD och Nvidia 650M 1GB

förra våren med en:

MacBook Air 11", 1.4GHz DualCore i5, 4GB RAM + 128GB SSD

Tycker den fungerar utmärkt för Photoshop CC och ACR, plus att den har mycket bra batteritider, inga problem att sitta och "framkalla" RAW filer i ACR i 4-5timmar. Vid surf/mail kan man komma upp i runt 10timmar på en laddning. Ångrar inte nedgraderingen, datorn passar till och med i "bakfickan" på en ThinkTank Retrospective 7 axelväska :)

Dock vet jag inte hur prestandakrävande Lightroom är, men tror det borde fungera bra då jag inte upplever PS och ACR som tungt, redigerar dock sällan mer än 1-2 bilder i taget.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Då låter det som att den kommer fungera bra för mig då LR torde kräva ännu mindre än PS CC då man inte jobbar i lager ens. Tack!
 

gtk80

Avslutat medlemskap
Ja det ska nog rulla på fint.

Passar på att flika in ett litet tips till alla mac ägare som kör OSX 10.10 Yosemite:

Systeminställningar -> Hjälpmedel -> Bildskärm
[x] Minska genomskinlighet

Även på min maxade Mac Mini på jobbet gjorde detta en märkbar prestanda skillnad i gränssnittet.
 

Cronholm

Aktiv medlem
Fungerar utmärkt för mig. Har en från 2011 med 4 gB internminne 1,8 GHz Intel Core i7 processor och det har räckt bra för att redigera enstaka bilder i taget.
 

professorb

Aktiv medlem
Jag hade nog väntat in den nya Macbook air 12.1'' med retinaskärm om inte behovet är mycket akut. Den lär släppas i vår om man skall tro på rykten. Jag har nog svårt för något utan retina nu när man vant sig med det.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har också läst om den men den lär bli dyrare och jag har redan en rMBP samt att ryktet gör gällande att den nya Core M också prioriterar energisnålhet över prestanda så jag är osäker på huruvida det som sekundärdator blir så mycket bättre. Som enda dator är det nog en helt annan sak - men jag har funderat innan köpet.
 

barabild

Aktiv medlem
Hej,
När jag är ute och reser har jag med mig en MacBook Air 13" (mid 2011) med 1,8 GHz Intel Core i7 processor och 4 MB minne. Det fungerar alldeles utmärkt att köra både LR5 och och prenumerationsversionen av Photoshop. Hemma använder jag en "fullutrustad" iMac (modellen före 5k skärmen) och det går ju aldrig att jämföra MacBooken med den. Men MacBooken räcker länge. Jag kör Raw-filer från en Canon 5D mk II och en Canon 6D så det är ganska stora filer (ca 22-25 MB). Det enda som kan kännas lite segt är import av bilder i LR5, men man kan ju alltid ta en kopp kaffe eller en pilsner medan man laddar in några hundra bilder från dagens skörd i MBA'n.
 
ANNONS