Annons

Hjälp med framkallning tmax-400

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuda

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotade en rulle tmax-400 och exponerade efter asa 800.
När jag framkallade rullen i D-76 läste jag att det var samma tid för asa 400 som 800. Tiden jag fick fram av informationen blev 6 1/2 minut. Jag blev dock lite fundersam då det var olika tider beroende på hur framkallaren var blandad.
Jag kör med påsar med pulver i och det ger en liter färdig vätska. Vad är det för blandning, 1+1 eller "stock" ? Jag misstänkte "stock" och framkallade efter den tiden.

Nu när jag skannat in negativen så får jag väldigt "platta" bilder. Nu kommer min fråga, är framkallningen helt åt ... eller är det en billig scanner som är problemet? Scannern är en HPg2710 och avsedd för negativ.

Tacksam för svar!
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Stock är om du kör den som du blandat, outspädd, 1+1 är om du tillsätter lika delar vatten, utspädd alltså o slänger den efter framkallningen, (rekommenderas starkt!) LO
 

Snuda

Aktiv medlem
Stock är om du kör den som du blandat, outspädd, 1+1 är om du tillsätter lika delar vatten, utspädd alltså o slänger den efter framkallningen, (rekommenderas starkt!) LO
Om jag förstår dig rätt så kan jag alltså spä ut min redan färdigblandade framkallare med lika delar vatten inför varje framkallning?
Jag har slängt framkallaren efter varje film även om jag inte kört 1+1, är detta slöseri?

Har du några tankar kring min framkallning av filmen i övrigt? Tid mm.?

Tack för svaret
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Ja det var onödigt, o blir dyrt, spä den 1+1 o framkalla lite längre, du får då dessutom ett finkornigare resultat, jag brukade hälla upp mitt koncentrat på flera mindre plastflaskor för att inte ha luft i flaskkoncentraten, då ökar hållbarheten markant, var noga med temperatur o hur du agiterar, snurra nån gång, vänd nån gång på dosan under framkallningen o slå dosan lite lagom hårt i bordet för att skrämma bort luftblåsor, framförallt, gör likadant varje gång du framkallar, gör en rutin av det, då blir det bra, lycka till! LO
 

Snuda

Aktiv medlem
Ja det var onödigt, o blir dyrt, spä den 1+1 o framkalla lite längre, du får då dessutom ett finkornigare resultat, jag brukade hälla upp mitt koncentrat på flera mindre plastflaskor för att inte ha luft i flaskkoncentraten, då ökar hållbarheten markant, var noga med temperatur o hur du agiterar, snurra nån gång, vänd nån gång på dosan under framkallningen o slå dosan lite lagom hårt i bordet för att skrämma bort luftblåsor, framförallt, gör likadant varje gång du framkallar, gör en rutin av det, då blir det bra, lycka till! LO
Tack för alla tips!
HIttade från Kodaks hemsida att man skulle köra 7 1/2 minut. Så redan där har jag felat på en minut.
Vet du ungefär hur mycket man lägger på om man kör 1+1?

Förresten, kan det vara vi som sågs igår när jag köpte kemi? Kände igen dig på din profil.

Ha det gott
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Det beror lite på hur du agiterar, du bör snurra eller vända dosan två gånger i minuten, men mjukt o fint, och mäta in 20 C på tempen, 10 minuter körde jag på vid normalframkallning, att man rekommenderade samma tid för 800 är att ett steg underexp inte är så farligt, början man förlänga framkallningstiden blir det lätt hårda grovkorniga negativ. Kör på, Ps, nä det var inte mig du såg! Må fint, LO
 

Snuda

Aktiv medlem
Det beror lite på hur du agiterar, du bör snurra eller vända dosan två gånger i minuten, men mjukt o fint, och mäta in 20 C på tempen, 10 minuter körde jag på vid normalframkallning, att man rekommenderade samma tid för 800 är att ett steg underexp inte är så farligt, början man förlänga framkallningstiden blir det lätt hårda grovkorniga negativ. Kör på, Ps, nä det var inte mig du såg! Må fint, LO
Ok, då ska jag prova det på nästa rulle!
Tack än en gång!
 

millhouse

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotade en rulle tmax-400 och exponerade efter asa 800.
När jag framkallade rullen i D-76 läste jag att det var samma tid för asa 400 som 800. Tiden jag fick fram av informationen blev 6 1/2 minut. Jag blev dock lite fundersam då det var olika tider beroende på hur framkallaren var blandad.
Jag kör med påsar med pulver i och det ger en liter färdig vätska. Vad är det för blandning, 1+1 eller "stock" ? Jag misstänkte "stock" och framkallade efter den tiden.

Nu när jag skannat in negativen så får jag väldigt "platta" bilder. Nu kommer min fråga, är framkallningen helt åt ... eller är det en billig scanner som är problemet? Scannern är en HPg2710 och avsedd för negativ.

Tacksam för svar!
Hej Denny.
Här är en länk till Kodak som du kan hämta hem pdf-er för D-76 och även Kodak film.
www.kodak.com/global/en/professional/products/chemistry/bwFilmProcessing/d76.jhtml
Här har du tek.spec för filmen
www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f4017/f4017.pdf
Här har du tek spec för D-76
www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/j78/j78.pdf
Som sagt så blandar du en "brukslösning" av hela D-76 påsen.
Från denna brukslösning har tar en del D-76 och en del vatten. D-76 återanvänder man inte.
Det normala är att man ökar eller minskar framkallningstiden allt eftersom man vill ha filmen. Vissa filmer är inte lämpade för att "pusha" -öka tiden. T-Max 400 kan man gå upp - "pusha" -högre
vilket du kan se här i denna länk -pdf
wwwse.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f4043/f4043.pdf
finns sist .

Lycka till i mörkrummet.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Denny,

Det ar normalt att bilderna blir "platta" nar du "pushar", for du tappar ett exponeringssteg i skuggorna och negativet upplevs darfor tunnare.

Det basta sattet att lara sig ar nog att borja med att exponera enligt kartongens ISO.

Brukslosningen som du blandar fran pasen kallas "stock solution". Den kan normal spas till 1:1 eller 1:3.

D-76 innehaller sulfit och ar en s.k. kornforfinande framkallare. Nar du spar ut losningen blir kornen grovre och bilden upplevs som skarpare. "Stock"-losningen ger finare korn, men bilden upplevs lite mindre skarp, eller "mjukare". Eftersom du ar nyborjare rekommenderar jag att spada 1:1, vilket av manga anses vara en gyllene medelvag.

Nagon skrev i traden att kornen blir finare nar du spar till 1:1. Det ar fel!

Om du t.ex. tar portratt kanske du valjer "stock" for att rynkor osv. ska upplevas lite mindre framtradande och for finare korn. Du kanske vill att en kontrastrik landskapsbild ska upplevas som lite extra skarp. Da valjer du 1:3.

D-76 kastar du alltid efter framkallningen. Om du vill ha en s.k. replenisher rekommenderar jag XTOL, men det ska vara ganska stora volymer for att det ska lona sig. Jag rekommenderar XTOL i vilket fall som helst for den ger lite hogre filmhastighet och finare korn. Dessutom ar den miljovanlig!

Nar du blir mer avancerad sa ar det dags att lara sig zonsystemet. Da kalibrerar du forst ditt ISO till ditt system, dvs. din film, din exponeringsmatare, ditt satt att framkalla osv. Det andra steget ar att anpassa exponeringen och framkallningstiden till motivets dynamiska omfang.

Du kommer att kunna lara dig nya saker resten av livet!

Lycka till och ha framfor allt roligt!

Jonas

Lank med framkallningstider for de flesta filmer och framkallare: http://www.digitaltruth.com/devchart.php
 
Senast ändrad:
ANNONS