Annons

Objektiv OM-D E-M10

Produkter
(logga in för att koppla)

andreaze

Aktiv medlem
Nu har jag haft min Olympus OM-D E-M10 (med medföljande objektiv M.Zuiko Digital 14-42/3,5-5,6 EZ) i några månader och är lite sugen på ett nytt objektiv, men vilket ska man välja? Det är verkligen en djungel där ute.


Jag vill ha ett skarpt objektiv för landskap och natur foto. Är det någon som vill tipsa om ett passande objektiv som inte är allt för dyrt
 

Leaflet

Aktiv medlem
Ett av de mer kända "måsteobjektiv" till m/43 är Olympus 45/1.8 (90 mm ff). Grymt skarpt och perfekt till porträtt. Jag använder det dock nästan som normalobjektiv eftersom jag trivs med brännvidden, även till naturfoto.Mycket bildkvalitet för pengarna,
Olympus 17/1.8 (34 mm ff) är också en bra kandidat. Dock med en högre prislapp. Om du är ute efter en moderat vidvinkel så är det ett bra val.
 

andreaze

Aktiv medlem
Funderade på det där 45/1.8 objektivet men läste överallt att det var bra till porträtt. Och jag tar väldigt lite porträtt bilder.
Fast det kanske får bli ett sånt ändå. Det var lagom pris på det
 

Monsunmannen

Aktiv medlem
Sigma har flera mycket prisvärda objektiv för M4/3. Har själv 30 mm och 60 mm vilka är rejält mkt skarpare än kitzoomarna hos Olympus o Panasonic. Fotokungen har haft dem till riktigt bra priser.
 

janolof

Aktiv medlem
Funderade på det där 45/1.8 objektivet men läste överallt att det var bra till porträtt. Och jag tar väldigt lite porträtt bilder.
Fast det kanske får bli ett sånt ändå. Det var lagom pris på det
Det är alldeles utmärkt till landskap också, om du gillar brännvidden. Klart prisvärt.
Sigmas 30 mm , som nämns ovan är inte dumt det heller.
 

andreaze

Aktiv medlem
Hmm står mellan 3 st nu tror jag

Olympus 45/1.8
Sigmas 30/2.8
Panasonic Lumix G 20/1,7 II ASPH

Nån som har några rekommendationer av dessa tre
 

Monsunmannen

Aktiv medlem
På en semesterresa utomlands i höstas tog jag med två fasta gluggar. Panasonics 14 mm och Sigmas 30. Efter ett par dagar med den fickvänliga och skarpa 14 mm tröttnade jag! Tycker mycket bättre om det lite snävare utsnittet av en 30 mm. Det utmanar mer när man komponerar, men ger mera tillbaks när man lyckas. Men är det bokeh du är ute efter så är det 45 mm du ska ha. Den ger väldigt distinkt cirkelrund teckning av ljuspunkter som är ur fokus. Har lånat en sådan och den är fin. Men varför inte pröva Olympus 40-150 mm? Den är inte alls så dum. Kan användas för porträtt också.
 

TBone

Aktiv medlem
Vad använder du oftast för brännvidder på din zoom? Om du mest hela tiden ligger på 42 mm så ska du nog snegla åt det hållet och inte åt en vidvinkel i första hand. För att avgöra vad du ska välja så måste du veta vad du "behöver". Har man bara en massa pengar att bränna kan man förstås köpa saker som är "bra för andra".
 

andreaze

Aktiv medlem
Vad använder du oftast för brännvidder på din zoom? Om du mest hela tiden ligger på 42 mm så ska du nog snegla åt det hållet och inte åt en vidvinkel i första hand. För att avgöra vad du ska välja så måste du veta vad du "behöver". Har man bara en massa pengar att bränna kan man förstås köpa saker som är "bra för andra".
Aha, ja så ska man förstås tänka. Jag använder zoomen mest på 14 mm nu. Så det är nog en vidvinkel jag ska köpa då
 
ANNONS