Annons

Fågelidentifikation

Roel

Aktiv medlem
En rovfågel som hovrade som en helikopter högt över Ekeby våtmark,för att sedan snabbt dyka och attackera.Blev så småningom bortjagad av andra fåglar. Någon som kan identifiera dessa
 

Bilagor

Osquar

Aktiv medlem
Behöver lite hjälp med att identifiera dessa, väldigt gräsandlika, samma födosök och storlek! Parkrymmlingar, hybrid, art?
Med hänsyn till de små "krokarna" på stjärten, så torde båda dessa ha gräsandsgener i sig.... tillsammans med gener från någon/några andra ank-arter. Ännu ett tragiskt resultat av människans pillande i naturen...

/Oscar
 

CT-54

Aktiv medlem
Behöver lite hjälp med att identifiera dessa, väldigt gräsandlika, samma födosök och storlek! Parkrymmlingar, hybrid, art?
Säkert riktigt att det finns gräsandsgener här...
I denna tråd, #8920, finns en fråga med bilder på gräsandshybrid där man ser färger och detaljer lite bättre (svårt att se på din bild). Svaren där tillsammans med andra bilder och beskrivningar jag hittade hjälpte mig när jag hade fotat en annorlunda and i höstas. Den uppehöll sig en tid bland andra änder i "dämmet" nedanför reningsverket här i Skillingaryd. Kom då fram till att det bör vara en hybrid av gräsand och vanlig "tam-anka". Jag är absolut ingen expert, men du kan ju jämföra med ett par bilder jag tog; den ena med även en helt vanlig gräsand.

Hälsn Udo
 

Bilagor

bmanoll

Medlem
Svar

Säkert riktigt att det finns gräsandsgener här...
I denna tråd, #8920, finns en fråga med bilder på gräsandshybrid där man ser färger och detaljer lite bättre (svårt att se på din bild). Svaren där tillsammans med andra bilder och beskrivningar jag hittade hjälpte mig när jag hade fotat en annorlunda and i höstas. Den uppehöll sig en tid bland andra änder i "dämmet" nedanför reningsverket här i Skillingaryd. Kom då fram till att det bör vara en hybrid av gräsand och vanlig "tam-anka". Jag är absolut ingen expert, men du kan ju jämföra med ett par bilder jag tog; den ena med även en helt vanlig gräsand.

Hälsn Udo
Såg väldigt lik ut dom som jag hade fotat. Allt pekar starkt på att det stämmer bra, att det är en hybrid av något slag, gräsand/anka. I samma vattendrag så simmade en till hybrid av något slag, fast denna var ljusbrun. Tack för att du tog dig tid och svarade, fina bilder förresten :)
 
ANNONS