Annons

Stativ x2

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Behöver nytt/nya stativ då mitt manfrotto cx55Pro4 med 488RC2 huvud dels är utslitet och viktigare, inte är stabilt nog när jag lastar det med D810+80-400.

Tar gärna lite längre slutartider (0.5s) men nuförtiden är det störtomöjligt att få det skarpt. Kan vara att jag fotar med längre brännvidder nu kombinerat med svår slutartid eller att stativhuvudet mjuknat...kan det göra det? Eller att jag klivit upp i upplösning men på 400mm blir det inte skarpt ens om jag skalar ner rejält. 0.5s betyder att vibrationerna från kameran inte klingat av så det är känsligt.

Brukar köra med tidsfördröjning eller trådutlösare. Borde köra med MUP också. Stänger förstås av VR.

MUP, ok, jag ska börja med det men sen?

Det här är ett område där jag har dålig koll på marknaden. Det är ju bra om grejerna är portabla för jag rör på mig mycket. Gissar att jag ska börja med nytt stativhuvud. Finns stativ när man som ett alternativ kan montera kameran direkt utan något huvud? (Jag har en monopod där man kan hoppa över huvudet om man vill) Jag kan tänka mig många fall där jag kan flytta stativet istället gör att justera ett huvud.

Någon som är nöjd med sina grejer och kan rekommendera?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Sätt kamerakombinationen på stativet och titta mellan plattan och kamerahuset medan du försöker vicka på kameran. Åtminstone på mitt 190 ProB med 486RC2 så är det som sviktar mest "gränssnittet" mellan kamerahuset och plattan. Vill du ha något stabilt så behöver du nog något med en bättre platta, oavsett hur resten ser ut. Det är i vart fall min erfarenhet med mitt gamla stativ som nog är nästan tio år gammalt, men knappast särskilt slitet.
 

iSolen.se

Guest
Sätt kamerakombinationen på stativet och titta mellan plattan och kamerahuset medan du försöker vicka på kameran. Åtminstone på mitt 190 ProB med 486RC2 så är det som sviktar mest "gränssnittet" mellan kamerahuset och plattan. Vill du ha något stabilt så behöver du nog något med en bättre platta, oavsett hur resten ser ut. Det är i vart fall min erfarenhet med mitt gamla stativ som nog är nästan tio år gammalt, men knappast särskilt slitet.
Jo det stämmer, plattan rör sig i gummit. En grej till att byta. Det är ett litet problem bara, större platta hjälper inte, stativfästet är så litet.

Provade lite mer nu, ALLT rör sig lite om jag vickar på kameran.

Edit: Ojoj, det är stativfästet som är största skurken. Det böjer sig en aning. Allt gungar och svänger in på 1.5s, det tycker jag är för lång tid. Stativfästet på objektivet alltså. Ingen del som jag kan byta ut :-(
 

larjo

Aktiv medlem
Jag hade liknande problem med min 488RC. Efter att jag bytte kulled så blev det stabilare. Valde en Sirui K-30X. Tycker den funkar bra. En helt annan känsla mot 488an. Valde mellan den och en K-40x. Har inte tagit några långa slutartider med min 100-400 så jag vet inte än om jag valde fel...
/Lars
 

ztenlund

Aktiv medlem
Edit: Ojoj, det är stativfästet som är största skurken. Det böjer sig en aning. Allt gungar och svänger in på 1.5s, det tycker jag är för lång tid. Stativfästet på objektivet alltså. Ingen del som jag kan byta ut :-(
Jodå, det finns tredjepartsalternativ om man inte tycker att orginalet duger. Man borde ju inte behöva byta, men vad gör man...
 

afe

Aktiv medlem
Manfrottos stativfästen är tämligen usla. Bäst är att köpa ett fäste som är skräddarsytt för kameran, och alltså inte kan vrida sig eller glappa.. Det finns flera tillverkare av dylika och olika prisklasser - de flesta använder samma standard (ARCA).
 

PMD

Aktiv medlem
Det är ju bra om grejerna är portabla för jag rör på mig mycket.
Kanske överflödigt att påpeka, men för stativ gäller den gamla sanningen att man kan få 2 av 3:
  1. Stabilt
  2. Lätt
  3. Billigt

Till det vill jag tillägga att det är en bra idé att köpa det bästa stativ+huvud man nästan har råd med. Belåna huset i värsta fall. :)

Ett riktigt bra stativ håller livet ut, och det är bättre att betala dyrt och vara olycklig en gång istället för att betala dyrt två (eller flera) gånger.

Jag trodde själv att jag följde den principen när jag köpte mitt Manfrotto 055CXPRO3 (kolfiber, minsann!) för flera år sen men jag börjar inse att jag nog köpte ett för billigt stativ.
 

PMD

Aktiv medlem
Manfrottos stativfästen är tämligen usla. Bäst är att köpa ett fäste som är skräddarsytt för kameran, och alltså inte kan vrida sig eller glappa.. Det finns flera tillverkare av dylika och olika prisklasser - de flesta använder samma standard (ARCA).
Manfrottos små fyrkantiga snabbplattor är inge vidare, men de har en del större som tycks vara stabilare.

Att satsa på ARCA-standarden är nog klokt, och det har även Manfrotto insett på senare tid.
 

afe

Aktiv medlem
Goecker säljer RRS som hör till de bästa vad gäller snabbfästen (och de kostar därefter).
 

rronnbac

Aktiv medlem
Då jag för en tid sedan köpte nya stativ och huvuden så tog jag mig för att testa olika kombinationer och inställningar och köpte en liten laserpekare som jag tejpade fast (stenhårt) vid olika punkter på stativ, huvud, kamerakropp, och objektiv och sedan blev det lätt att följa laserpekarens rörelser på en vägg en 6-7 meter bort.

vissa kombinationer ökade instabiliteten mer än andra. tex så visade det sig att dra ut den nedersta (tunnaste) bensektionen, blev instabilare än att dra ut mittpelaren motsvarande, dvs helt tvärsemot etablerade "sanningar". På ett litet kolfiberstativ så visade det sig att tunga stativhuvuden skapade problem med vibrationer, så där blev ett egentligen underdimwnsionerat huvud stabilare.

Jag tror inte man kan överföra erfarenheterna rakt av, men själva ansatsen, att testa systematiskt, tror jag är väldigt bra.
 

martinot

Aktiv medlem
Då jag för en tid sedan köpte nya stativ och huvuden så tog jag mig för att testa olika kombinationer och inställningar och köpte en liten laserpekare som jag tejpade fast (stenhårt) vid olika punkter på stativ, huvud, kamerakropp, och objektiv och sedan blev det lätt att följa laserpekarens rörelser på en vägg en 6-7 meter bort.

vissa kombinationer ökade instabiliteten mer än andra. tex så visade det sig att dra ut den nedersta (tunnaste) bensektionen, blev instabilare än att dra ut mittpelaren motsvarande, dvs helt tvärsemot etablerade "sanningar". På ett litet kolfiberstativ så visade det sig att tunga stativhuvuden skapade problem med vibrationer, så där blev ett egentligen underdimwnsionerat huvud stabilare.

Jag tror inte man kan överföra erfarenheterna rakt av, men själva ansatsen, att testa systematiskt, tror jag är väldigt bra.
Intressant! Gott jobbat - mer sådant här!

Har du någon möjlighet att rapportera lite snabbt kring dina testade produkter och resultaten?
 

alf109

Aktiv medlem
Det handlar ju en hel del om vad man vill göra med stativet och vilka prylar man skall hänga på. Jag plåtar ju mycket på natten i olika format, från storformat till småbild och för mig blev det så småningom tre olika stativkombinationer, ett större trästativ med växelhuvud till storformaten, ett lite mindre trästativ med en stor manfrottokula till mellanformat och ett lättare kolfiber och en lättare kula till småbild. Jag tyckte att detta arrangemang blev lite jobbigt till slut så jag skaffade en kombo som funkar till allt för mig. Ett Gitzo 3541 XLS, den stora RRS kulan och optipodfäste och plattor till alla mina kameror. Har inte behövt bekymra mig sedan dess.

Min poäng är alltså att om man använder stativet mycket och tycker att det är viktigt kan det vara bra att investera i det man verkligen vill ha en gång för alla liksom. :)
 

Niklasan

Aktiv medlem
Snabbplattor är viktiga

Kolla på Sunwayfotos kulleder har Arca systemet. Annars finns Benros kulleder som är lite billigare, men också har arca systemet på snabbplattorna.
Fördelarna med arca systemet är att du kan komplettera med olika snabbplattor anpassat för just din utrustning. Speciellt anpassat plattor för olika kameramodeller, plattor för objektiv etc, allt för att utrustningen ska bli så stabil som möjlig.

Sunwayfotos kulleder hitatr du här.
http://www.benrosverige.se/sv/kulleder/kulleder/

Olika typer av snabbplattor hittar du på denna länk:
http://www.benrosverige.se/sv/snabbplattor-arca/
 
ANNONS