Annons

Vi tänker införa dimensioner i bildkritik - se vårt förslag här

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi kommer införa dimensioner i bildkritiken efter förslag från medlemmar och förfrågningar om hur vi kan öka kommentarsfrekvensen. Vi har haft detta förut men tror att det kan underlätta för bildkritik så vi tänker ta upp detta igen men göra det lite enklare och smakfullare. Vår tanke är att det kommer finnas följande dimensioner Komposition, Kreativitet, Teknisk kvalitet, Innehåll - som kan anges från 1-10. Gamla bilders betyg kommer konverteras tilll systemet, dvs om en bild har 4 så kommer den får motsvarande betyg i den 10-gradiga skalan för alla dimensioner. Betyget kommer visas som ett medelvärde bredvid bildinfon och man kommer på varje kommentar kunna se vad kommenteraren satte tillsammans med ev textkommentar.

Vi lanserar det först i Bildkritik-poolen (http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?days=30&sort=folder2item.ctime+desc&_folders[]=10&_catsel=a) men sen kan det nog i konsekvensens namn, vara lämpligt att alla pooler som tillhör grupper också får detta.

Obs! Färg/form är inte satt utan detta ger en fingervisning om hur det kommer funka.

Har ni någon feedback kring detta?
 

Bilagor

kjellepelle

Aktiv medlem
Tycker att detta är ett alldeles utmärkt initiativ. Det blir enklare och förhoppningsvis roligare att bedöma bilder på detta sätt
 

Kijana

Aktiv medlem
Initiativet är bra. Men kreativitet känner jag kan att det vara svårt att sätta betyg på. Dels för att skalan är så svår att definiera i sig, och dels för att det är svårt att definiera kreativitet. Hur många uppfattningar finns det om vad kreativitet är?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Initiativet är bra. Men kreativitet känner jag kan att det vara svårt att sätta betyg på. Dels för att skalan är så svår att definiera i sig, och dels för att det är svårt att definiera kreativitet. Hur många uppfattningar finns det om vad kreativitet är?
Det är ju såklart en poäng. Vi får försöka skriva en lite text om hur man kan tänka. Jag ser framför mig att dessa fyra dimensioner bara är ett stöd för kritik men det är upptill var och en att sätta sin egen referensram. Det är väl egentligen bara teknisk kvalitet som kan vara lite mer generell (skärpa/exponering etc) medan de andra tre är mer subjektiva.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Det är ju såklart en poäng. Vi får försöka skriva en lite text om hur man kan tänka. Jag ser framför mig att dessa fyra dimensioner bara är ett stöd för kritik men det är upptill var och en att sätta sin egen referensram. Det är väl egentligen bara teknisk kvalitet som kan vara lite mer generell (skärpa/exponering etc) medan de andra tre är mer subjektiva.
Sedan kan ju kreativitet och teknisk kvalitet motverka varandra i många bilder, men det kanske inte gör något iofs.
Intressant tanke med befömningen iaf :)
Tror ändå inte det blir konstigare än det betyg som finns idag. Vissa bilder en ger en 1:a finns det säkert någon som ger en 5:a ;)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Sedan kan ju kreativitet och teknisk kvalitet motverka varandra i många bilder, men det kanske inte gör något iofs.
Intressant tanke med befömningen iaf :)
Verkligen :) Man skulle ju kunna tänka sig att lista bilder utifrån dimensionerna. Tex att kunna se bilder med högt betyg på kreativitet eller teknik etc.
 
ANNONS