Annons

Mellanringar adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
OBS! "att det blir ur fokus löser man genom att fokusera om" OBS!

Brännviddsuppgifterna på objektivet förutsätter att fokuseringsringen står på oändlighetsmarkeringen!

När du fokuserar om ett sådant här objektiv (där fokuseringen helt eller delvis sker genom att de inbördes avståndet mellan linserna förändras och inte genom att hela linspaketet förflyttas som en helhet) så förändrar du hela spelplanen och vet inte vad brännvidden är.

Vad brännvidderna är när objektivet är fokuserat på andra avstånd än just oändligt anger inte tillverkarna utan vill vi få veta dem får vi i praktiken mäta upp dem själva och i grunden är det just det du gör med ditt experiment :)

Observera också att bildkvaliteten påverkas negativt av den här ”lösningen” så även om brännviddsförändringen sker åt ett för dina behov önskvärt håll så är det rent generellt ingen bra metod
Tack för svar. Så är det förstås. Tror polletten börjar trilla ner nu,

Och focus breathing (finns det något svensk namn?) är något som vi som äger ett Nikon 70-200 känner till, vid närgränsen är det bara 130mm istället för 200mm. Vissa tycker det är katastrof men jag tycker det är trevligt, det blir lättare att följa saker som rör sig i djupled.
 

PMD

Aktiv medlem
Varför då? Ekipaget, säg att du limmar ihop delarna och kallar det nya för ett objektiv, ger större bild och frontlinsens hamnar längre bort.
När du monterar den ihoplimmade kombinationen på en Sony E-kamera så hamnar som sagt utgångtpupillen på exakt samma avstånd från sensorn som den gör om du monterar objektivet utan adapter på en Canon EOS.

Om du monterar den ihoplimmade kombinationen på en Canon EOS (vilket ju förstås inte går eftersom den inte har E-fattning) så hamnar utgångtpupillen längre bort och bildvidden blir längre, dvs fokusplanet hamnar närmare kameran (sensorn). Det är ett exempel på den enklaste formen av fokusering närmare oändligt: man flyttar ut hela objektivets linspaket från kameran.

Tror nyckeln är definitionen på brännvidd.
Om du kan hitta en text som beskriver skillnaden mellan bildvidd och brännvidd så kommer du nog att få en aha-upplevelse. :)

Brännvidden hos ett objektiv (ett icke-zoom, alltså) är alltid densamma. När man fokuserar med det genom att flytta hela linspaketet så ändras dock bildvidden.

För objektiv med s.k. innerfokusering blir det mer komplicerat, men det är överkurs i det här sammanhanget.
 

afe

Aktiv medlem
Fär att förvilla Ola ytterligare kan det vara värt att nämna att det finns adaptrar som också fungerar som variabla mellanringar (för att få bättre närgräns när man monterar ett Leica M-objektiv på Sony FE). Många M-objektiv har en bedrövlig närgräns, men det går alltså att komma runt med dessa adaptrar. :)
 

iSolen.se

Guest
Fär att förvilla Ola ytterligare kan det vara värt att nämna att det finns adaptrar som också fungerar som variabla mellanringar (för att få bättre närgräns när man monterar ett Leica M-objektiv på Sony FE). Många M-objektiv har en bedrövlig närgräns, men det går alltså att komma runt med dessa adaptrar. :)
Hade en liknande sådan på slutet av 80-talet, var kul för tiltskift också men det var dyrt i drift på den tiden, gick åt för mycket film.

Av någon anledning trodde jag att brännvidden ändrades med mellanringar bara för att bilden blev större. Nu vet jag bättre. Tack alla för att ha klargjort. Tack Stefan för att du trodde som jag men vi hade fel. Pupillen, specialtack!

...Jag är förvånad att du verkar ha noll koll på sånt här...
Ok jag kan ta kritiken. Jag har ändå läst ett antal poäng optik på högskolan och är hyfsad på matte men det var bara en lins i taget...inte 14 som det var i mitt sista objektiv. Detta var en principdiskussion och åtminstone jag lärde mig något av.

Tack igen.
 

iSolen.se

Guest
När du monterar den ihoplimmade kombinationen på en Sony E-kamera så hamnar som sagt utgångtpupillen på exakt samma avstånd från sensorn som den gör om du monterar objektivet utan adapter på en Canon EOS.

Om du monterar den ihoplimmade kombinationen på en Canon EOS (vilket ju förstås inte går eftersom den inte har E-fattning) så hamnar utgångtpupillen längre bort och bildvidden blir längre, dvs fokusplanet hamnar närmare kameran (sensorn). Det är ett exempel på den enklaste formen av fokusering närmare oändligt: man flyttar ut hela objektivets linspaket från kameran.


Om du kan hitta en text som beskriver skillnaden mellan bildvidd och brännvidd så kommer du nog att få en aha-upplevelse. :)

Brännvidden hos ett objektiv (ett icke-zoom, alltså) är alltid densamma. När man fokuserar med det genom att flytta hela linspaketet så ändras dock bildvidden.

För objektiv med s.k. innerfokusering blir det mer komplicerat, men det är överkurs i det här sammanhanget.
Håller med. Får väl tacka dig för svar också :)
 
ANNONS