Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rimligt pris för Mac Pro 1,1 2x 2GHz Xeon

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hej!
Skall sälja min stationära som fungerat väl men sitter på vinden som jag inte kommer till så ofta. Vad är ett rimligt pris?

Spec:
2x2GHz dual core Xeon
7GB RAM
Uppgraderat grafikkort 1024 MB (minns inte märket just nu)
120GB SSD OCZ
250 GB HDD
2x 500 GB HDD Samsung
Extern 1GB HDD Buffalo (Time Machine)

Grafikkort bytt 2 år sedan samt då satt in SSD och då har den fungerat stabilare än någonsin.

Apple Cinema Display 30" medföljer (ser inga döda pixlar, men för kritisk färggranskning är den väldigt diskret magenta men syns inte om man inte är jättenoga med vitbalansen)

Ev Apple Keyboard och magic mouse

Elements 8, Lightroom 2 och Office medföljer utöver iLife

Vilket pris bör jag sätta (antar skärmen är värd mer än datorn i o f s)
 

Matte_J

Aktiv medlem
Om det är en MacPro 1,1 du har så går det tyvärr inte att få ut några större pengar för den, eftersom operativet officiellt inte går att uppdatera till mer än 10.7.x (Mac OS Lion). Jag hade under förra året span efter MacPro av senare modeller på begagnatmarknaderna och såg massor av MacPro 1,1 och 2,1 till låga priser, som verkade vara svåra att sälja. Priserna kan vara så låga som runt en tusenlapp (naturligtvis då inte med en skärm av din kaliber).
För den som är lite händig går det dock att göra en brukbar dator av den, genom att uppgradera processorerna och genom ett enkelt hack installera den senaste versionen av MacOS X.
 

fog

Aktiv medlem
Prylarna är tyvärr inte speciellt vassa idag. Mängden minne på grafikkortet är bara ett försäljningstrick som Elgiganten och co kör med, det säger absolut ingenting om prestanda. Priserna på SSD har också gått stadigt nedåt. En ny Intel 530 120GB SSD ligger på 495:- just nu så det ligger inga pengar i SSDn heller.

En Mac Mini från idag ligger inne med minst lika bra prestanda, tyvärr, så det är som du säger att det är skärmen som är intressant av de två.
 

Photosession

Aktiv medlem
1500-2000 kanske. Någonstans i det häradet.

Det är väl en rätt gammal skärm om jag inte tar fel, så något större värde har den i grunden inte.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tac för all info! Då är ju frågan, eftersom jag får så lite, är det lika bra att behålla min apple keyboard? Alltid bra att ha? Svårt sälja utan eller spelar ingen roll? Hur är det med Microsoft Office? Man har väl rätt att installera på två datorer från CD:n eller minns jag fel? Om jag raderar den från mac pro - har jag ytterligare en extra dator till godo då (d v s att jag skulle kunna installera på både min rMBP och min air - har inte gjort det än) eller tjänar jag inget på att ta bort den? Det skall vara 2011 versionen (vill inte ha den senaste då jag t o m alltid sparar som 2003 versionen (tror jag det är) för att inte råka ut med kompatibilitetsproblem med mottagande dator och jobbet kör gammal Word av samma anledning då man sparar).
 

Photosession

Aktiv medlem
Eftersom grejerna i grunden inte har något värde så varför inte behålla alltihop och konvertera Pro'n till server därhemma eller multimedia central eller nåt liknande.
 

fog

Aktiv medlem
Värt att notera i sammanhanget är att sakerna inte kommer bli mer värda ju längre tiden går (ja inom en rimlig framtid iallafall) :)

Jag ska inte svära på Microsofts regler för Office men som regel brukar det handla om antalet aktiva datorer/installationer, dvs om du avinstallerar programmet så får du tillbaka "en användare/installation", den förbrukas med andra ord inte (för s.k. retail-versioner, för OEM så är det rabatterade priser på programvara som är knuten till en specifik dator). Men återigen, jag ska inte svära på att så är fallet, men jag hade kört på den principen och sovit gott om natten.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har kollat upp det - Office 2008 är den bästa av de senare versionerna för man kan ha 4 ex på olika datorer mot 1 enda utan Office 365 (månadsavgift) med 2013. 2011 tror jag tillät 2. Men det måste avinstalleras då bara ett ex kan vara öppet i taget. Så det kan inte följa med.
 
ANNONS