Annons

Vattendroppar på glas/flaska

Produkter
(logga in för att koppla)

Bimbo

Aktiv medlem
Jag har sett på ett par YouTube-videos att när man vill fejka vattendroppar på en kall glasflaska (som inte är kall) så kan man använda nåt att spraya på flaskan/glaset man ska fota innan man sprayar den med vanligt vatten. Sprayar man enbart med vanligt vatten så rinner det ju av. Nån som vet vad det är för nåt de brukar använda?

I en video använder en kille "furniture polish", men jag vete tusan vad det är för nåt. Men det gör i alla fall att när man sen sprayar med vanligt vatten så blir det stora droppar som sitter kvar på flaskan.

Tacksam för tips!
 

risse

Aktiv medlem
Jag har sett på ett par YouTube-videos att när man vill fejka vattendroppar på en kall glasflaska (som inte är kall) så kan man använda nåt att spraya på flaskan/glaset man ska fota innan man sprayar den med vanligt vatten. Sprayar man enbart med vanligt vatten så rinner det ju av. Nån som vet vad det är för nåt de brukar använda?

I en video använder en kille "furniture polish", men jag vete tusan vad det är för nåt. Men det gör i alla fall att när man sen sprayar med vanligt vatten så blir det stora droppar som sitter kvar på flaskan.

Tacksam för tips!
Är inte furniture polish möbelpolish på svenska?
 

Bimbo

Aktiv medlem
Bilvax har jag, ska leta lite efter glycerin och möbelpolish i mors hushåll, där brukar det finnas grejer :) Tack för tipsen!
 

Zepofan

Aktiv medlem
Tackar o bockar! Det där var rätt avancerad nivå på accessoarerna och materialet, men resultatet blev ju bra också!
Såg på något ställa att man kunde använda hårspray istället för den där "dulling spray" som han använder. Och som iskristaller kan man tydligen använda de kristaller som finns i blöjor. Som suger upp fukten. Har inte testat själv.
Glycerin finns på apoteket. Blandas med lite vatten och sprejar man på med en lite sprejflaska.
 

Bimbo

Aktiv medlem
Såg på något ställa att man kunde använda hårspray istället för den där "dulling spray" som han använder. Och som iskristaller kan man tydligen använda de kristaller som finns i blöjor. Som suger upp fukten. Har inte testat själv.
Glycerin finns på apoteket. Blandas med lite vatten och sprejar man på med en lite sprejflaska.
Jag läste att en kille hade testat hårspray, och det funkade inget bra sa han. Jag har hittat dulling spray på nätet, får se om man beställer en sån.

Jag har f ö testat lite i studion nu med Carnubawax för frost-effekten samt en 50/50-blandning av glycerol och vatten för dropparna. Hade även plast-is som rekvisita. Ska pilla lite i PS så får vi se hur det blev, kan posta lite av resultatet här sen :)
 

Bimbo

Aktiv medlem
Tre bilder från försöken idag. Är inte helt nöjd med kondensens/vattendropparnas utseende faktiskt. Man behöver få en jämnare matt yta för att det ska se mer naturtroget ut. På Miller-flaskan syns det ganska tydligt att det är en ojämn imma, ser lite fejkat ut. Spåren efter droppar som runnit på Budweiser-flaskan blev inte heller så fint. Men detta var ett första försök iaf!

Kan nog vara bra med sån där dulling spray. Sen skulle jag vilja ha större droppar som är runda och inte börjar rinna. Annan blandning med glycerolet kanske?
 

Bilagor

Mats G

Aktiv medlem
Fejkade droppar

Det finns en metod i Ps som med hjälp av blandningslägen gör en pensel för vattendroppar. Med tryckkänslig wacombräda går det att måla dit det du önskar, min det blir lite "pill" förstås.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ska man göra det i PS förloras väl mkt glädje bakom själva fotograferat och dess svårigheter.
Finns 3D program som ritar dit flaskor med :)
 

Bimbo

Aktiv medlem
Ska man göra det i PS förloras väl mkt glädje bakom själva fotograferat och dess svårigheter.
Finns 3D program som ritar dit flaskor med :)
Mjo jag håller med faktiskt. Och reflektionen från ljussättningen man har använt måste stämma i varje droppe, så att fejka dit droppar med en brush blir mindre bra tror jag.

Har beställt dulling spray från Tyskland nu, tror det kommer att göra susen. Jag får återkomma med försök nummer 2 sen :)
 
ANNONS